Dramatisk ökning strömförbrukning, Google Play Services orsak?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Aprikos, 2 jul 2016.

  1. Aprikos

    Aprikos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2012
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Hej, vi har en lite äldre men (hittills) väl fungerande Samsung surfplatta med Android V 4.0.4
    För någon vecka sedan upptäckte vi att batteriet tog slut väldigt fort och den var väldigt varm, stängde av och lät den ladda fullt och startade den sedan, efter ca6tim utan användning pep den och batteriet var nästan slut igen (!) och återigen väldigt varm. Inga nya appar installerade eller andra konstigheter, efter att ha felsökt lite så verkade det vara Google Play Services som efter en automatisk uppdatering till version 9.2.56 orsakar problemet.
    Avinstallerar vi Play Services så försvinner problemet, men även om vi återställer en tidigare version så installeras den nya automatiskt igen och problemet kommer tillbaks. :(
    Vad göra? Vill inte kassera plattan bara för detta.. (fast det kanske är Googles vilja?)
     
  2. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Fabriksåterställning...Då något ligger aktivt och arbetar på den, därav värmeutvecklingen och snabba tömningen av batteriet.
    Löser inte fabriksåterställning problemet så kanske det fortfarande (dock tveksamt) finns full rom att ladda ner till den plattan (från tillverkaren) och på så vis göra en ren ominstallation av allt.

    Finns det inte att ladda ner och fabriksåterställning inte hjälper så har den plattan nog tyvärr gjort sitt...Och med tanke på åldern så tycker jag inte det är rimligt att börja lägga ner pengar/resurser på att få den åtgärdad då kostnaden för surfplattor idag är helt annan än tidigare.
     
    bernard gillar detta.
  3. Aprikos

    Aprikos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2012
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Fabriksåterställning hjälper ej, så fort nya Play Services installerat sig återkommer problemet.
    Kan efter lite sökning nu konstatera att vi är långt ifrån ensamma om att drabbas av samma sak. Tex här: https://productforums.google.com/forum/#!topic/play/zdz-98balwI
    Vill ogärna kassera plattan då den dels kan kopplas ihop med vår TV via WiFi och spegla TV-bilden (bra att ta med sig på toa tex) och den har 3G och används som navigator under resor.
    Suck,. gillar verkligen inte att påtvingas uppdateringar som förstör fungerande grejor.
     
  4. jmkhenka

    jmkhenka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Testa slå av google backup och se om det påvekrar nått.
     
  5. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det finns ytterligare en variant och det är att fixa root och installera Disable Service, alternativt köra igång med fullständiga åtgärder och komplettera med Amplify, PowerNap och Greenify.

    Kör man Disable Service går det att avaktivera en hel del tjänster i Play Services och på så vis få ner strömförbrukningen avsevärt. Rent generellt behöver man inte kassera en enhet p.g.a detta problem utan det går att fixa med rätt åtgärder.

    Det kan också hjälpa att testa att slå av autosynk och platstjänster etc.
     
  6. Aprikos

    Aprikos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2012
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Har labbat med att ta bort/avaktiverat det mesta av av Googles appar, synkning osv, men rätt som det är när man använder den så känner man att den blir väldigt varm och strömförbrukningen skenar iväg - jodå, då har Google Play Services uppdaterat sig automatiskt igen så det blir till att ta bort det och installera en äldre version igen.
    Tillsvidare sätter vi den i flygläge så fort vi inte använder den, får kanske ta steget att försöka ordna root behörighet på den (aldrig donat med sådant dock..) så att det går att ta kontroll över vad som sker i systemet. Är det inte en liten säkerhetsrisk med root? Kan man "ta bort"/återställa det?
     
  7. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Root innebär full systemåtkomst och kan vara en risk men det är mycket betoning på just kan snarare än är. Jag kör alltid med root och kan lugnt konstatera att kör man säkra program, d.v.s inte något som tankats ned från "Nissesapker.com" och liknande är det helt lugnt. Numera finns även s.k systemless root där man inte påverkar systemet i sig utan kör med virtuella partitioner.

    Personligen ser jag inte att root är "farligare" än root i Linux eller Unix eller att man utför kommandon med sudo. Man kan äventyra säkerheten med diverse fultankade apker från tveksamma källor men installerar man appar från Google Play och använder root till att köra AdAway, Xposed, Disable Service, Titanium Backup etc är det lugnt. Ingen anledning att oroa sig.

    Edit: Google Play Services kör igång ganska många processer och det går att avaktivera en hel del, t.ex Android Wear-relaterade saker om man inte använder en klocka o.s.v. Sedan är det också en god idé att slå av autosynk snarare än att ha det på hela tiden.
     
    jnsson gillar detta.
  8. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Man kan avaktivera Play Services under Settings - Apps - Play Services - Disable, vilket borde ska förhindra att tjänsterna körs och att appen uppdateras. Dock finns många mer eller mindre viktiga tjänster i Play Services så det är inte säkert att plattan kommer att fungera helt som man vill efteråt. Men å andra sidan blir ju resultatet detsamma om man avinstallerar appen, vilket också diskuterats i tråden.



    Root i Android är mer eller mindre samma som i Linux. Android är ju trots allt baserat på Linux. En grundprincip när man jobbar i Linux brukar vara att använda root så lite som möjligt: ju färre program som körs som root, desto mindre är risken att någon exploit kan utnyttjas vilken skulle kunna skada systemet. Man ger trots allt det program man kör som root full åtkomst till systemet och då vill man kunna lita på programmet man kör. Root kanske inte är farligt by definition, men man bör känna till hur kraftfullt root är och vad som skulle kunna hända om det används på fel sätt av någon app. Tyvärr är många appar för Android som kräver root closed source, exempelvis Titanium Backup. Så man kanske inte känner till att tex Titanium gör något skumt i bakgrunden, men det går inte att bekräfta att den inte gör det. Jag skulle med andra ord inte säga att den är säker, men det är min åsikt.

    Root kan vi diskutera i en annan tråd, men dit jag vill komma är jag personligen inte skulle använda mig av root för att avinstallera Play Services. Jag vill vara helt säker på vad mina rootappar gör. Root är en väldigt kraftfull användare.
     
    indika gillar detta.
  9. Eder

    Eder Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2013
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Lenovo P2
    Är det så att Google Play Services inte låter mobilen sova? Finns en app som låter dig ta kontroll över appars behörighet. MoboClean heter den och kräver, om jag minns rätt, inte root. Tror att du kan ställa in att Google Play Services förbjuds hålla mobilen vaken.
     
  10. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Skall man minska strömförbrukningen finns det lite varianter och har man möjlighet att styra rättigheterna (Marshmallow såvida man inte kör CM-baserad ROM med PrivacyGuard) kan man plocka bort möjligheten till att väcka enheten och liknande för diverse appar.

    Om Play Services skenar iväg (vilket händer, därav tråden) ser jag egentligen endast följande lösningar:

    1. Om enheten har Marshmallow eller CM-baserad ROM: Ta bort möjligheten till bakgrundskörning.
    2. Använd Disable Service (root krävs) och avaktivera onödiga tjänster inom Play Services (t.ex annonsrelaterade diton och Wear etc).
    3. Slå av autosynk och kör detta endast periodvis.
    4. Slå av platstjänster (GPS etc).
    5. Radera data och cache för Play Services.
    6. Installera Amplify (root krävs) och kontrollera wakelocks och alarms.
    7. Installera Greenify (kan köras utan root) och testa att lägga appar i viloläge.

    En del rapporter talar om att "fixa" Play Services genom att blåsa rent hela enheten (fabriksåterställa) men det brukar endast ge temporär effekt innan det sker saker igen.

    Om Play Services konstant krånglar på en enhet hade jag helt enkelt rootat och tagit itu med saken via Disable Service.

    Ett alternativ på en Samsung kan vara Package Disabler Pro (kräver ej root) som gör det möjligt att avaktivera systemappar. På den tiden jag hade Note I och II fanns det sådant som Samsung Social Hub som kunde dra rejält med ström. Det kan ju vara så att det finns någon kombination av appar på enheten som gör att Play Services "triggas" på ett sätt som gör att förbrukningen drar iväg.

    För att kunna analysera det hela på allvar krävs i praktiken root, inte minst för att t.ex kunna köra Wakelock Detector och GSAM Battery Monitor med roottillägg för att försöka få fram detaljerad information om vad som orsakar problemet. Risken finns att Play Services i sig inte är orsaken utan mer ett symptom.

    Personligen ser jag root som en självklarhet för att få full kontroll på enheten. Sedan kan man diskutera om det inte vore bättre med en Googleversion av t.ex Xposed, d.v.s officiell tilläggshantering så man kan lägga till funktioner utan att det kräver full åtkomst till systemmappen. Apple hade en sådan lösning i Mac OS (System) 7.0 fram tills 9.2.2 (tidigare fanns Tillbehör i äldre versioner).
     
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Root + Xposed Framework och modulen Amplify ska kunna lösa biffen också då man kan se och kontrollera wakelocks med den modulen.
     
    AVR4000 gillar detta.
  12. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Precis, då kan man få kontroll över strömförbrukningen. Sedan kan man felsöka med Wakelock Detector också.
     
  13. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Yes Wakelock Detector och dylikt är bra för att identifiera problemen. Amplify går steget längre och låter en sätta egna värden på hur ofta en process får göra wakelock om man har problem med den. Väldigt kraftfullt.