Sekretess på Verkstad?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Trucker, 18 aug 2016.

  1. Trucker

    Trucker Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2011
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    TELE2 , Telavox
    Telefon:
    Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELE2 , Telavox
    Telefon:
    Fold 4
    Telefon 2:
    Oneplus 7 PRO
    Telefon 3:
    Samsung NOTE 9
    Platta:
    ASUS Padfone 1
    Info:
    Smartphone+läsplatta+tangentbord
    Övrigt:
    Galaxy Watch E-sim
    Hej.

    Skickat min Sony Z3 på verkstad för byte av skärm.



    Jag har dock fått en ny telefon verkar det som?

    Fronten och baksidan är helt ny.
    Jag tog ut simkorts-adaptern men det sitter redan en i
    osv


    1. Hur ska man veta egentligen vad det är för hopplock av hårdvara, eller om det är en utbytt enhet "bättre begagnad" ?


    2. Jag blir också orolig om det nu är så, att dom klonat min telefon och flyttat över.
    Vem vet om dom inte har kvar en "image" av min telefon?

    Serviceverkstaden måste ju kunna visa upp en policy, vad som skett med min telefon.
    Vilka som iht har tillgång till den.
    Ex kräver dom ju att veta skärmlåset för "tester"

    så dom kan ju lika gärna kollat sms, galleri, eller för den delen klonat all data ?
     
  2. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    var glad att de bytt både fram och baksida. de har nog satt dit en simkortshållare per automatik då den är billig och det blir ofta ett jävla liv när den inte återkommer från verkstaden. alltså alltid dit med en för säkerhets skull. om det bytt hela telefonen ser du ju på att din mimeikod ändrats, den är unik för varje logikkort.

    verkstäder klonar inte telefoner. är saker och ting kvar så har de bytt fram och baksida, thats it.
    självklart måste de kunna testa telefonen, då kan den ej vara låst. hur skulle du reagera om du fick tillbaka en telefon som inte fungerade pga att verkstaden inte testat telefonen? ett alternativ de kunnat göra istället för att vara snäll och be om skärmlåsets avslagande är en factory reset.
    Kanske en factory reset vore exakt det du skulle gjort först.

    om du nu är så rädd att de tittat på dina bilder, varför tömde du inte telefonen innan du skickade iväg den?
    tror du allvarligt att en person som kanske ser 20 telefoner om dan bryr sig om vad som är på en viss telefon?
    är du så viktig (i dina ögon) att du på allvar tror att nån bryr sig om vad du (för teknikern en okänd person) har för bilder på telefonen, vad du smsat om osv?
    skulle du sitta och titta igenom alla telefoner om du jobbade som reparatör?
     
    jnsson gillar detta.
  3. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag är mycket god vän med en reparatör och kan avslöja att det är bäst att blåsa ur sin telefon innan man lämnar in den.
     
    masze och Hund gillar detta.
  4. Trucker

    Trucker Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2011
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    TELE2 , Telavox
    Telefon:
    Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELE2 , Telavox
    Telefon:
    Fold 4
    Telefon 2:
    Oneplus 7 PRO
    Telefon 3:
    Samsung NOTE 9
    Platta:
    ASUS Padfone 1
    Info:
    Smartphone+läsplatta+tangentbord
    Övrigt:
    Galaxy Watch E-sim
    Vilken försvarsposition!
    Månne du jobba på verkstad?



    Första fetstilta indikierar ju insights inom branschen...


    Andra fetstilta får du allt verifiera. Verkstäder har väl tillgång till en hel del verktyg,mjukvaror och möjligheter att läsa ur direkt på logikkort etc.

    Det är varken jag eller andra privatpersoner som är intressanta, man är väl snarare ute efter
    data. Exempelvis om man har tagit kort på sina bankpapper, om man har uppgifter från sina arbeten. Företag.
     
  5. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Utgå från att en serviceverkstad kan ha gjort precis vad som helst oavsett vilken policy eller regler de har. Det är ju bara människor som jobbar där. Är någon i ekonomisk knipa och verkligen behöver pengar så kommer inte en policy göra någon skillnad. Anställda bryter mot regler överallt jämt och ständigt. Man vet aldrig när eller om ens ärende landar hos fel person. Oftast händer ingenting för majoriteten sköter sig, men om man har otur så... Det är som med bilbältet. Hur ofta krockar du? Kanske inte en enda gång under hela ditt liv, men ändå har man det där bilbältet på sig.

    Därför är det du som får se till att du inte har känslig information på din telefon. Det minsta du själv bör göra är att rensa minneskort och göra en fabriksåterställning. Sen bör du inte lagra känslig information på din telefon alls och absolut inte något känsligt från ditt arbete.
     
    jogge och bernard gillar detta.
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Du får tänka på att de i butiken du lämnar in telefonen till också har tillgång till innehållet.

    Så har du saker ingen annan ska se, se till att det inte ligger kvar på telefonen när du lämnar in den.
     
  7. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Inte för att jag har något särskilt hemligt på min mobil, men jag rensade ändå bort en del innan jag lämnade in min för en mindre grej. Rather safe than sorry, liksom. Tror att det är bra att tänka så.
     
    bernard gillar detta.
  8. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Något som jag har stött på med på bland annat inskickade datorer är att verkstaden gärna testar att vara en användare också och testar ditt usercase som du beskrev i felbeskrivningen och inte bara förlitar sig till sina testsuites. Och det kan man förstå för det lär bli många sura miner om de inte gör sådana saker.

    Alla ledd i transporten har ju också tillgång till telefonen, så det är potentiella läckor överallt så visst är det smartast att rensa skiten först.

    Brukar de inte alltid även fråga om en fabriksåterställning och ev uppdatering innan man ens kommer så långt som en ticket öppnas hos en verkstad?
     
    Asawi och bernard gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror de brukar säga, som rutin, att du får räkna med att en återställning kan äga rum eller att enheten byts ut, varför de inte ger några garantier för att data som finns på enheten du skickar in kommer finnas kvar vid returen.
     
    Ms Sally gillar detta.
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Och i de flesta fall skriver kunden på papper om det där man godkänner det, samtidigt som många blir arga för att deras information är borta. I de fallen (ganska många) tycker de inte att deras signatur betyder något eftersom man skriver på så mycket nuförtiden. Oroväckande att man inte läser vad man godkänner eller lyssnar på vad som sägs.
     
    Ms Sally, jnsson och bernard gillar detta.
  11. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Känner igen den med. Vet dock att jag har skickat in saker som har blivit testade på samma usercase som jag innan något gjordes, varav kravet att man ger upp lösenordet. Givetvis är det inte säkert att de gör en återställning vilket kan vara nice för en annan (om man inte har haft möjligheten att återställa själv eller göra en backup då skiten har gått sönder på något vänster).

    Edit: det jag syftade med min mening där var mer att jag stött på många FLS som ens vägrar öppna en ticket om du inte säger att du har fabriksåterställt eller uppdaterat. Men visst, jag har många tickets där det inte skett. Men det sker.
     
    bernard gillar detta.
  12. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    månne inte jobba på exakt en telefonverkstad. jobbar med datorservice åt många stora företag med HÖG säkerhet (tänk typ internationella biltillverkare, myndigheter och beslutsfattare.) tekniker hos oss skriver på en tystnadsplikt, något som jag vet teknikerna på vår telefonavdelning också gör. om detta räknas som insigts i branchen låter jag andra sia om.

    vad gäller mjukvaror som tekniker har tillgång till. låt oss säga såhär, allt tekniker har tillgång till har även du tillgång till om du vet var på nätet du skall leta. det finns saker som endast tekniker skall ha men allt det finns spritt på nätet. en låst mobil (med krypteringen påslagen) är säker även mot de program tekniker har. det är klart att ibland finns det rötägg som vill kopiera din bankinlogg men de upptäcks direkt och sägs upp med omedelbar verkan! oftast polisanmäls även dessa. kommer det dessutom ut att en verkstad misskött sig så kommer alla hårdvaruleverantörer byta verkstad och det vill ingen verkstad vara med om.
     
    jnsson och bernard gillar detta.
  13. Fi5hy

    Fi5hy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    OnePlus 6t

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    OnePlus 6t
    Telefon 2:
    OnePlus 3
    Har för vana att ALLTID fabriksåterställa min telefon. All data som jag möjligen kan radera som tillhör mig, den raderas. Jag räknar med att det kan finnas någon som vill titta på mina helt meningslösa kattbilder och screenshots på diverse mög som finnes tillgängligt på nätet. Jag bryr mig inte ifall någon ser mina SMS eller mina bilder då det sällan finns något av känslig sort. Men att någon skulle få tillgång till att se det, nja, det gör mig inte jätteupphetsad direkt. Kan jag motverka det så gör jag det.

    Hade nu fallet varit så att jag absolut för allt i hela världen inte vill att någon ska se all min känsliga data på telefonen, då hade jag istället gjort en fabriksåterställning av telefonen. All data som jag möjligen kan radera som tillhör mig, den hade jag också raderat.

    Svårare än så är det inte. Sitter du och är fruktansvärt orolig för vad folk kan kolla på när dem reparerar din telefon, ptja, gör det enkelt för dig då istället och se till så att dem inte kan se något. Som någon annan skrev, det är faktiskt skitsamma vad för regler ett företag har, det är fortfarande den mänskliga faktorn som styr. Regler är till för att brytas, eller, hur är det nu?
     
    Ms Sally gillar detta.
  14. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    bilderna jag sett från kunders telefoner... oj oj