Android Auto - diskussionstråden

Diskussion i 'Android Auto' startad av Jox, 14 jul 2015.

  1. blimey

    blimey Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ooh så bra att det fanns en tråd för detta. Tänkte testa AA 1.6.281040 i min Audi A4 -16 senare i dag, med både LG G4 och Nexus 6P, återkommer med resultat!

    **Edit**
    Testade båda telefonerna nu, på Nexus 6P hoppa de igång mer eller mindre direkt och verkar fungera bra! G4an verkade inte få kontakt via kabeln, men ska testa mer sen.
     
    Last edited: 26 jul 2016
  2. blimey

    blimey Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Verkar fungera bra med LG G4 också, den konfade upp till slut!
     
  3. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Fungerar bra även i Golf R SC - 17 med Composition Media.
     
    bernard gillar detta.
  4. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Kört lite grann med Android Auto under semestern och för det mesta har det fungerat riktigt riktigt bra.. Jag gjorde ett par försök att aktivera navigation med röstkommando, och den tog faktiskt adressen samtliga gånger. Provade även Spotify, Pocket Casts och Google Maps som alla fungerade väldigt bra.. Dock finns en grej att anmärka på, som ni andra kanske också råkat ut för.. Vid flertalet tillfällen när jag hade navigationen igång och använde kartläget, eller huvudfönstret (med textbaserade navdirektiv), så fastnade fönstret.. Nedräknaren till nästa avfart, sväng eller liknande fortsatte visserligen att ticka ner, men pilen/kartan rörde sig inte.. Observera dock att det enkelt kunde lösas genom att snabbt byta "skärm" och sedan gå tillbaka igen. T.ex. från Google Maps till Telefon och tillbaka igen. Ingen big deal egentligen, men tyckte det kunde vara värt att nämna här iaf :)
     
    Last edited: 29 jul 2016
  5. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Det med fryst skärm har jag inte råkat ut för. Kan det vara något energisparsrelaterat?
     
  6. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Hmm, bra idé! Men jag kan tyvärr inte se något sådant aktiverat bland telefonens energisparinställningar.. Hur som helst är det lätt att fixa till, även om det såklart är lite störande :)
     
  7. speedline

    speedline Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    1 596
    Mottagna gillanden:
    272
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    Är det någon som har testat och lyckats få igång den senaste versionen?
     
  8. safor

    safor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Tja! Kör med Android Auto som fungerar helt ok. Har två problem dock.
    1. Hur får jag bort nattläget när jag kör Google maps på dagen?
    2. Tycker att visningen i Google maps via Android Auto upplevs som mindre jämför med i mobilen. Kan man zooma in på ngt sätt?
    Har en Golf 2016 och en Samsung S6.

    //Samuel
     
  9. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Hmm! för mig visar den inget nattläge dagtid, eller jo, om jag kör in i en tunnel eller ett garage.. Den ställer om sig själv. Jag skulle tro att det är ljussensorn i telefonen som gör detta, så se gärna till att telefonen ligger med skärmen uppåt när den är inkopplad (eftersom sensorn oftast placeras i närheten av telefonens selfie-kamera).

    Vad gäller zoomen har jag inte provat zoom, ej heller stört mig på det.. Men prova pinch to zoom, dvs att du drar med fingrarna åt varsitt håll på skärmen i bilen. Kan dock inte svara med säkerhet på om det fungerar. =/

    @speedline@speedline: Jag kör med "Android Auto 1.6.2810 (2825091-release)" och den fungerar utmärkt.. Den allra senaste (2820) finns bara i 32-bitarsversion än sålänge vad jag vet.
     
  10. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Det borde vara telefonen som bestämmer vilket läge det ska vara. När jag tänker efter tror jag att jag bara har haft nattläge i mina bilar. Brukar dock ha telefonen i telefonfacket och där är det mörkt. Provade med telefonen i sätet på min R SC men minns inte att det var ljusare där.
     
  11. Nightdriver

    Nightdriver Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2011
    Inlägg:
    309
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Det är bilens ljussensor som styr på Volkswagen/Skoda/Seat. Ställ ljusströmställaren i Autoläge så kommer det att fungera. (Alt. läge "0").
     
    bjoli och bernard gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 694
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Intressant - tack för den infon! Hade helt missat det själv :)


    Förmodar att ingen hört något om en Android Auto-premiär i Sverige? Det här börjar ju bli lite löjligt. Hur länge till skall man behöva vänta? Det råder ju ingen brist på modeller med Android Auto-stöd nu; det används ju även i marknadsföringen för flera bilmodeller. Gemene köpare måste ju bli paff när man väl fått hem bilen och sedan inte kan använda den som tänkt.

    Jag talade med någon på Volvo i början av året och han menade på att det skulle ske redan under våren, men så har ju inte skett.

    Det stora flertalet hänger ju inte i teknikforum som dessa och är medvetna om att Android Auto går att installera manuellt. Är ju inte så smidigt att behöva uppdatera manuellt heller.
     
  13. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Jag har pratat med en VW-säljare som fått information från VW i samband med utbildningen av nya Tiguan, om att AA skulle vara väldigt nära. Det har dock inget hänt och det måste vara ett par månader sedan. Det känns inte som om VW skulle sagt så om de inte fått information från Google, så förmodligen finns det något som Google vill rätta till innan släpp.
     
    bernard gillar detta.
  14. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Aha, jag har dock alltid Auto, men ska testa att växla lägen.
     
    bernard gillar detta.
  15. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Håller med! Tycker det har varit knäpptyst länge nu.. Ingen Android Auto-uppdatering sedan 14 juni heller, vilket är 2 månader sedan. Själv väntar jag med spänning på officiellt stöd i Sverige, samt att Waze blir valbart i systemet. Jag börjar tvivla på om vi ens får se detta innan årsskiftet :( Google, Please prove me wrong!
     
    bernard gillar detta.
  16. thefastlife

    thefastlife Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hämtade ut en Opel Astra K 2016 i fredags och har hunnit testa lite med IntelliLink R 4.0 som finns bilen. Fungerar klockrent med:

    Samsung Galaxy S7 och AA 1.6.281040 arm64
    Sony Xperia Z3C och AA 1.6.281040 arm

    Det enda problem jag har upplevt är första uppkopplingen krånglat två gånger. Den enda jag behövt göra då är att dra ur USB-kontakten och sätta i den igen, så har det hoppat igång.
     
  17. safor

    safor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Nice! Men var tvungen att ställa bilen på Dagläget. Autoläget i Golfen funkade inte -för då blev det ändå nattläge.
     
  18. lill-lappen

    lill-lappen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2015
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1
    Har en google P6 ny golf 2017 tsi

    Hur gör jag för att få android auto fungera?? Skulle gärna få upp navigera från telefonen
     
  19. galaxy81

    galaxy81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2013
    Inlägg:
    1 748
    Mottagna gillanden:
    1 196
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max
    Det är bilens belysning som avgör dag eller nattläge. Har bilen automatiskt ljussystem så följer android auto det. Kör själv Golf GTD 2016 och nattläget kopplas in så fort halvljusen tänds på bilen. Kvällstid eller tunnel/garage.
     
  20. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Du får hämta Android Auto ifrån APKMirror eftersom det inte släppts officiellt i Sverige än. Så öppna: http://www.apkmirror.com/?s=android+auto&post_type=app_release&searchtype=apk i telefonen, eller flytta över från datorn. Sen är det i princip bara att plugga in o köra. Iom att du har en VW, så kan det vara så att du behöver välja att föredra Android Auto framför MirrorLink i inställningarna i bilens infotainmentsystem, det är en annan standard som inte fungerar lika bra (i alla fall inte i mitt tycke).
     
    galaxy81 och lill-lappen gillar detta.