Xiaomi Mi5

Diskussion i 'Mi & Mi Note' startad av Sharkware, 21 maj 2015.

  1. Bowe

    Bowe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    433
    Mottagna gillanden:
    139

    MINA ENHETER

  2. MrJiM

    MrJiM Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 576
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
  3. Bowe

    Bowe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    433
    Mottagna gillanden:
    139

    MINA ENHETER

    Testa nu, gick tydligen inte att dela från aliexpress appen.
     
    MrJiM gillar detta.
  4. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
  5. Bowe

    Bowe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    433
    Mottagna gillanden:
    139

    MINA ENHETER

  6. MrJiM

    MrJiM Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 576
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
  7. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Sitter på tapatalk och såg inte att du gjort en edit. Men den tidiga länken gick ej att öppna som ni säger, my bad [emoji4]
     
  8. Applemoes

    Applemoes Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tjenare alla glada!

    Fick min Oneplus 1 stulen och letar därför efter en ny telefon, men känner att 5.5" är lite för stort för mig. Har läst om att mi5 saknar band för 4g och liknande vilket försvårar användningen i Sverige, hur ser det ut med det? Är det något som verkligen påverkar så vet jag inte om mi5 är något alternativ till mig men jag har också svårt att hitta bra nya telefoner på under 5.5". Har sneglat på honor 7 men känns som att man inte får lika mycket för pengarna som i mi5!
     
  9. Drenken

    Drenken Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Ska fungera hyfsat iaf, men kolla denna länk och välj din operatör så får du svar direkt

    http://willmyphonework.net/
     
  10. Applemoes

    Applemoes Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jo men det ger inte mycket mer än jag redan visste tyvärr. Det är just att 4g "typ funkar" som gör mig osäker. Är det alltid så att den kan hoppa fram och tillbaka oavsett var man är? Funkar det oftast BRA i städer och DÅLIGT på landet eller är det alltid bra i städer osv. Svår fråga så klart men är det så att det knappt är någon skillnad i större städer så kvittar det ju givetvis men om 4g bara "typ" funkar oavsett vart man är så är det en ganska stor dealbreaker :/

    Ni mer erfarenhet får gärna berätta! Har inte konstant 4g där jag bor (lite utanför) så det gör inget om det inte skulle vara bra 4g just här men i städer så känner jag att det är ett krav, mer för framtiden än så att säga. Prestandan är ju sjukt bra för pengen men det känns inte värt om man förlorar 4g "helt" med telefonen.
     
  11. Drenken

    Drenken Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Yep, jag gick själv i samma tankar som du. Men den lilla research jag gjorde, bl.a. här på forumet och på några andra sidor så drog jag slutsatsen att det ska fungera utan problem i storstäderna. Jag har inte hört att det inte fungerar för någon än så länge. Jag har beställt telefonen för en vecka sedan så jag kan bekräfta hur allt fungerar så fort jag får den. Förhoppningsvis nästa vecka, 3 är min operatör för kännedom.
     
  12. Drenken

    Drenken Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

  13. Zinken

    Zinken Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2009
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Min upplevelse är att jag har konstant och god 4g inne i centrala Göteborg. Där jag bor (5 mil bort) har jag inte sett röken av 4g med mi5.

    Så det är inte så att det hoppar fram och tillbaka om du är någonstans där band 7 finns.
     
  14. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Kör numera en moddad rom från smiui.net utan miui appar samt xiaomi sync då jag förlitar mig på google och vill ej heller ha saker synkade på två ställen som då också drar mer batteri osv. Denna rom baseras på xiaomi.eu´s releaser som i sin tur baseras på de chinesiska dev rommarna. Förbättringar i batteritid, gps samt inbyggd adblock är några fördelar. http://smiui.net/about.php

    Körde först xiaomi.eu rommarna efter jag låst upp luren och det funkade väl bra men kände att de var lite väl mycket "bloat" bland medföljande appar och dialoger som poppade upp. Telefonen var annars snorstabil och allt fungerade som det skulle.

    Kände sen att jag ville prova nått nytt så jag drog in Resurrection Remix rommen som baseras på cm13. Telefonen kändes rapp och utan en massa extra appar som miui rommen annars har. Dock va där 2 problem jag upplevde under tiden jag provade den. Den ena är att softtouch inte längre funkar på hemknappen utan du måste trycka ned knappen och det andra problemet var att luren ej ville gå ner i deep sleep. Den höll ändå en dag men jag vill hellre ha lite backup så man inte står där utan ström helt plötsligt då den droppar ner en hel del under dagen. Använder man google maps, ser film osv så tar det slut aningen fortare.

    Saknade dessutom notifikationsfältet från miui8 (samsung stuk, android N stuk där man kombinerar notifikationer och av/på knappar) så jag tänkte ge smiui en chans och jag är helnöjd! Eftersom miui inte finns på svenska ännu (och tveksamt att det kommer detta året då översättningen ska godkännas som verkar vara världens största uppgift) så drog jag ner Morelangs https://play.google.com/store/apps/details?id=sightidea.com.setlocale vilket gör så att dina appar åtminstone blir svenska och därmed får du också svensk google maps röst osv. Kräver root så du får dra ner supersu och flasha det i twrp https://download.chainfire.eu/969/SuperSU/UPDATE-SuperSU-v2.76-20160630161323.zip

    Sen använde jag Rom toolbox lite för att frysa några inbyggda appar så dom inte ligger i bakgrunden och håller luren vaken av någon anledning. Du kan testa och frysa fler än dessa om du vill men gör gärna en backup i twrp innan så du inte råkar hamna i en bootloop men nedanstående har jag fryst utan att telefonen "ballat ur"
    • Backup
    • Battery saver
    • Calendar (använder google kalender)
    • Cheetah Mobile Cleanmaster SDK
    • Clock (Använder google klocka så får man svenska också)
    • Find Device (använder googles variant istället för xiaomis)
    • Mi Account
    • Mi Cloud backup
    • Mi Drop (använder google cast)
    • Mi Remote (använder Anymote universal remote)
    • MiPlay
    • Notes (använder gtask)
    • Scanner (använder barcode scanner)
    • System launcher (använder en annan launcher, disabla inte denna förrens du lagt in en alternativ launcher)
    • Updater
    • Xiaomi service framework
    • Yellow pages


    Kan posta lite batteritider och printscreens sen men jag är supernöjd so far och kan starkt rekommendera smiui. Skulle xiaomi släppa källkoden nångång och vi får en riktigt nice och clean variant av android N så bytar jag men annars kommer jag nog stanna på denna ett bra tag trots att man annars är en "flashoholic" :)

    Edit: En viktig notis i sammanhanget (som bör tilläggas) är att jag även wipade data utöver den vanliga factory reset efter jag flashat in smiui för att starta om helt från början.
     
    Last edited: 7 aug 2016
    Drenken gillar detta.
  15. Pienso

    Pienso Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2010
    Inlägg:
    666
    Mottagna gillanden:
    163

    MINA ENHETER

    Är sMiui baserat på miui 8?
     
  16. Pienso

    Pienso Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2010
    Inlägg:
    666
    Mottagna gillanden:
    163

    MINA ENHETER

  17. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Yes, i all text så skrev jag att den baseras på weekly rommarna från xiaomi.eu som i sin tur baseras på de kinesiska rommarna från miui.com men den är ännu mer finputsad samt att du kan välja bort en del av miui apparna innan du skapar rommen på smiui siten

    Har du redan någon form av twrp installerat så är de lugnt då twrp ingår i både xiaomi.eu rommarna samt de från smiui. Länken du angav vet jag inte då du inte angett någon källa men gemini är rätt enhet och datumet är ganska nyligen så det bör inte vara några problem
     
    Last edited: 7 aug 2016
  18. Pienso

    Pienso Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2010
    Inlägg:
    666
    Mottagna gillanden:
    163

    MINA ENHETER

    Antar wipe data är att föredra eftersom det är baserat på miui 8. Kanske är bra att uppdatera till senaste twrp också så den funkar klockrent.

    Sry, här hitta jag den twrp för miui 8 https://www.androidfilehost.com/?w=files&flid=50678
     
  19. Pienso

    Pienso Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2010
    Inlägg:
    666
    Mottagna gillanden:
    163

    MINA ENHETER

    Btw funkar xposed också?
     
  20. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Ja jag la precis till det i min ursprungliga post så ta backup innan, flasha och wipa sen data för att utesluta ev problem :)

    Ja jag såg att de va från xiaomi.eu sen så de e grönt ljus!


    O nej sluta me xposed dumheter :P
    Vet inte om det funkar, jag har använt det vid nått tillfälle men ser ingen anledning själv att ha det längre men det är att be om problem om du drar in xposed oavsett. Något specifikt du saknar som du endast får via xposed?