Diskussion: Den stora tråden om Xiaomi Redmi Note 3

Diskussion i 'Redmi & Redmi Note' startad av dalton, 4 dec 2015.

  1. Droid82

    Droid82 Guest

    Du kan läsa om några av buggarna jag har i ett tidigare inlägg i tråden. Även med Bluetooth-headset så är notifikationsljudet extremt högt vad man än gör. Jag stör mig inte så mycket på bloatappar heller. Däremot stör jag mig på saker som ingen uppdatering och buggig mjukvara.
     
  2. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Skulle som sagt tro att det är OK och att den har band 20. Sen med Tele2 borde du fråga dig om den har både band 8 och band 20 (vilket den verkar ha). På samma sätt som t.ex. Tre-kunder borde fråga sig om en viss mobil har band 1, band 20 och band 38.

    Banddiskussioner brukar bara begränsa sig till band 20 vilket inte är hela sanningen. Skulle tro att en mobil med bara band 8 ger bättre Tele2-täckning än en med bara band 20.

    Det är inte OK att OTA inte längre fungerar eller att man får en gammal ROM full med buggar. Eller att man utlovat en officiell ROM men skickar något annat.
     
    Droid82 gillar detta.
  3. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Jag håller med om det. Säger bara att det inte skulle hindra mig från att köpa telefonen. Det finns inga likvärdiga alternativ för det priset.
     
  4. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Precis, dock skulle jag väntat till 3GB/32GB-versionen släppts.

    Sen har jag läst recensioner av folk som köpt Global Firmware-versionen av RN3 på Goldway och det är väldigt många från Mexico som köpt den och som säger att 4G fungerar bra. Detta betyder att band 4 fungerar, för de operatörerna kör inte LTE på något annat band.

    Så att den bara skulle stödja 1/3/7 stämmer inte och jag är väldigt säker på att den RN3 jag har stödjer LTE på B1/B3/B4/B5/B7/B8, sen folk som köpt från andra ställen med annan firmware kanske det fungerar sämre för, vem vet.
     
  5. Zeggi

    Zeggi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    408
    Mottagna gillanden:
    208
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi5s Plus 128gb 6gbram

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi5s Plus 128gb 6gbram
    ROM:
    Stable Xiaomi.EU
    Telefon 2:
    Xperia Z3
    ROM:
    Moonwalker
    Telefon 3:
    HomTom HT6
    ROM:
    Black Edition
    Platta:
    Xiami MiPad 2
    ROM:
    Xiaomi.eu
    Platta 2:
    Teclast X98 Pro
    ROM:
    Win 10 / Mirek Android
    Jag skulle vilja säga, börja med officiell version och se över nätverksinställningar, rätt apn påverkar nätverksdrops i dessa lurar. Jag hade jätte bekymmer med att nätet kopplades ur och då hittade jag ett par trådar på xda och miui om hur man antingen fixa via dold (service) meny men 9 av 10 fall har det varit apn som varit felaktig.

    Läst att många klagat och tyckt ett o annat i denna tråd, batteritid, nätverk och om återförsäljare. har manbetalt för något så absolut ska man få det men om återförsäljare är omöjlig lös det själv el returnera varan för dem flesta "fel" går läsa med lite påläsning. Vad gäller batteri finns det relationer till os version, playstore version, etc

    Försöker bara säga att jag ser ett genomgående mönster och det är att börja först med officiella version, går installera våra lurar på 3 olika sätt. så kommer ni få en annan uppfattning och vad gäller batteri, mobilerna kommer med en bra powersaver läs på om hur den fungerar och hur man optimerar appar efter eget behov eller gå över till en annan rutt, kör in amplify, greenify, powernap, bootmanager, etc finns många och då menar jag många trådar om hur man får sin lur dra 0.5% i standby över natten, yes 8h..
     
  6. Ernt

    Ernt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2012
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Intressant !! Kan du kanske länka info du hittade, jag "lider" nämligen av nätverksdrops, annars nöjd som fan med luren, lite problem med att få in MIUI8, men jobbar på det :)
     
  7. naDah

    naDah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    316
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad 4
    ROM:
    Stock
    Om man har Tele2/Comviq så hjälper det att sätta 4g.tele2.se som APN. Kanske inte helt och hållet men det hjälper.
     
    jnsson, Ploki och Zappline gillar detta.
  8. combatman

    combatman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    All right. Har du med säkerhet bekräftat att din RN3 kopplar upp mot band 8 med LTE Discovery eller liknande app? Isåfall kanske jag får kolla upp om jag kan göra något med min. Vilken rom kör du? Själv kör jag den senaste stabila global-romen.
     
  9. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Med säkerhet? Nej bor inte på landsbygden och har inte rootat heller. Men har klart bättre täckning med Telenor på 4G än med Tre och Telia på banden 3,7 och 38. Har inte haft anledning att tvivla på att band 8 stöds, det har dessutom börjat användas i Kina av China Unicom och används sedan tidigare i Hongkong och Taiwan. Så det blir nog testat rätt väl av de som köpt RN3 i Kina.

    Jag kör också stabila global-ROMen (men det beror inte bara på ROM-versionen om det fungerar).
     
    Last edited: 20 aug 2016
  10. Ernt

    Ernt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2012
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Ok, nu har det kört ihop sig, och jag behöver er hjälp.
    Det började med att Play Store slutade att fungera på min Redmi Note 3, efter mycket googlande och testande, utan bra resultat, så testade jag att göra en fullständig återställning, det skulle jag inte ha gjort...
    Efter återställningen så blev det en kinesisk lur :D

    Efter många svordomar så lyckades jag installera Swiftkey :)

    Men, hur i hela glödheta helvete får jag in en EU-rom igen, har testat lite men hela tiden säger luren att det är senaste "Rommen"(X hemsida är ju en salig röra), 7.5.3.0 stable

    Är ej rootad, och vill inte heller göra det.
    Bootloadern ska vara upplåst, men vet ej hur det blev efter återställningen.

    Hjälp till en noob önskas !!
     
  11. antonholmstedt

    antonholmstedt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    983
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    Vad står det i About Phone att det är för version? Bokstäverna efter versionsnumret dvs.
     
  12. Ernt

    Ernt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2012
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    MIUI 7,5 Stable 7.5.3.0(LHOCNDE)
     
  13. antonholmstedt

    antonholmstedt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    983
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    De två näst sista bokstäverna CN indikerar China så verkar som du har stable kinesisk rom, förmodar att du måste köra booloader unlock igen?
     
  14. Ernt

    Ernt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2012
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Aha, får kanske ansöka igen då.
    Dum fråga kanske, men hur hjälper det mig? Är dålig på sånt här, men ändå intresserad
     
  15. Droid82

    Droid82 Guest

    Nu har man ansökt om att få låsa upp bootloadern så vi får se hur lång tid det tar innan man får tillåtelse. Jag tror att jag ska flasha in official MIUI men är lite nyfiken på CM också.
     
  16. Ernt

    Ernt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2012
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Det tog bara nån dag för mig...
     
    Droid82 gillar detta.
  17. Zappline

    Zappline Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2016
    Inlägg:
    178
    Mottagna gillanden:
    30
    Har en liten fråga. Är det vanligt att ens telefon då och då får för sig att det är en god idé att starta om sig själv? Tror inte ens det är en riktig reboot. Min telefon.får ibland för sig, efter att jag använt den ett tag, att släcka ner skärmen och när jag trycker på "låsknappen" visas Mi logga och jag måste slå in pinkoden igen. Alla appar ligget dock fortfarande kvar i minnet. Något de inte borde göra om det är en riktig omstart. Några idéer?
     
  18. Zeggi

    Zeggi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    408
    Mottagna gillanden:
    208
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi5s Plus 128gb 6gbram

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi5s Plus 128gb 6gbram
    ROM:
    Stable Xiaomi.EU
    Telefon 2:
    Xperia Z3
    ROM:
    Moonwalker
    Telefon 3:
    HomTom HT6
    ROM:
    Black Edition
    Platta:
    Xiami MiPad 2
    ROM:
    Xiaomi.eu
    Platta 2:
    Teclast X98 Pro
    ROM:
    Win 10 / Mirek Android
    Det är en soft reboot din lur verkar ha gjort, kan uppstå om nätet går ner under för lång tid så går en timer in och soft rebootar luren. Gäller inte bara våra lurar :)

    Kolla under battery and performance och se över ditt diagram (sänder en bild över mitt nät) ifall du tappar nät ofta så syns det i mobile Network signal i mitt fall tappade jag nät imorse se röda strecket och sen ser det ut som att mitt nät svängt lite (kör 2 olika sim och är i utlandet). Min lur rebootar ej men har hänt med felaktiga apn för egen del för länge sedan
     
  19. Zappline

    Zappline Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2016
    Inlägg:
    178
    Mottagna gillanden:
    30
    Kan inte se någon bild ;)

    Kan inte riktigt hitta i MIUI så osäker på vad jag letar efter kan vara hitta att system 5qr majoriteten av mina batterier :P
     
  20. Zeggi

    Zeggi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    408
    Mottagna gillanden:
    208
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi5s Plus 128gb 6gbram

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi5s Plus 128gb 6gbram
    ROM:
    Stable Xiaomi.EU
    Telefon 2:
    Xperia Z3
    ROM:
    Moonwalker
    Telefon 3:
    HomTom HT6
    ROM:
    Black Edition
    Platta:
    Xiami MiPad 2
    ROM:
    Xiaomi.eu
    Platta 2:
    Teclast X98 Pro
    ROM:
    Win 10 / Mirek Android
    Lösning som jag själv följt förr (är löst nu isenare versioner minns ej vilken version som löste det men men)

    http://en.miui.com/thread-251620-1-1.html

    Info om 2 trådar med fel, bug rapport bla.
    http://en.miui.com/forum.php?mod=viewthread&tid=242305&extra=&page=6&mobile=2

    http://en.miui.com/thread-241019-1-1.html
     
    Ernt gillar detta.