Uppdaterad app: Nyheterna

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Lars, 24 jul 2010.

  1. Lars

    Lars Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Appen "Nyheterna" på Android Market finns nu i version 1.1.

    Läs nyheter från 403 skandinaviska nyhetskällor. Nyhetskällorna kan avnjutas i form av normala webbsidor, mobilanpassade webbsidor, RSS-nyheter eller poddradio.

    * Lista nyhetskällorna alfabetiskt
    * Lista nyhetskällorna närmast dig först
    * En tab med dina favoritnyhetskällor
    * Filtrera på land

    Det är lite fascinerande att till exempel befinna sig i Malmö och i Lokalt-tabben upptäcka mängden av danska nyhetskällor i Köpenhamn som ligger närmare din position i Malmö än många av de svenska nyhetskällor som vi svenskar brukar ta del av.

    Förbättringar i version 1.1:

    * Nyhetskällor också från Danmark, Norge och Finland.
    * Programmet fungerar nu även för små skärmar som på X10 mini.
    * Nya grafiska ikoner.
    * Tabben Lokalt inkluderar inte längre nyhetskällor som fokuserar på riksnyheter (de har en egen Riks-tabb).
    * Positionen den lokala listan är sorterad utifrån uppdateras när appen startas och när skärmen roteras.
    * Parsningsdefekt upptäckt på X10 mini har eliminerats.
    * De defekter som gjorde att appen slutade fungera när Lokalt-tabben var selekterad och skärmen roterades, samt när skärmen roterades fram och tillbaka i snabb följd har eliminerats.

    Nästa gång jag får tid att göra en uppdatering, så har jag planer på att skapa en widget som visar RSS-flödesnyheter från nyhetskällorna i Favoriter-tabben. Dessutom vill jag förbättra uppstarts-performance (efter att nyhetskällor har tankats hem från nätet första gången).

    Berätta gärna vilka förbättringar du skulle vilja se. Hör även av dig om du hittar någon defekt som bör rättas.

    Vänliga hälsningar / Lars Tufvesson
     
  2. Sportmats

    Sportmats Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Den förbättring jag skulle vilja se är att appen fungerade och att man inte får upp ett felmeddelande om att man måste tvinga programmet att avsluta. Jag förstår inte hur man kan släppa ut en app på Market som sedan inte fungerar...
     
  3. Varazir

    Varazir Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    Ge lite bättre feedback, vilken telefon du har och om du har original rom eller inte.
     
  4. Kingcool

    Kingcool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    807
    Mottagna gillanden:
    113

    MINA ENHETER

    Precis, hur vill du att han/de skall kunna fixa till problemen, när du inte tillför någon info överhuvudtaget?

    Appen har garanterat testats innan release, men ibland dyker problem upp med olika mobiler, likadant med många andra apps!
     
  5. fprick

    fprick Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Den fungerar heller inte på HTC Wildfire, original.
     
  6. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 683
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Jag fick också FC. Jag hade installerat programmet och när jag startade första gången fick jag välja vilka länder jag ville ha. Jag valde Sverige och sedan stod det att den skulle ladda ner data. Jag hann lagom läsa texten när den ersattes av "... stoppades oväntat...". Stängde det och startade om telefonen. När jag nu försöker starta så får en text i stil med "Nyheterna 1.1: skapar listor" men jag hinner egentligen inte läsa den innan den döljs av stopp-rutan.
    Jag har en SonyEricsson X10 med originalmjukvara version 1.1.27.
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  8. Coldsnap

    Coldsnap Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    461
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Den fungerar fint på X10 mini iaf! Jag tycker den är jättebra och har redan rekommenderat den för flera bekanta som gillar att läsa nyheter på telefonen, dock har jag några synpunkter.

    Texten RSS/web/radio för varje tidning är extremt svår att se mot den blå bakgrunden som är standard på X10mini. Jag hade gärna sett små söta ikoner för radio, rss etc där istället. Om ortnamnet är för långt överlappar det också med medietyp-texten, t ex på Metro.

    Jag och de jag visade appen för tyckte att systemet med att växla mellan radio, rss och webb inte var helt intuitivt vid första anblicken. Det skulle nog behövas nån bättre indikator på vad som för tillfället är valt. (Liten ikon, vald medietyp i en ljusare färg eller nåt annat.) Visst kan man långtrycka också, men det tog faktiskt en stund innan jag tänkte på det, och två av de tre personerna jag visade appen för kom inte på det alls.

    För att det inte bara ska bli gnäll så kan jag ju också nämna att möjligheten att sortera tidningar efter avstånd från min plats är en helt galet bra funktion :D
     
  9. Sportmats

    Sportmats Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har det bästa man kan ha i mobilväg såklart - en Sony Ericsson X10 med basbandsversion 1.1.27. O-rootad eller vad man ska säga.
     
  10. Sportmats

    Sportmats Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det räcker väl att konstatera att den inte funkar. Då borde det väl i rimlighetens namn vara samma sak för samtliga android-mobiler, eller?
     
  11. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 683
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Nej, så enkelt är det inte.
     
  12. TheBasterd

    TheBasterd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nej det är inte rimligt, i och med att det skiljer dels vilken version av Android olika telefoner kör, dels så skiljer hårdvara stort mellan olika telefoner.
    Antingen ger du detaljerad information om din "set-up" är och vilka fel som uppkommer, annars kan du lika väl strunta i att klaga.

    Din attityd hjälper verkligen inte utvecklaren att lösa problemen, och i ärlighetens namn tycker jag inte det hör hemma här på forumet!
     
  13. Skerved

    Skerved Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2009
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Appen slutar fungera för mig direkt efter att jag valt källor och klickat mig vidare. Jag har en Nexus One och kör FroYo, 2.2 med build FRF91. Den är inte rootad.

    Det här är vad jag gissar är viktigt i loggen, (säg till om mer behövs):

    Bli medlem eller för att visa innehållet!
     
  14. mgman

    mgman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Telefon 2:
    One+3
    Platta:
    Asus
    Platta 2:
    Lenovo
    Till utvecklare och trådskapare.

    Installerade uppdateringen och får tvingad stängning på SE X10 (orootad, "basbandversion" .27 och "skapanummer" .023) omgående.
    Installerade om appen på nytt och kom då in och fick välja från vilka länder jag skulle få källor ifrån. Valde Sverige. Därefter blev det tvingad stängning på nytt.

    Försöker skicka loggen via epost senare för att underlätta för att se problemet. Verkar vara många med X10 som har problem.

    mgman
     
  15. Sportmats

    Sportmats Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Blev exakt samma fel för mig. Jag kommer in till dit jag kan välja länder och när man väljer Sverige kraschar appen. Och jag har också SE X10 som sagt.
     
  16. mgman

    mgman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Telefon 2:
    One+3
    Platta:
    Asus
    Platta 2:
    Lenovo
    Appen fungerar för mig nu. Har x10.

    Önskemål: i favoriter kunna lägga in dem i någon form av sortering eller mappar.
    Ex jag har koppling till göteborg, Halland samt värmland. jag har valt tidningar för dessa regioner. Istället för att de ligger i bokstavsordning vill jag jobba med mina mappar.
    Mgman
     
  17. mgman

    mgman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Telefon 2:
    One+3
    Platta:
    Asus
    Platta 2:
    Lenovo
    Nu får jag tvingad stängning igen med min x10. Funkade felfritt igår kväll.
     
  18. Lars

    Lars Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Version 1.1.1 nu tillgänglig

    Tack för feedback och förbättringsförslag.

    Speciellt tack för loggen som indikerade ett ställe i koden som förmodligen ligger bakom många av de appstängningar som har rapporterats här. Version 1.1.1 finns på market nu, där denna möjlighet till appstängning har eliminerats. Ytterligare en ändring har gjorts: Texten RSS/web/radio är nu vit istället för grå, för bättre läsbarhet, efter feedback i denna tråd.

    För den tekniskt intresserade så handlade appstängningen om att
    LocationManager::getBestProvider(criteria, true);
    i vissa situationer returnerade provider == null, vilket inte den efterföljande koden var beredd på.

    Fortsätt gärna att fylla på denna tråd med feedback på Nyheterna version 1.1.1 (konstigheter, förbättringsförslag och liknande).

    / Lars Tufvesson
     
  19. Skerved

    Skerved Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2009
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Nu fungerar det för mig. Tack för fixen! :)
     
  20. Coldsnap

    Coldsnap Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    461
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Suveränt, texten syns betydligt bättre nu.