UMI Super 4G Phablet

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av vhek, 20 maj 2016.

  1. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Jag fick min för 2 dagar sen och först tänkte jag göra en unboxing video, men kom fram till att det redan finns en flertal ditos. Förväntningarna har varit höga, lite för höga tror jag. Umi har hypat telefonen till skyarna och det viktiga är att man inte får glömma att man har gett dryga 1600 kr för den. Först till det dåliga:

    Kameran är verkligen dålig. I situationer där det är dålig ljus (inomhus) så blir bilderna dåliga. Dessutom blir bilderna gula med blixten. Dock så har jag redan fått en första OTA så det kanske löser sig i framtiden. För min egen del som knappt använder kameran (har en actionkamera) så är det lite synd att Umi inte har löst det.

    Buggar som Wifi-draining leder till ett litet minus i kanten. Dock så har jag min Wifi av då jag för det mesta kör direkt på 4G. Har 100GB per månad som inte används upp.

    Nu till det positiva:

    Telefonen känns gedigen och det är svårt att tro att bara för några år sen som Kinamobilerna bestod av dåligt ihop byggda plasttelefoner. Jag måste nog säga att designen är riktigt rent med fina linjer. Den enda missen som jag tänker på rent spontant är hörlursutgången. Jag hade föredragit att ha den på botten av telefonen. Notifikationer indikeras av en ring som kan lysa i olika färger. Knapparna är styva och det enda som skramlar är kameran. Det finns inte heller nån ful logga på framsidan. Mycket av det jag har skrivit är rent subjektivt.
     
    IRONMIKE, Ploki, Effect och 1 annan gillar detta.
  2. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Ytterligare brister som jag har upptäckt är den klassiska roamingproblematiken med Kinamobiler. Idag när jag lämnade Stockholm för Norrköping så hamnade visade mobilen 3G(R) och jag blev tvungen att slå på roaming för att få datanät. Jag misstänker att det är Tre:s nät som de delar med en annan teleoperatör som spökar. Får betydligt sämre 4Gtäckning och som det ser ut nu så kan jag inte rekommendera telefonen.

    Kameran tar riktigt dåliga bilder ;( Av någon anledning så går det inte att använda blixt i Messenger kameran.
     
    chraist gillar detta.
  3. Tornankan

    Tornankan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Fick min andra OTA i Torsdags. Verkar som kameran är lite bättre nu. Ställde in expo och blev mycket ljusare innomhus nu. Lite andra bug-fix bla WiFi -drainfix?
    Jag har inte upplevt DarksHippo problem med 4G som så.
    Körde Comviq/Tele2 Ystad-Stenungsund med "normala" dippar. Jag måste säga att för ca:1700 kr är telefonen ett kap. Dock som sagt ingen Gamer-phone men orkar mycket appar som jobbar samtidigt.
     
    chraist gillar detta.
  4. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Den är säkert ett kap i jämförelse med svenska marknaden men den är ju trots allt dyrare än Redmi Note 3 Pro på kinamarknaden.
     
  5. Tornankan

    Tornankan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

  6. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Jag har rootat telefonen och kameran är tyvärr akilleshälen på denna enhet. Kikar man på Umi:s officiella forum så är det framförallt batteritiden, kameran, instabilt nät. Växlingen mellan 3G och 4G går inte bra och tar tid. Men som sagt, för 1700 kr så får den knappt godkänd. Med facit i hand så hade jag hellre satsat på en LG G3 32GB för 2499 kr. Eller en One Plus 3.
     
    Ara gillar detta.
  7. Letalis

    Letalis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2010
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    76

    MINA ENHETER

  8. Ernt

    Ernt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2012
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Fick min i veckan, verkligen överraskad av kvaliteten för 1500 sek, det går nog inte att köpa en mer gedigen lur i samma prisklass. Överlag nöjd, bra skärm, riktigt bra täckning på Tele2(det trodde jag inte), kameran har brister(det visste jag redan), batteritiden är galet bra på min lur, trodde först det var fel på "symbolen" :D De flesta appar som jag använder funkar fin fint(inga problem med swisch eller bankID).
    Väldigt nöjd för det priset !!!

    Nåja, en fråga om ett problem jag har, jag får fan inga aviseringar när luren är låst, fler som har det problemet, går det att lösa?
     
    Last edited: 17 jul 2016
  9. Mogtocke

    Mogtocke Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Hade samma problem angående aviseringar när luren var låst. Folk undrade varför jag inte svarade på sms (som inte ens fanns i sms-appen). Stängde av "Intelligent energispar i vänteläge" under batteriinställningar samt "Background task clear" under inställningar. Vet inte vilken av dessa som ställer till det men nu funkar den som den ska.
     
    Ernt gillar detta.
  10. Ernt

    Ernt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2012
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Stort tack för input, ska testa direkt.
     
  11. Ernt

    Ernt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2012
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Så, fick till slut ordning på aviseringarna, men nu har luren dött, helt stendöd, laddar inte och startar inte :) Bra skit !! Synd för jag gillade verkligen luren, ska se om man kan få en ny för att testa en till, nu ska vi starta en reklamation via Ali.

    Någon som har erfarenhet av detta?
     
  12. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Reklamation via Ali låter sjukt knepigt och ogörbart, men antagligen så finns det någon lösning. :D
    Jag har en Umi Iron Pro, och fan, dom gör kvalitet för en billig peng alltså, me gusta.
     
  13. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Om du har betalat med Paypal så kör en dispute.
     
    Ernt gillar detta.
  14. Ernt

    Ernt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2012
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Nej då, det var inte alls så knepigt, jag startade bara en "dispute", sen rullade processen igång, i skrivande stund så ska pengarna vara på väg tillbaka(telefonen skickad tillbaka).

    Fungerade förvånansvärt smidigt.
     
    Vispen74 gillar detta.