Nytt spel: Hamster Climb

Diskussion i 'Spelutveckling' startad av baskus, 1 jul 2010.

  1. dekadans

    dekadans Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag visste att jag borde läst säkerhetsvarningen innan jag installerade det!
     
  2. baskus

    baskus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Bara så ni vet så ersätter jag INTE skadade möbler! :P

    Nästa version har:
    * Jämnare svårighetsökning
    * Stöd för små skärmar
    * Installation till minneskort
     
  3. baskus

    baskus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nu har jag laddat upp version 0.4 till market! :D Hoppas den inte äter några möbler... :P

    Version 0.4:
    * Jämnare svårighetsökning
    * Stöd för små skärmar (kanske ser konstigt ut på dem, har ingen själv)
    * Kan nu installeras till minneskort! :D
    * (Förhoppningsvis) bättre fysik när det laggar.

    Hoppas det funkar bra för alla! Säg bara till om det skiter sig. :P

    Ser ni som har Android 1.5 fortfarande spelet på market? Ser ni med små skärmar (tattoo t.ex.) spelet på market nu?
     
    Last edited: 22 jul 2010
  4. Mehe

    Mehe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Japp jag ser det i marketen och spelet funkar också jättebra.
    (Tattoo'd)
     
  5. baskus

    baskus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Suveränt! :-D Tack för det snabba svaret.
     
  6. baskus

    baskus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Funkar spelet bra för alla? :) Säg gärna till om ni får problem. Ser ni med 1.5 fortfarande spelet på market? Nya version 0.4?

    Just nu jobbar jag på ett eget online high scores system som kommer vara mycket bättre anpassat för Hamster Climb. Men jag undrar lite vad ni tycker high scores systemet ska göra.

    Just nu kan det spara:
    * namn
    * comment
    * poäng
    * land man skickar score från

    Systemet håller också reda på när scores skickades in så att man kan få dagliga listor, månadslistor osv.

    Jag vill att man i high scores menyn i spelet ska kunna se scores i kategorierna:
    * dagens bästa
    * månadens bästa
    * bäst från landet
    * bäst av alla
    * bäst på denna telefon

    När det gäller att skicka in scores efter att man dött är jag lite kluven... Tycker ni det är bäst att det är simpelt och man bara trycker "Post" så skickar den till internet servern OCH sparar på telefonen? Eller ska man kunna välja att bara spara lokalt på telefonen? Tycker ni det är viktigt? Jag lutar lite åt det simplare med bara en knapp för allt och så sköter spelet resten.

    Självklart ska det aldrig bli så att man inte kan skicka upp ett score för att man inte har internetuppkoppling när man spelar. Alla scores man skickar till servern ska sparas på telefonen tills dess att de kommit fram ordentligt.

    Jag ska jobba ihop en betaversion som jag lägger upp här på forumet som vanligt. :)
     
  7. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Det vore nice ang highscoret att även ha ett fält för vilken lur rekordet sattes på.
     
    Last edited: 24 jul 2010
  8. baskus

    baskus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det hade jag inte tänkt på men håller med att det skulle vara intressant att ha med. :) Ska försöka få in det. :)
     
  9. Sajhe

    Sajhe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    tilt eller finger styrning borde vara med på scores. Nästintill att man borde splitta de två. Om jag misstänker rätt är fingerstyrning ganska superior och borde därför få högre poäng, därför kan det vara relevant att splitta på de så att man inte känner sej helt värdelös bara för att man kör med tilt.

    Jag tycker att alla scores borde upp på internet. Inte för att alla kanske kommer visas utan för att det hade varit coolt med statistik etc. När man ser "du slog XX antal personer etc"

    Hade även varit nice att ha ett standardinställt namn eller dylikt.

    Tänkte även att Det kunde varit vättigt med att låta 10 olika personer vara med på top 10. Altså sortera ut dubletter mer för att fler ska få känna lite stolthet över att komma upp där.
     
  10. paffare

    paffare Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Känner att highscoren inte borde återställas i och med nytt highscore-system:D
     
  11. willexmen

    willexmen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag får knappt över 10 000 poäng :/


    Hur kan ni får över hundra tusen som jag sett i highscore rutan, fusk (?)
     
  12. the_bean

    the_bean Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Spelet är lite för svårt. Borde vara lättare i början. :)
     
  13. Sajhe

    Sajhe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER


    Fu 1.9 miljoner:)
     
  14. baskus

    baskus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Låter bra det där. :) Har själv funderat på att dela upp tilt och touch scoresen då jag inte tror tilt har en chans mot touch och det då blir en helt annan grej. Ska nog göra så man kan välja i high scores listan om man vill se scores för tilt eller touch och så kan det man har inställt i options vara default.

    Bra ide att bara låta ett namn synas en gång på listan. Men hur blir det då om nån snor en annans namn och får ett högre poäng? Då ser man inte sitt poäng i listan längre? :S Ska man kolla på telefonens id och låta varje namn finnas en gång per telefon utifall att?

    Heh, undrar varför just du vill det? :P Ska inte vara nåt problem att föra över. :) Tyvärr så har jag inte information så som vilka länder scoresen kommer ifrån vilket sparas i det nya systemet.

    Det ska inte vara så svårt. Vilken kontroll använder du och vad har du för telefon? Spelet kanske beter sig konstigt på din hårdvara. Har bara testat ordentligt på min Nexus One. (Vet t.ex. att det är mkt svårare på min farsas X10 där det blir segt på nåt sätt...)

    Blir lite samma som svaret ovan. Sen är jag rädd att göra spelet för lätt också. Då blir de som spelar det mycket nog ganska lätt utråkade om de måste spela igenom den lätta delen varje gång de ska försöka få högre score. Ska fundera på nån bra lösning. :)

    När ska nån slå mästaren? :P
     
  15. Sajhe

    Sajhe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Det finns flera sätt man kan hantera IDn på i min mening. Frågan är om inte det bästa hade varit att tillåta ett par av dom.

    * Ikke bunden id. alltså som idag. Bör finnas för de som inte kan använta sej av de andra alternativen.
    * Facebook bunden. Alltså bunden till ditt facebook konto.
    * Google account bunden. <- detta hade ju fungerat absoult bäst om det hade kunnat gå.
    * Något eget system. Säkert rätt krångligt.

    I min mening så om du kan lägga till någon slags säker id så att den som lägger upp inte kan köra 1 highscore från sitt facebook konto och ett från sitt google konto (förutsatt att man har båda funktionerna. Kan man läsa Mac adress på sin tele? i koden?

    För övrigt tycker jag att Det borde vara indelat i "Hall of fame" där man inte ränsar scores (eller i alla fall väldigt få gånger) där det även visar vilken version man kört med.
    Månadsvis, väckovis samt dagsvis. Osäker hur mycket jobb det hade varit men det hade nog sporrat folk om de kände att de hade chansen att slå något av scoresen.

    Sen om man kan ställa in att jag vill bara se:
    Folk från mitt land
    Folk från min vänner lista på facebook
    Någon av mina kontakter från mitt google konto etc

    Så hade det nog gett rätt ordentligt med incitament att även då försöka tävla lite. Om man nu är ett kompisgäng som kör spelet och man alla ligger på runt 20k i score blir det fortfarende roligt, även om man kanske inte kommer up i 1,9 miljoner :P
     
  16. Sajhe

    Sajhe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Guide till Hamster Climb

    Eftersom jag har lite extra tid på jobb idag så kommer jag försöka fixa en mindre guide till Hamster Climb. Dels för att jag tycker det är ett skoj spel och dels för att jag vill öka intresset för det (go go svenska utvecklare!)

    Har ni synpunkter på guiden så säg till så lägger jag till det.

    Edit: märker redan nu när jag skriver att jag inte får någon vättig form på detta. Om någon vill formatera upp det så feel free.

    Okay, så lite basic stuff:

    Vad går spelet ut på?
    När man spelar spelet första gången kan det kännas som huvudmålet är att komma så högt som möjligt, vilket självklart hjälper. Rent poängmässigt är detta dock inte helt rätt.

    Spelets mekanik gör att man känar mycket på att ta det långsamt och vara noga. Framförallt i början.
    Som många nog laggt märke till ligger det mycket poäng i att ta alla fåglar som kommer flygande. I början kan dessa kännas ganska menlösa; om man får en fågel när man har 100 poäng har man plötsligt 200 poäng, wohooo.. Detta är dock helt fel och ett snabbt sätt att se att man faktiskt gör något fel. För att beskriva problemet närmre:
    En person som rusar sej uppåt bland lådorna kommer efter första fåglen att ha kanske 250 poäng. Efter andra ca 2300 poäng (vad jag märkt). Om man däremot tar det väldigt lungt och försöker ta så mycket paket som möjligt är det möjligt att få upp mot 1500 poäng efter sin första fågel och 6500 efter sin andra. Och med tanke på att poängen hela tiden fördubblas gör detta STOR skillnad i slutet.

    Hur kommer detta sej? Tydligen fungerar spelet så att fåglarna kommer efter X antal skapade lådor/paket/brev. Inte efter X antal sekunder och inte heller efter X antal poäng.

    Så du hoppar glatt uppåt och plötsligt får du valet mellan att hoppa på en låda, ett paket och ett brev. Vad väljer du?
    Denna delen är ett förtydligande från hints delen i spelet.
    När du börjar spelet får du 1 poäng för en låda. Varje gång du hoppar på en låda ökar hur mycket poäng du får av att hoppa på lådan. Alltså:
    Första lådan ger dej 1 poäng
    Andra ger 2
    Tredje ger 3 etc.

    För de som är mer bevandrade innom mattematiken är detta en änkel variabel som hela tiden ökar.
    Paket fungerar nästan lika dant. Varje gång du hoppar på ett paket får du dubbla mängden poäng som vad du får till men paket ger fortfarende endast 1 poäng extra varje gång du hoppar på en låda.
    Alltså om det hade gett dej 100 poäng att hoppa på en låda och du hoppar på 3 paket i rad kommer det att se ut så här:
    Första paketet ger 200
    Andra paketet ger 202
    Tredje ger 204.

    Sist och även minst (att hoppa på) är breven. De fungerar helt annorlunda än de ovannämda poängkällorna.
    När du hoppar på ett brev får du mellan 0 och 3 gånger poängen du får av att hoppa på en låda. Varje gång du hoppar på ett brev får du dessutom 3 mer poäng av att hoppa på en låda till skillnad från både paket och lådor som ger 1 mer poäng. Om du som i exemplet ovan hade fått 100 poäng av att hoppa på en låda kan det se ut som följande:
    Första brevet: 155 poäng
    Andra brevet: 47 poäng
    Tredje brevet: 327 poäng

    Det kan tyckas vara så att brev ger lite för den svårighet de ger att hoppa på men faktum är att i långa loppet ger de mest poäng av alla. Framförallt på grund av att de ökar beloppet man får av att hoppa på lådor. För att förtydliga något. Om du hoppar på en låda så kan du få mellan 0 till (hur mycket du får av lådor X 3) och allt däremellan.

    Kommer du inte över 10 000? Känns allting trist? Vill du prata om det? Felsökingsdelen följer:
    Ett av de mest basic tipsen jag kan ge är att när du börjar komma upp till runt 7-8k så sikta ALLTID på den låda, brev eller paket som är här näst i höjd. Det kan kännas omständigt att hoppa över hela skärmen för att ta en låda istället för att sikta direkt på brevet ovanför dej men ungefär i detta spannet (det beror så klart på hur effektiv man varit innan) så börjar det bli svårt att avgöra om man kan skippa en låda och hoppa mot nästa. Ibland går det men det är oftast inte värt risken. Jag skulle vilja säga att om jag inte kommer över 15-20k så är det i 85% av gångerna för att jag varit för "modig" och satsat förbi en låda.

    Desto högre upp du kommer desto mer blir pressision ett problem. Högre upp finns det huvudsakligen brev och de rör sej snabbt som s*t*n lite högre upp. Försök att hoppa dit du tror de kommer befinna sej, det är en övningssak och man behöver lite tid för att få in timingen på detta.
    En frustrerande sak är när man varit uppe på lite högre poäng och sedan börjar om. Plötsligt så går alla brev sakta som f*n och man missar dom enbart på grund av den anledningen.​

    Kommer lägga till mer sen tror jag. Säg till om detta hjälpte och ställ lite mer direkta frågor så ska jag uppdatera :)
     
    Last edited: 27 jul 2010
  17. fprick

    fprick Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag gillar spelet, verkligen.

    Skulle vara roligt med en "kampanj" som vid Abduction. Där man kanske kan uppgradera hamstern och få svårare banor på vägen. Vad vet jag, jag gillar spelet och blir så jäkla förbannad när jag ramlar ner (det är väl bra? ;)).
     
  18. baskus

    baskus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Att ta accounts från Facebook och Google blir nog lite mycket jobb för första versionen med nya high score systemet. Ett eget system där användaren bara kan sätta ett password på sitt namn så att bara telefoner där det kontot är tillagt kan ladda upp med det namnet är nog inte så jobbigt att lägga in. I vilket fall så skulle i så fall servern binda varje namn till antingen ett hamster climb, facebook eller google konto så att blanda kontotyper skulle nog inte vara nån fara.

    Jag funderade på hur det skulle kunna funka i spelet. Jag tänkte att när man dött så kan det komma en lista så man man välja vilket konto man ska skicka upp med. Sen kan det vara en knapp där man direkt där kan skapa ett nytt konto. När man sen skapat/valt konto kan man skicka upp score med det kontot och en kommentar. I så fall skulle ett konto kunna vara ett google konto eller facebook om man vill lägga till det i senare versioner.

    Just nu stödjer det nya systemet listor för:
    * Lokalt på telefonen
    * Från samma land
    * Bäst i världen
    * Bäst senaste dygnet
    * Bäst senaste månaden

    Jag har börjat jobba på uppdelning av tilt och touch scores också så att båda kontrollerna kan vara med på high scores listan. :) Tänkte att man skulle kunna välja vilken man vill se i High Scores listan samt att den kontroll man just nu har inställd ska vara förvald så att man slipper byta för det mesta.

    Fin guide. :D Trevligt att du nördar in dig i spelet och hjälper andra. :D

    xD Jag beklagar att du ramlar ner. :P Alla ideer på hur spelet kan utvecklas och bli bättre är varmt välkommna. :) Funderar på olika game modes man kan lägga till men vet inte om jag vill dela upp vanliga spelet i banor.
     
  19. Sajhe

    Sajhe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Skulle vilja påstå att det inte handlar om att geeka in sej i spelet, snarare handlar om att ha ett receptionsjobb som ibland kan vara riktigt riktigt tråkigt och dött :)
     
  20. baskus

    baskus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kul att jag kan stå för lite underhållning då. ;-)