Backup android

Diskussion i 'Frågor och support' startad av trenton, 25 aug 2016.

  1. trenton

    trenton Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2013
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Tja!
    Jag är påväg att ta steget... steget från iOS till Android. Förmodligen en OnePlus 3..
    När android-uppdateringarna släpps rekommenderas det att göra en återställning på hela luren efter installation av den nya verisionen.
    Hur gör jag en Backup på all min data, bilder, kontakter, appar osv så jag kan få tillbaka telefonen som det var innan? iOS har ju det fantastiska iCloud ;) (haters gonna hate).
    Säkerhetskopieringen i Android gäller väl inte appar och launcher osv?..
     
  2. Mr ros

    Mr ros Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2012
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Hej, jag har aldrig gjort en återställning efter uppdatering, vet inte varför de skulle behövas, bra val av telefon, har haft min i snart en månad, helnöjd [emoji16]
     
    trenton gillar detta.
  3. trenton

    trenton Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2013
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Ska tydligen klara sig bättre för eventuell battery drain osv om man gör en återställning efter verision-byte
     
  4. Mr ros

    Mr ros Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2012
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Ofta beror batteri drain på någon app som ligger och jobbar ibakgrunden hela tiden
     
  5. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag har aldrig använt Androids egen backup till Google så jag vet inte riktigt vad den täcker, men t.ex. kontakter synkar jag mot Gmail så de följer med till ny mobil så fort jag loggar in med mitt google-konto. Foton har jag automatiskt uppladdning till Dropbox på (har dock ställt in att bara göra det via WiFi), men det återställer dem ju inte till telefonen efter en ominstallation.

    Men sen kör jag Titanium Backup (den kräver dock root). Med den kan jag flytta över i princip alla appar och all data till en ny telefon om jag vill. (Jag föredrar telefoner med riktigt SD-kort, så man kan flytta kortet till ny mobil och sen bara installera Titanium från Play och så lägga tillbaka all backup från SD-kortet.)

    Sen brukar ju de flesta tillverkare av mobiler har nåt som fixar backup till dator (via USB), men nackdelen med det är ju att om du byter mobilen går det kanske inte att lägga tillbaka den backupen till ett annat märke.
     
  6. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Det är lite spridda skurar vad gäller återställning av lur efter OTA uppdateringar, dvs dom flesta har skilda åsikter om det. Jag har aldrig per automatik gjort det, utan endast om något börjat bete sig udda efter en uppdatering, ex. hög strömförbrukning på Android System för att på så vis se om det var något som gick galet i samband med uppdateringen eller om det var en ny bugg som kom med den nya mjukvaran.

    Vad gäller backup så finns en funktion i android inställningarna för det som är kopplad till ditt google konto, Men funktionaliteten är sporadisk som bäst, Inget att lita på helt enkelt och inte alls lika omfattande som iCloud.
    Vad jag gör är följande:
    Bilder: Laddas upp automatiskt till Dropbox (Men Google Photos fungerar lika bra och är gratis).
    Kontakter: Syncas mot mitt google konto så dom är alltid säkra.
    Launcher: Jag använder Nova Launcher som har en funktion för Backup & Import av inställningar och layout. Så enda jag gör är att ladda ner dom appar jag använder, och därefter importera säkerhetskopian efter återställning så allt placeras på "rätt" ställe på mina hemskärmar. Sen lägger jag in min bakgrundsbild.
    Whatsapp: Har automatisk backup till google kontot och den fungerar så all historik går att återställa.

    Det som blir kvar är inloggning i diverse appar, ex twitter, tapatalk, facebook osv.
    Så även om det kan verka aningen överväldigande när man kommer från IOS så är det en vanesak i slutändan som man vänjer sig vid snabbt. :)
     
    trenton gillar detta.
  7. trenton

    trenton Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2013
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Kungligt svar :)
    Lite krångligare men får väl bli av vana :)
    Går det inte att säkerhetskopiera apparna? Finns iofs en knapp i google play för sina tidigare nerladdade men ändå skönt att få ner alla direkt..
     
    iterva gillar detta.
  8. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Man måste manuellt välja apparna en och en i play store. Det är väl det som kan ta lite tid.. Beroende på hur mycket appar man samlar på så klart [emoji2]