Redmi 3 pro 3/32gb Prime.

Diskussion i 'Redmi & Redmi Note' startad av torrex69, 28 jul 2016.

  1. torrex69

    torrex69 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Poco F3
    ROM:
    Stable
    Telefon 2:
    Mi max 3
    ROM:
    Global stable
    Telefon 3:
    Mi 9T PRO
    ROM:
    Global stable
    Platta:
    Mi Max 2
    ROM:
    Linageos
    Platta 2:
    Mi Max 2
    ROM:
    Global Stable
    Övrigt:
    Mi a2 lite, Samsung Galaxy S5, Chrome cast x 2.
    Fick hem en idag ifrån Goldway på aliexpress.
    Någon som vet när svenska kommer till dessa lurar? Kom med MUI 7.3.2.0.0
    Har kollat via telefonen om det finns några nya uppdateringar men det finns inga.
    Finns det nya någon annanstans? Går luren att flasha utan att låsa upp bootloader lr vad det heter som läst om?
    Varför måste man godkänna massa "villkor"för att använda galleri osv lr när man vill använda wifi första gången.
    Finns det några andra inställningar som man behöver göra för att inte lämna ut info osv till Xiaomi osv?
     
  2. Zappline

    Zappline Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2016
    Inlägg:
    178
    Mottagna gillanden:
    30
    Ska finnas ett program som heter miflash som du kan använda för att installera en clean global ROM. Den har dock bara hjälplig svengelska vad jag förstått. Har just beställt min lur från Goldway så har inte testat själv ännu.
     
    bozzo70 gillar detta.
  3. Si1ver

    Si1ver Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2015
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Huawei mate 20

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei mate 20
    Fick hem 2st idag som jag tänkte barnen kunde lira pokemon go på. Hade ju varit trevligt med svenska
     
  4. torrex69

    torrex69 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Poco F3
    ROM:
    Stable
    Telefon 2:
    Mi max 3
    ROM:
    Global stable
    Telefon 3:
    Mi 9T PRO
    ROM:
    Global stable
    Platta:
    Mi Max 2
    ROM:
    Linageos
    Platta 2:
    Mi Max 2
    ROM:
    Global Stable
    Övrigt:
    Mi a2 lite, Samsung Galaxy S5, Chrome cast x 2.
    Ja verkligen. Annars känns luren som ett bra bygge. Snäppet bättre än min Doogee F3 Pro
     
  5. Zappline

    Zappline Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2016
    Inlägg:
    178
    Mottagna gillanden:
    30
    Svengelskan är brukbar vad jag förstått. Så bör fungera för ändamålet
     
  6. Yttrasil

    Yttrasil Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2015
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    14
    Har googlat runt relativt mycket och letat efter ett smidigt snabbt sätt att uppgradera just denna till CM13, verkar smått krångligt och lite riskabelt då det verkar finnas lite olika modeller av denna typ internationell och inte och att det kan bli fel om man tar fel? Finns ingen smidig lätt guide, så om ni hittar något vettigt sätt så dela gärna med er. Vill ha in bättre svenskastöd och lite smidigare UI än nuvarande då min far ska använda mobilen.
     
  7. Zeggi

    Zeggi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    408
    Mottagna gillanden:
    208
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi5s Plus 128gb 6gbram

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi5s Plus 128gb 6gbram
    ROM:
    Stable Xiaomi.EU
    Telefon 2:
    Xperia Z3
    ROM:
    Moonwalker
    Telefon 3:
    HomTom HT6
    ROM:
    Black Edition
    Platta:
    Xiami MiPad 2
    ROM:
    Xiaomi.eu
    Platta 2:
    Teclast X98 Pro
    ROM:
    Win 10 / Mirek Android
    Jag har köpt en rmn 3 pro sedan början på året och ja det finns många guider som är lite riskabla om man verkligen inte läser på hela tråden, jag råkade sabba min men lyckades rädda enheten med hjälp av 2 piggar i bak på moderkortet så oavsett om man failar totalt vilket jag lyckades göra så går det lösa.

    Så till tips och guider.
    Det första ni behöver göra är ansöka om tillstånd att låsa upp bootloadern och det gör man via http://en.miui.com/unlock/

    Tar 10-12 dagar för att få låsa upp.
    Mobilerna som säljs över nätet skeppas ut med en internationell programvara vilket inte är den officiella och den är totalt värdelös men innehåller svenska som språk.

    För att flasha den officiella romen krävs en upplåst bootloader.

    Denna guide förklarar väldigt väl vad som krävs.

    http://en.miui.com/thread-202290-1-1.html
    Eller denna
    https://xiaomi.eu/community/threads...oot-and-flash-recovery-on-redmi-note-3.29213/

    Mitt sista tips är att antingen köra xiaomi.eu Weekly romarna som är faktiskt bättre än stable romen som xiaomi själva släpper och har fler europeiska språk samt är utan allt kinesiskt bloatware.
    Alternativet är smiui.net som är baserad på eu versionen men med möjlighet att bygga en "egen skapad" via kitchen "verktyget"

    Detta borde förklara en hel del för er.
    Har själv tröttnat på alla europeiska modeller och testat många kinesiska lurar som exempelvis, ulefone, homtom, oppo, zoppo, ouikitel, ja listan är lång och många är säker felstavade men orsaken att jag valt dessa är pga priset, dubbla sim kort samt kvalitén.

    Utav dessa så är xiaomi betydligt bäst följt av ouikitel samt ulefone.
     
    bozzo70 och Gurex gillar detta.
  8. torrex69

    torrex69 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Poco F3
    ROM:
    Stable
    Telefon 2:
    Mi max 3
    ROM:
    Global stable
    Telefon 3:
    Mi 9T PRO
    ROM:
    Global stable
    Platta:
    Mi Max 2
    ROM:
    Linageos
    Platta 2:
    Mi Max 2
    ROM:
    Global Stable
    Övrigt:
    Mi a2 lite, Samsung Galaxy S5, Chrome cast x 2.
    Min har iaf inte Svenska utan kör Eng. o czech repuplic på locale. Köpte min här

    http://www.aliexpress.com/item/Orig...2641733127.html?spm=2114.13010608.0.58.o159lu

    Det som skiljer den jag har fått är MIUI versionen. 7.2 på den hos goldway men min är 7.3 global stable(7.3.2.0.0LHPCNDD)
     
  9. Zappline

    Zappline Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2016
    Inlägg:
    178
    Mottagna gillanden:
    30
    Jag beställde en unopened. så jag lär väl ha kinaversionen, jag hoppas jag kan installera global rom ASAP när den kommer. men vad jag fått för mig ska man inte behöva låsa upp bootloadern för att installera ny rom iallafall inte enligt den här guiden http://en.miui.com/a-232.html eller är jag helt ute och cycklar nu?
     
  10. Zeggi

    Zeggi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    408
    Mottagna gillanden:
    208
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi5s Plus 128gb 6gbram

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi5s Plus 128gb 6gbram
    ROM:
    Stable Xiaomi.EU
    Telefon 2:
    Xperia Z3
    ROM:
    Moonwalker
    Telefon 3:
    HomTom HT6
    ROM:
    Black Edition
    Platta:
    Xiami MiPad 2
    ROM:
    Xiaomi.eu
    Platta 2:
    Teclast X98 Pro
    ROM:
    Win 10 / Mirek Android
    om du fått en inofficiell rom installerad och försöker via flasha med någon av dem där 3, metoder så kommer ingen fungera. Min mobil kom med någon skum verison som hade alla språk men var icke officiell, när jag drog igång fastboot så klaga programmet över att min bootloader var låst.

    Det går flasha enheten utan att låsa bootloader men den lösningen är långt ifrån stabil och flashar du annan recovery så är telefonen brickad och du måste genomgå en ganska jobbig process genom att "kortsluta" moderkortet.

    Du förlorar inget på att låsa upp bootloadern, att vissa väljer att ta den snabba vägen handlar mest om att man inte orkar vänta 1-12 dagar på att xiaomi ska låsa upp möjligheten för upplåsning av bootloader.

    Jag har gått båda vägar för min egna mobil och den vart brickad, sen valde jag köra den officiella vägen med att låsa upp var klart värt det, slippa tänka på vilken recovery el rom jag drar in.

    Sedan har jag utfört jobbet på 2 andra RMN 3 pro utan konstigheter samt en MI5, sistnämnda var busenkelt :)
     
  11. Zeggi

    Zeggi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    408
    Mottagna gillanden:
    208
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi5s Plus 128gb 6gbram

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi5s Plus 128gb 6gbram
    ROM:
    Stable Xiaomi.EU
    Telefon 2:
    Xperia Z3
    ROM:
    Moonwalker
    Telefon 3:
    HomTom HT6
    ROM:
    Black Edition
    Platta:
    Xiami MiPad 2
    ROM:
    Xiaomi.eu
    Platta 2:
    Teclast X98 Pro
    ROM:
    Win 10 / Mirek Android
    Det där är "prime" modellen jag har enbart kört på 3st pro (Snapdragon 650 / 1080p) samt 1 mediatek note3.

    Mediatek är enklast att flasha men sämre lur.

    Vad gäller din telefon så kan det mycket möjligt vara så att dem bara skeppas rakt av, dem som köps via geekbuying och gearbest får sig en "global" version som är icke original just för språket men då tappar man hela OTA möjligheten.
     
  12. Zappline

    Zappline Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2016
    Inlägg:
    178
    Mottagna gillanden:
    30
    Är det möjligt att följa metoden jag länkade för mig då jag troligen kommer ha en officiell kines version och tänkte lägga in en officiella global rom (behöver kunna använda luren). Kan jag i så fall efter jag gjort detta låsa upp bootloadern om det skulle behövas. Problemet är att min telefon som jag har är on the blink of exploding. Så att vänta dom extra 12 dagarna är inte optimalt.
     
  13. Zeggi

    Zeggi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    408
    Mottagna gillanden:
    208
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi5s Plus 128gb 6gbram

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi5s Plus 128gb 6gbram
    ROM:
    Stable Xiaomi.EU
    Telefon 2:
    Xperia Z3
    ROM:
    Moonwalker
    Telefon 3:
    HomTom HT6
    ROM:
    Black Edition
    Platta:
    Xiami MiPad 2
    ROM:
    Xiaomi.eu
    Platta 2:
    Teclast X98 Pro
    ROM:
    Win 10 / Mirek Android
    absolut så länge mobilen har officiell version så ska du kunna installera, den länkning du la upp är till 3 olika metoder. System update är nog enklaste metoden bara ladda ner filen till din lur och köra på.
    Om det inte fungerar har du recovery metoden och sist av allt den som definitivt kommer fungera är fastboot men där måste du välja rätt rom för din lur så läs extra noga.

    Testa det du länkat till i värsta fall säger bara telefonen ifrån om att du inte kan flasha och inget kommer till skada. när du väl fått igång luren så föreslår jag att du sedan ansöker om att låsa upp bootloadern och därefter laddar ner xiaomi.eu versionen som är ren från allt kinesiskt bloatware och har även tweaks som är värt det.

    jag föreslår även att ni som redan har luren drar in den romen med twrp recovery, root och därefter slänger in Amplify, Greenify och power nap då kan jag lova er att batteriet kommer tacka er :)

    Under 8h har jag tappat 0% alltså när mobilen är i standby så drar den 0% :)
    tack vare dem 3 appar jag nämnt ovan men främst amplify som blockar alla wakelocks som google orsakar...

    Drog även in en annan kernel idag för att utvärdera "Radon v1.7" finns på XDA verkar riktigt intressant återstår att se hur väl den presterar.
     
    Gurex gillar detta.
  14. torrex69

    torrex69 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Poco F3
    ROM:
    Stable
    Telefon 2:
    Mi max 3
    ROM:
    Global stable
    Telefon 3:
    Mi 9T PRO
    ROM:
    Global stable
    Platta:
    Mi Max 2
    ROM:
    Linageos
    Platta 2:
    Mi Max 2
    ROM:
    Global Stable
    Övrigt:
    Mi a2 lite, Samsung Galaxy S5, Chrome cast x 2.
    Kan jag flasha min enl det som zappline la upp eller måste jag låsa upp bootloadern ?
    Står på goldway sidan att den ej stödjer OTA updates.
    Måste man öppna ett konto hos MIUI för att få låsa upp. Att valet "Enable OEM unlock" har kanske inget med detta att göra som finns i developer options? Där finns även "fastboot mode"

    Kanske inte passar in här men finns det ngt program som man kan ta alla sms/mms som jag har på min doogee F3 pro och sedan lägga in på Redmi 3 luren? Eller går det att ordna på ngt annat sätt?
     
    Last edited: 29 jul 2016
  15. Zappline

    Zappline Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2016
    Inlägg:
    178
    Mottagna gillanden:
    30
    Fick hem min lur idag nu är det dags att börja forska i att få in den oficiella globala romen och sen när det är gjort ska jag ansöka om att låsa upp bootloadern så att jag kan slänga in en inoficiell rom så jag slipper en massa onödigt skit. Behöver också få in appstore på någon vänter, är inte helt hundra på hur det går till dock.
     
  16. Zeggi

    Zeggi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    408
    Mottagna gillanden:
    208
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi5s Plus 128gb 6gbram

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi5s Plus 128gb 6gbram
    ROM:
    Stable Xiaomi.EU
    Telefon 2:
    Xperia Z3
    ROM:
    Moonwalker
    Telefon 3:
    HomTom HT6
    ROM:
    Black Edition
    Platta:
    Xiami MiPad 2
    ROM:
    Xiaomi.eu
    Platta 2:
    Teclast X98 Pro
    ROM:
    Win 10 / Mirek Android
    Mobilen går flasha utan upplåst bootloader men jag skulle inte rekommendera det. kör officiella metoden istället så slipper du onödiga risker med att bricka telefonen.
    Du skapar upp ett konto via en.miui.com, när det är utfört lägger du in kontot i din mobil därefter ansöker du om unlock via http://en.miui.com/unlock/

    skriv din ansökan på engelska, förklara att du vill kunna roota, installera xposed framework och anpassa mobilen efter ditt behov så kommer dem släppa in dig 100%, vänta på godkännandet och så följer du dem officiella guider som finns länkade här och i forumet eller så söker du i en.miui.com forumet alternativt xiaomi.eu. Finns väldigt detaljerade guide.

    Vad gäller sms så kör jag SmS backup+ som backar upp mot gmail (skapas upp mappar automatiskt) tar tyvärr tid att backa upp men det fungerar och så efter det kör du restore i appen fast i din xiaomi (behöver bara ha google kontot i mobilen)

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.zegoggles.smssync&hl=sv
     
  17. Zappline

    Zappline Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2016
    Inlägg:
    178
    Mottagna gillanden:
    30
    Väntar glatt på min bootloader nu då och bara om det verkligen skiter sig får jag kolla andra alternativ. Lär börja skriva en massa igen sen när jag fått svar om det :)
     
    Last edited: 2 aug 2016
  18. evilpenis

    evilpenis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    353
    Mottagna gillanden:
    46
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 6T
    Platta:
    Nook HD+
    ROM:
    CM12
    Köpte en RedMi 3 Pro åt far på Gearbest och den hade "Svengelska", dock helt okej "Svengelska" inlagd.
    Kikade på att tex flasha CM13 på den men det var lite väl komplicerat för att jag skulle orka leka med det på den och han är riktigt nöjd med luren so far.
     
    Zappline gillar detta.
  19. Zappline

    Zappline Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2016
    Inlägg:
    178
    Mottagna gillanden:
    30
    Jag installerade amplify och greenery amplify säger åt mig att installera xposed så jag gjorde det med när jag sen ska gå in och installera det genom appen. Är install/update knappen ljusgrå och vägrar fungera. Vad ska jag göra nu?
     
  20. Zeggi

    Zeggi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    408
    Mottagna gillanden:
    208
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi5s Plus 128gb 6gbram

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi5s Plus 128gb 6gbram
    ROM:
    Stable Xiaomi.EU
    Telefon 2:
    Xperia Z3
    ROM:
    Moonwalker
    Telefon 3:
    HomTom HT6
    ROM:
    Black Edition
    Platta:
    Xiami MiPad 2
    ROM:
    Xiaomi.eu
    Platta 2:
    Teclast X98 Pro
    ROM:
    Win 10 / Mirek Android
    Installationen av xposed framework utförs via twrp. Här är en samlingstråd för alla versioner av xposed framework, dra ner rätt version för din miui version samt cpu.

    http://en.miui.com/thread-78894-1-1.html

    Föreslår även att du läser på om hur programmen fungerar samt inställningar,
    http://forum.xda-developers.com/android/general/guide-extreme-battery-life-t3095884