Telefon låst av Google (FRP)

Diskussion i 'Allmänt' startad av QV_, 11 aug 2016.

  1. QV_

    QV_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2015
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    27
    Så Den teknikfientlige gubben är här igen.
    Tyvärr vart jag tvungen att ladda ner en app till min nya telefon Galaxy J5
    Eftersom jag maniskt inte gillar konton och registreringar så hittade jag på ett Google konto och ladda ner appen
    Därefter avslutades googlekontot och raderades. För appen behövs inte längre.
    Telefonen däremot hade fått lite nya ideer vad som skulle göras när man trycker på knapper så jag orkade inte med eländet.
    Hittade inte var man nollställer telefonen (ligger under konto, letade under system vilket för mig kändes mera naturligt)
    Men fann hur man gjorde en reset av mjukvaran.
    Volym upp, Home knappen, Power on från avstängd telefon.

    Så efter en stund så kommer man fram till läget då telefonen kräver att man loggar in på det sista Googlekontot.
    Det som inte finns alltså
    Skulle det finns så var det något namn där jag häcklade Google (fast utan åäö för de tar de inte)

    Så nu står jag med en 1 månad gammal telefon som inte går att bruka
    Har köpt en ny så man kan ju alltid använda den gammla som reservdelar eller bulta sönder den med hammaren i fall man får tråkigt.

    Vart vänder man sig för återställning av telefonen
    Har alltså kvitto på telefonen.
    Har även kontokortet som telefonen vart köpt med
    Samt asken som den låg i
    Så jag kan bevisa att den inte är stulen

    Det intressanta med detta är
    Jag tackade nej till all form av backup och säkerhetskopiering när jag registrerade Googlekontot.
    Jag avregistrerade kontot från telefonen
    Men ändock så tjatar eländet om detta FRP
    Samsungsupporten vill inte svara på FRP frågor (som det verkar). De tycker inte att frågan fyller deras riktlinjer men säger inte vad som är fel på frågan.

    /Jan

    Har redan lagt ner för måga timmar på eländet så jag önskar att någon annan fixar problemet.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kan eventuellt testa att göra en återställning med Samsungs mjukvara: http://www.samsung.com/in/support/usefulsoftware/KIES/


    Förmodar att du inte angav någon backup-e-postadress för Google-kontot du registrerade? För det går att återställa lösenordet då. Det förutsätter i och för sig att man kommer ihåg vad man namngav Google-kontot.


    Här är ett par resurser där samma problem tas upp:
    https://productforums.google.com/forum/#!topic/gmail/KyLff1ZQ4-M
    http://android.stackexchange.com/qu...-verify-your-account-factory-reset-protection
     
    Last edited: 11 aug 2016
    Avarell_Dalton gillar detta.
  3. QV_

    QV_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2015
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    27
    dessa löser ju problemet för $15 https://samsungaccountunlock.com/unlocking/samsung-frp-unlock
    Skulle kunna vara värt pengarna om ingen känner sig manad i Sverige.

    Men jag kan vänta dagarna 3 på någon eventuel gogglelåsning men det är inget jag tror fungerar. (läste om 72 timmars fördröjning i länkarna) men då skall man ju kunna kontonamnet allternativt så skall kontot finnas!

    Det kan också vara intressant med en rootad telefon. Allt som löser FRP problemet är en bra lösning. Jag önskar då att programvaran man rootar med skall innehålla så få funktioner som möjligt och den behöver inte vara kompatibel med några spelappar eller så.

    Det som använda på telefonen är
    Telefon
    Kontakter (import av kontakter)
    kamera (mest för bild till kontakter)
    SMS (fungerar bra med "riktigt" tangentbord)
    MMS bra ibland
    väckning (klockan skall vara fri från konstigheter eftersom detta är en av de viktigare funktionerna. Man vill inte försova sig på ett hotell men så har jag en mekanisk analog klocka med mig ochså. De konstrar inte med tidszoner)
    Kan hända att jag surfar
    Kanske lägger in eposten om ett år eller så? Man skall inte vara nåbar hela tiden, kan inte folk vänta i några timmar så var det inget viktigt.
    Jag förbrukar normalt 1-2 meg i månaden och 75% av förbrukningen är googleappar och annat skit jag inte vill ha.

    Kollar jag dataförbrukningen så är det 16 appar igång och 14 av dessa är av noll intresse
    de två som är "OK" blir då
    meddelanden
    Android OS

    Helst skulle jag ha en "knapptelefon" men SMS är helt hopplöst där och MMS är använbart. Kontakterna är ju möjliga att hantera på en telefon med större skärm (det finns inget "smart" över som)

    /Jan
     
  4. Francis

    Francis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    308
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    Hej,

    Den kan låsas upp mot en avgift hos mobilverkstäder som arbetar åt Samsung. Kontakta din återförsäljare och hör med dem, annars kan du vända dig till Samsung Service.
     
    bernard och iterva gillar detta.
  5. QV_

    QV_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2015
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    27
    Telia butiken där jag var har ingen koll. De vet knappt vad FRPfel vad för något.
    Får se om jag får svar från Samsung support eller om min fråga inte passar i "mallen"

    En Root som befriade en från
    Googleplay, tjänster, play butik, film, sök
    Samsung account, puch service
    Youtube
    Maps
    Pyttemjuks office
    och annat skit man inte behöver för att ringa på telefonen vore guld.
    För allt deta "skit" körs och uppdateras regelbundet i telefonen fastän man inte har något konto och inte använder skräpet. Så att kalla produkten för "smart" övergår mitt förstånd. Men marknadsförare gillar ju superlativ så det är väl ingen skillnad på "smart" och rubriksättningen i kvällstidningarnas löpsedlar.
    /Jan
     
  6. have.heart

    have.heart Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    130
    Telefon:
    Galaxy Note 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy Note 9
    Telefon 2:
    Motorola One
    Platta:
    Galaxy Tab S2
    Platta 2:
    iPad Pro
    Om du bor i Stockholm så titta in på Samsungs egna verkstad i Kista, de borde väl kunna fixa det mesta tänker jag. De kan ju verifiera luren mot kvittot och se att det inte är något lurt också. De brukar vara väldigt hjälpsamma där, jag har bevittnat många kunder där som skulle driva även en zen-buddhist till direkt vansinne och det är inga sura miner ändå.

    Jag råkade själv ut för det där med det aktiverade stöldskyddet, när jag skulle sälja en telefon och återställde den via recovery istället för i menyn under inställningar. Den som köpte telefonen kunde inte logga in efter det. Efter 72 timmar släppte det och jag fick lämna ut mina inloggningsuppgifter till köparen (lagom kul) som då kunde logga in och återställa den igen. Men bra med stöldspärr iofs.

    Men det där hjälper ju inte dig i det här läget.

    Lycka till!
     
  7. QV_

    QV_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2015
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    27
    Passerar Stockholm ibland. Bor en timme bort men försöker undvika eländet. Ingenstans att parkera och hittar man en lucka så vill de ha 30 i timmen + alla avgifter (vägtull). Men det går ju att planera över tid för jag har ju köpt en ny...... Nåväll vi får se vad de svarar på måndag "frågan passar ej mallen" blir det väll denna gång också. Sonen går på KTH i Kista så man skulle kunna få ett ärende utfört.
    Lättast är ju att skicka in den. Då försvinner inte en dag på onödigt arbete, vilket alltså sånt här faller under. Undra om det inte vore lättare att bara slänga skiten direkt och glömma bort händelsen. Det ökar ju på slit och släng sammhället som jag inte gillar men det skulle frigöra många timmars arbete samt att folk inte la ner tid på att läsa detta men det är ju en helt annan kopp te.

    Tackar för informationen
    Jan
     
  8. QV_

    QV_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2015
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    27
    Hittade detta på sweclockers

    "Har kontaktat samsungs b2b support (företags support) och de hade inte en aning om denna nya säkerhet.... känns hyffsat oproffsigt... jag förklarade för dem att vi använder endast samsung telefoner på företaget och ofta byter användare, som it tekniker är det jag som ansvarar för återställning etc av telefonerna och har alltid skött detta felfritt tills jag stötte på detta.... det sjukaste är att de inte har någon som helst rutin för att komma ur denna lock out när det väl händer och deras egna personal känner inte ens till det. De skulle återkomma gällande detta så vi får se."

    Så vi får de hur detta går. De skall svara på frågor inom 24 timmar men nu har det gått 48 sedan jag frågade.

    /Jan
     
  9. Droid119

    Droid119 Guest

  10. QV_

    QV_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2015
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    27
    Ja
    Den första varianten har jag kört men "de" har tagit bort filhanteraren i läget som kommer upp.

    Har också stängt den trådlösa förbindelsen i rätt tiondel så man kommer vidare så att kameran kan aktiveras. Men även där har "de" tagit bort filhanteraren.

    Har även kört sidesync och där kom jag vidare en gång men missade så nu kommer jag inte vidare där längre. Kanske om jag byter dator men det har jag inte provat.

    /Jan
    Som sagt var har jag lagt ner för mycket tid.
     
  11. QV_

    QV_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2015
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    27
    Man får väll börja engagera sig i detta igen.
     
  12. QV_

    QV_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2015
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    27
    Så nu har Samsung i Sverige varit vänliga att installera om mjukvaran i telefonen.
    Har inte kollat men det fungerar säkert.

    /Jan