Fråga: Är er bluetooth-räckvidd bra?

Diskussion i 'Nexus 6P (2015) - Allmänt' startad av Avarell_Dalton, 18 jul 2016.

  1. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag tror jag måste skicka in min telefon. Jag upplever bluetooth-funktionen som svag. Om jag har telefonen i bakfickan och ett par hörlurar (plattan bt) på skallen så fungerar det dåligt. Och det är bara ett exempel. Telefonen fungerar dåligt mot alla bt hf jag har och typ bt högtalare. Och avståndet är ju inte stort, en meter kanske med mig emellan men det hackar även från framfickan

    Är det någon här som haft mina problem och blivit avhjälpt av systemåterställning? Jag har svårt att inte se detta som problem med antenn eller drivsteg eller whatnot, hårdvara helt enkelt. Självklart vill jag undvika att skicka in den men det känns tyvärr som att jag ändå måste. Snälla kom med en macgyverlösning!
     
  2. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag skulle råda dig att prova andra headset men det har du ju redan gjort. Jag kör ofta min Nexus 5X tillsammans med Sony SBH20 och det funkar oftast väldigt bra, men jag kan ibland märka mindre störningar om jag har headsetet på ena sidan av kroppen och telefonen på den andra. För just dessa lurar står det även i instruktionsboken att det är väntat.

    För en högtalare jag har, Roxcore tror jag, funkar det bra genom en vägg så jag upplever att det är skillnad på enhet och enhet när jag använder min N5X så det vore kanske inte helt orimligt om det är olika på 6P också?

    Vilka headsets har du provat med?
     
    Avarell_Dalton gillar detta.
  3. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag kör sbh20 sbh50 plattan adv wireless, jabra bt3030 och sen då en roxcore högtalare.

    Jag vet inte om det blivit sämre eller om jag bara retar mig mer på det nu sommartid då jag använder dem mer.

    Och känslan är att det är sämre än på tidigare telefoner (nexus 4 och 5 för att nämna de senare).

    Jag gissar att telefonens konstruktion försvårar antennlösningar och har ingen större lust att få tillbaks en enhet som "systemåterställd, fel ej konstaterat" för att konstruktionen kanske är inom bluetooth-specifikationen men i underkant

    Man kanske kan snoka rätt på en app som mäter uteffekten på en annan enhet
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tycker att BT fungerar mycket dåligt generellt sett. I princip alla telefoner jag testat får problem speciellt utomhus om jag har telefonen i exempelvis bakfickan. Inomhus har jag däremot haft mindre problem, men då kan signalerna studsa runt också.

    Kan inte påstå att jag upplevt min N6P som särskilt dålig på BT, men kanske något svagare än exempelvis Galaxy S7.
     
    lassekongo och Avarell_Dalton gillar detta.
  5. Gurkburk92

    Gurkburk92 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2012
    Inlägg:
    1 205
    Mottagna gillanden:
    448

    MINA ENHETER

    Använder med en Plantronics voyager edge varje dag i ungefär 6-8h. Inga direkt problem, är ute & kör bil & lämnar mobilen i bilen när jag går bort en bit, då kan det bli dåligt ljud/bryta koppling.

    Tror era Bt enheter kan vara problemen. Jämför med en HTC one som jag hade förr. Kan ju även vara störningar just där ni är.

    För övrigt blir jag ofta förvånad att inte kopplingen bryts oftare på vissa avstånd..
     
    Avarell_Dalton och bernard gillar detta.
  6. talentcookie

    talentcookie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    LG G6
    Hade en mid range windows phone innan min 6p och tycker att räckvidden när jag lyssnar med trådlösa hörlurar i lägenheten är en hel del kortare med nexusen tyvärr. Får också små störningar mellan lurarna och telefonen ibland om jag går utomhus vilket jag inte hade med lumian.
    Inget som jag tycker är allt för störande dock :)
     
    Avarell_Dalton gillar detta.
  7. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag verkar få finna mig i funktionaliteten då. Skiter att skicka in den då men tack all för er input
     
  8. peppo

    peppo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Upplever tyvärr 6P som markant sämre än min Nexus 5 när det gäller att ha den i fickan med flera olika Bluetooth-hörlurar
     
  9. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    EDIT: texten nedan var blott ett önsketänkande. Det blir en service efter att jag testat återställning och försök i felsöker läge. Den suger
    ======================================================================:) ==
    Jag gjorde just en pinsam upptäckt. Jag märker en markant skillnad när jag tar av mitt nilkin tpu case. Det trodde jag aldrig och har av den anledningen inte testat tidigare.

    Det är ju en hal rackare och kanske använder jag caset mer nu när det är mer trädgårdsarbete osv.

    Det kräver lite mer testande och jag har också ett dbrand skin på den som kanske också dämpar mer än man kan föreställa sig. Satte på det för en vecka sen så nu var det dubbelt ett tag.

    Vi får se vad det blir av det. Det blir rätt ovetenskapligt alltihop
     
    Last edited: 21 jul 2016
    bernard gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Intressant att fodralet kan dämpa så mycket. Jag har ett fodral i hårdplast till min N6P. Skall testa lite med/utan.

    Jag upptäckte dock när jag var utomlands att min kompass i N6P blev alldeles virrig med fodralet på. Fick ta av den för att kunna använda GPS:en ordentligt.
     
  11. ruva

    ruva Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    1 013
    Mottagna gillanden:
    265
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Var ju tvungen att springa ut och testa! Ska ni se klippet får ni nog ha textningen påslagen.



    Fungera bättre än vad jag förväntat med mina
    Marshall Major II med Bluetooth
     
    bernard, RNB, semlan och 1 annan gillar detta.
  12. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag ser och avundas
     
    ruva gillar detta.
  13. ad72

    ad72 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    404

    MINA ENHETER

    Räckvidden är ett stort skämt sämsta mobilen på många år. Skillnaden är enorm mot ex s7 o även min gamla z3. Men mitt x som jag köpte på releasen var allmänt kass och levde sitt eget liv så det finns kanske bättre exemplar. Glad att jag slipper eländet mer.. s7 är oändligt mycket bättre på alla punkter :)

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
     
  14. Gurkburk92

    Gurkburk92 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2012
    Inlägg:
    1 205
    Mottagna gillanden:
    448

    MINA ENHETER

    Svårt att tro på det i bold :) Det är ju en samsung trots allt :)

    & Har inga problem med min telefon. Skalen ni använder kanske stör ut bluetoothen.
     
  15. ruva

    ruva Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    1 013
    Mottagna gillanden:
    265
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Samsung Galaxy S7 SM-G930F 32GB = 5 900 kr
    Google Nexus 6P 32GB ....................= 4 500 kr

    Jag hoppas det är någon skillnad för den prisskillnaden. Förutom att S7 var för dyr valde jag Nexus 6P för att jag blivit allergisk mot Samsung även om just S7 fått mycket bra kritik.
     
  16. ad72

    ad72 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    404

    MINA ENHETER

    Kan ju varit att jag fått ett kasst exemplar från början. Har inte haft Samsung sen S3 o nu när jag haft S7 ett par månader går den inte på några punkter jämföra mot 6P den är lätt bättre på allt. Jag köpte min 6P för 6700& S7 för 6000 (genom Telenor). Fick dock min 6P utbytt efter mycket tjat då de ej kunde få tag i reservdelar mot en 128gb men den använde jag aldrig utan sålde direkt o det kan ju hända att den hade varit bättre :) Utan skal blev inte bättre heller.. Sen var det väldigt svalt intresse för 6P när man skulle sälja den, även för 4000:- för en ny 128gb var svårt att bli av med den men det är ju en annan sak.. :)
     
  17. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Fick en högtalare i present, fyller 50 idag, thank you very much, en JBL. Markant förbättring så nu måste jag tydligen skaffa ett fjärde headset så kanske jag kan acceptera telefonen. Ska bli intressant.

    Funderar om det beror på skillnader i bt versioner för, vad heter det, a2dp eller så? Borde ju vara bakåtkompatibelt
     
  18. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Jag upplever att min har blivit sämre eller så kanske den blev sämre när jag klämde på fodralet? (Adopted i gummi). Har faktiskt inte tänkt den tanken.

    Har en Pebble och förr så kopplade den mycket sällan ur när jag rörde mig i lägenheten och hade mobilen liggandes, nu händer det titt som tätt. Som tur är så kopplar den omgående upp igen.

    Tänkte ett tag att det var klockan som blivit sämre men icke för den gick sönder och jag fick en ny på garantin, samma visa med den. Inget egentligt problem men en försämring har det blivit. Får testa utan fodralet och se.
     
    Avarell_Dalton gillar detta.
  19. gravensteiner

    gravensteiner Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tyvärr betydligt sämre än min förra telefon, Z3C. Den fungerade hundraprocentigt i bilen. N6P ansluter oftast men inte alltid automatiskt, ibland lägger den ut samtal via luren trots att den har kopplat upp mot bilen och mediauppspelning får jag oftast starta om manuellt efter avslutade samtal. Räckvidden är också sämre, har en högtalare på mitt kontor och kunde tidigare röra mig över hela byggnaden med bibehållen anslutning, nu tappas den ett par meter utanför dörren. Med hörlurar är den betydligt känsligare för rörelse, har jag telefonen i byxfickan och böjer mig framåt hackar alltid ljudet. Stort minus för mig som gillar att lyssna på poddar när jag jobbar i trädgården men jag är så nöjd i övrigt och har svårt att se ett alternativ till vettigt pris iaf.
     
    Avarell_Dalton gillar detta.
  20. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 183
    Mottagna gillanden:
    1 502
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Har inga problem i bilen, funkar klockrent, men jag måste ta av skalet efter som min bilhållare inte är gjord för att ha skalet på, sedan kör jag med SBH54 och skalet på och har inga problem med att det bryts, kör med Nillkin skal det gummiaktiga genomskinliga och det kanske är bättre att släppa igenom signalen.
     
    Avarell_Dalton gillar detta.