Uppdateringstråden Note 4

Diskussion i 'Galaxy Note 4 - Allmänt' startad av wrnrsn, 28 nov 2014.

  1. FarmerJoe

    FarmerJoe Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    1 132
    Mottagna gillanden:
    559

    MINA ENHETER

    Jag jat faktiskt inte haft några problem alls med 6.0.1.
    Bättre batteritid, om än marginellt, jämnfört med 5.x.x.

    Sjukt nöjd med android M och min Note 4.
    Kör inte Nordiska (NEE) versionen dock.
     
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Jag har inte gjort systemåterställning men upplever heller inte några nya problem sen uppdateringen, några gamla problem kvarstår däremot så det är kanske värt att prova med tanke på dessa.
     
  3. Gus

    Gus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har en praktisk grej som måste göras innan jag återställer så jag har väntat. Det enda jag märkt är ökad batteri förbrukning skulle det bli bättre med en återställning?
     
  4. hdjb1

    hdjb1 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    482
    Mottagna gillanden:
    138
    Telefon:
    Z Fold3 256

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Z Fold3 256
    Telefon 3:
    Samsung S22 (jobb)
    Platta:
    Tab S9+ 512, Tab S6 LTE 128
    Övrigt:
    B&W PI7 S2, Watch 6 Classic
    Fungerar klockrent, återställning och rensat cache före och efter uppdatering med Kies 3...
     
  5. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Är det något som tappas bort efter återställningen, ex.vis inställningar, lösenord (jag lagrar lösenorden i Chrome trots att jag vet att det inte är säkert...) eller något annat när man använder Kies?
     
  6. aalx

    aalx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    301
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Det var lika hos mig, den hoppade 10% 55% strax 45% så till 25% sen helt plötsligt så dog den. Sen när jag gjorde fabriksåterställning så blev det som "vanligt".
     
  7. lasslax

    lasslax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Ser ut som det är bara jag som fick problem med 6.0.1?
    Min hamnade i bootlloop 3 gånger redan fick installera om med Kies och också med TWRP.
    Känns som att någon app jag kör kvaddar sk*ten.
    Annars funkar bra så länge det funkar.
     
  8. JimLi

    JimLi Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8+
    Känns som att många fått uppdateringen nu. Finns den att ladda ner? Jag verkar inte få något OTA iallafall.
     
  9. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Har du provat att hämta uppdateringen manuellt? Gå in i inställningar, System, Om enheten och Hämta uppdateringar manuellt.

    Annars finns det länkar högre upp i tråden.
     
  10. Samson

    Samson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2012
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Uppdatering av 6.0.1 OTA och Kies igår till byggnummer XXS1DPH5. Enligt Samsung:
    batterioptimalisering och stabilitetsförbättringar.
     
  11. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Mmm fick den jag med, och utan att ha gjort något med mobilen (läs: ingen återställning efter upgrade till 6an), så vart mobilen mycket sämre med flera tokhängningar, blåtand som flippat ur och jag vet inte vad, stabilt är det inte. HELT värdelös således.

    Så på vinst och förlust har jag nu gjort en komplett återställning och manuellt ominstallerat alla appar med mera. Skall bli intressant och se om det blir bättre eller sämre...
     
  12. Samson

    Samson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2012
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Hejsan!
    Jag har erfarenhet av att det funkar klockrent med 6.0.1 - även med senaste patchen (910F, region NEE). Tycker det är bättre "respons" och batteritiden har definitivt bättrats hos mig. Tycker dessutom att fingeravtrycksläsaren funkar bättre (har en känsla av att det går lättare att läsa av/känna igen tumavtrycket). Dock ska sägas att jag fabriksåterställde från första början med Marshmallow.
     
  13. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    En notering i högen: Trots att jag stängt av notifiering av ny version av firmware, så får jag just det - det verkar som om Smasung tvingar på användarna ny firmware...
     
  14. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Efter fabriksåterställningen så fungerar mobilen bättre, men blåtandskopplingen är INGEN höjdare. Plus att även om mobilen inte hängt sig denna vecka, så noterar jag oerhört kortare batteritid.... Ungefär 50% av vad jag hade innan...
     
  15. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Sådär, då har jag fått den först råhängningen i min Note 4 med Android 6.

    Det började med att jag i fredags eftermiddag noterade att jag tappat signalen, fram tills dess hade jag i princip inte ändrat på någonting, körde till och med med 4G aktivt. Batteritiden var inte ens vettig, jag fick ut hälften så mycket som innan 6an.

    Men då jag tappade signalen, så spärrade jag 4G, och alltså bara tillåter 3G/2G.

    Det gick i ett dygn, sedan på Lördag lunch var telefonen tillbaka i samma beteende som på Android 5. Tokhäng och ingen batteritid kvar eftersom batteriet sugs ut på ingentid alls.

    Således verkar det som om att spärra till 3G/2G triggar någon bugg i Note 4 - både i Android 5 och Android 6. Komiskt nog är det INGET problem med Android 4.

    Således efter omstart så slog jag på 4G igen, och nu lirar den mer än 24 timmar till priset av att batteriet tar slut på halva tiden, och måste laddas jämt och ständigt.

    Jag äger även en Sony Z3, den har också Android 6 - den går 18-20 dygn (dygn!!!!) på en laddning. Det sagt, den ligger mest i ett skåp hela tiden, men när den är med mig så har den en helt grym drift tid. Jag funderar skarpt på att sänka min Note 4 och se hur min gamla Z3a klarar sig idag.

    Extremt besviken på Samsung!!
     
  16. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    @Bamsefar@Bamsefar, när du jämför batteritiderna för de olika Androidversionerna så funderar jag över om hur batteriet mår. När du använde Android 4 så var säkerligen batteriet helt nytt men har du bytt batteri nyligen?

    Nu har ju Note 4 en extremt energislukande skärm och hårdvaran verkar suga en hel del ström den med (misstänker att den är bland de telefoner som kräver mest energi), jag hoppas verkligen att Note 7 har längre driftstid mellan laddningarna.
     
  17. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Även om man kan tillskriva en del av drifttiden till hur bra ett batteri mår, t.ex. har jag aldrig kört med snabbladdning!, så går det inte att förklara bort det faktum att kör man med 4G påslaget så halveras i praktiken batteritiden på Note 4.

    Notera också att min Z3, som jag har som någon form av udda testobjekt, med Android 6 installerat, GMAIL med mera uppe, fortfarande har 4G påslaget men ändå alltså bara tickar och går dygn efter dygn. Även om den är med till jobbet och överallt annat så går den fortfarande +15 dygn (den tappar ca 3 dygn av 18-19 dygn av att vara i rörelse stora delar av dagen - dvs samma rörelsemönster som min Note 4 ovan) - vilket måste påstås vara imponerande. Självklart är det så att Z3ans skärmtid är minimal, jag använder den inte direkt utan den bara "hänger med" - så ingen äkta jämförelse, men ändå den visar att man KAN få bra driftstid med 4G påslaget.

    Således är det något som Samsung gör massivt sämre.
     
  18. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Nu noterar jag också att något ändrats efter min fabriksåterställning så att WiFi påverkas negativt: Jag kopplas ned under natten, och det är tydligen allmänt svårt att telefonen skall hitta WiFi hemma när jag kommer hem. Nu råkar jag använda WiFi Matic för att slå på/av WiFi - det fungerade underbart i 4.4.4 och mycket bra i 5.0.1 - det fungerar i över huvudet taget inte i 6an - slår av, visst, men när jag är hemma igen så vägrar den slå på utan att jag först väcker telefonen med powerknappen....

    Så illa fungerade WiFi matic på min Sony Z3 med Android 5 - men Note 4 med Android 5 hade inte detta "problem".

    Återstår att se hur jag skall få detta att fungera igen... Jag vill inte gå omkring med aktiv WiFi hela tiden - jag anser det vara lite av en säkerhetsbrist...
     
  19. 3kgt

    3kgt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    300
    Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Samsung Note 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Lenovo P2
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Samsung S8
    Platta:
    Asus Zeenpad 3S 10 LTE
    Platta 2:
    Asus Nexus 7 2gen
    ROM:
    LineageOS
    Fick en uppdatering på 450 mb för 2 dagar sedan ..tyska room..innehåller bla. Samsung cloud och flyter på bra än så länge
     
  20. hamzik_82

    hamzik_82 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ingen mer som får notis om att ny fw finns att hämta? Men man ska godkänna nya villkor innan man kan ladda ner nåt..
    Fick detta notis för ett par veckor sen samtidigt som jag ficka massa inställningar ändrade,bl.a bakgrundsbild, singsignaler,å en hel del annat. Aldrig hänt förr.