Problem: Batteriproblem Z1 Compact

Diskussion i 'Xperia Z1 Compact' startad av Johanna81, 3 jul 2016.

Taggar:
  1. Johanna81

    Johanna81 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2016
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej! Jag har ett problem med min Sony Xperia z compact. Den är ett år gammal och nu har batteriet börjat krångla. Den har nu flera gånger vid halvfull acku då jag fotograferat plötsligt rasat till 0 % och slagit av, detta på några sekunder... Hittills har det hänt endast vid fotografering men nästan varje gång jag fotograferar. Ibland har också batteriprocenten kunnat stanna på en siffra en lång stund trots användning. Igår stannade den på 13% nästan en halv timme trots användning. Vad kan problemet vara? Inte kul då man har halvfull acku, är ute och fotograferar och acku plötsligt krachar... Vad ska jag göra? Gäller garantin detta problem? Mvh Johanna sundfors
     
  2. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det är vanligt problem att batteriet blir dåligt och måste bytas. En del har lyckats få det bytt på garantin, jag köpte batteri och tejp och bytte själv.
     
  3. Pliggen76

    Pliggen76 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2014
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Det är relativt enkelt att byta batteri själv. Du behöver:
    Hårfön
    Tunn plastbit att bända med runt kanten.
    Ny tejp. (Jag köper alltid helt ny baksida med tejp på från ebay)
    Nytt batteri (även det från ebay)
    Finns videos på Youtube som visar hur man gör.

    Jag kommer försöka hålla liv i min z1 compact länge till då jag tycker att den håller måttet än idag. Funderade ett tag på z5 compact, men efter att ha känt lite på den så tycker jag nog z1an är skönare med sina rundade kanter och metallram.
    Så lycka till med din Z1C!
     
  4. Johanna81

    Johanna81 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2016
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Ja om det är batteriet som är problemet.. Lite tråkigt å lägga pengar på batteriet om det sen är nån annan orsak... (Å nej, jag är nog för oteknisk för å byta själv..) Men det kan inte vara något annat, t.ex uppdatering av telefonen? Tror problemet uppstod efter en uppdatering.. Borde jag prova fabriksåterställa?
     
  5. Johanna81

    Johanna81 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2016
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Har också provat kalibrera batteriet men det hjälpte inte
     

    Bifogade filer:

  6. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det är mååånga som haft dessa problem med batteriet, du kan kolla i gamla trådar om detta och se hur de som fick det på garantin gjorde. Jag vill minnas att det är 3 års garanti på batteriet även om det bara är 1 års på telefonen.


    För mig kunde det vara så att telefonen blinkade 0% och stängde av sig. Satte jag på den direkt tyckte den 45% batteri kvar och funkade i en kvart innan den stängde av sig igen. Ibland hade jag den på laddning (med 100% batteri) på jobbet, och telefonen dog medans jag stod och väntade på pendeln (30 minuter efter att jag kopplat ur laddaren).

    Stängde man av och satte på telefonen igen så kunde batterimätaren ha hoppat både uppåt och nedåt.
     
    Johanna81 gillar detta.
  7. Beast

    Beast Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Det är 2år på både telefon och batteri eftersom batteriet är inbyggt,hade det varit löstagbart batteri hade garantin varit 6mån. Allt enligt Sonys kundtjänst.
     
    Johanna81 gillar detta.
  8. Johanna81

    Johanna81 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2016
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Verkar dock som om det inte är batteriet som det är fel på..? Den kan plötsligt blinka till å fa ner till 0% och stänga av sig. Då jag kopplar i laddaren och knäpper på telefonen kan det stå att det är typ 70% kvar... Och ibland stannar batteriprocenten länge på samma siffra och sen plötsligt kraschar... Verkar som att telefonen på nåt sätt inte kan läsa av hur mycket det finns kvar i batteriet?
     
  9. pinhead25

    pinhead25 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det är batteriet som krånglar, var likadant på min.
    Jag bytte ut batteriet sedan var problemet borta.
     
    Johanna81 gillar detta.
  10. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Precis, eftersom batteriet är "trasigt" så gissar telefonen fel när den försöker lista ut hur mycket som är kvar i batteriet.

    Det är i princip omöjligt att mäta sig fram till hur mycket som är kvar i ett batteri, man måste "gissa" på olika sätt. Wikipedia har en rätt bra artikel som förklarar problemen.
    https://en.wikipedia.org/wiki/State_of_charge
     
    Johanna81 gillar detta.
  11. Johanna81

    Johanna81 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2016
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    ok, så det verkar vara batteriet då. Nu hamnar jag å ha telefonen ikopplad laddare hela tiden om den alls ska gå å använda. Har också fått ännu ett problem.. Då jag startar telefonen efter att den slagit av kommer det ibland upp "Android startar, optimerar app 00 av 175" och det tar ca 10 minuter.. Ska ännu prova reparera mjukvaran via ett datorprogram, det rekommendera de från Sony. Om det inte hjälper blir det att skicka på service då, har garanti kvar.
     
  12. Tomaro

    Tomaro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e
    Dvs ta dig till närmsta hål i väggen (dvs mobilreparatör) och byt batteri om du vill behålla telefonen. Eller köp ett från nätet och byt själv/låt vän som kan byta. Lite billigare men jag tycker nog det är värt att lämna in och fixa. Kostade mig 700 kr att få det bytt. Lämnade in kl 10, fick tillbaka telefonen kl 14.
     
    Nicole gillar detta.
  13. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    1 427
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Var gjorde du det och har det funkat bra efteråt?

    Skickat från min D5803 via Tapatalk
     
  14. ducce

    ducce Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har bytt batteri i dotterns Z1c igår, den dog direkt med det nya batteriet, men det var inte väntat att det skulle vara laddat, laddade över natten och i morse visade den 96% ok. Efter 1,5h så blinkade den till rött och dog! Något förslag? Ligger på laddning just nu.
     
  15. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Om den bara kom till 96% efter att ha laddats över natten verkar nåt vara fel. Det borde ju varit 100%.

    När man har bytt batteri så har telefonen ingen koll på vad som är fullt eller tomt, så det är viktigt att man laddar batteriet helt fullt och sen helst kör tills den stänger av (så batterimätningen får sina referenspunkter).