Fingerprint / smart lock / c locker

Diskussion i 'OnePlus 3 - Allmänt' startad av dogen, 10 jul 2016.

  1. dogen

    dogen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Detta kanske inte är något specifikt för oneplus, men eftersom jag inte har något att jämföra med och då jag inte hittat svar jag riktigt förstår så provar jag här, på svenska.

    Jag har äntligen lyckats paira mitt mi band 2 och fått igång smart lock. Jag förstår bara inte riktigt hur det ska fungera. Jag måste titt som tätt skriva in lösenordet trots att jag använt fingeravtrycket och att jag har mitt mi band på mig. Det resulterar i att jag först kommer till c locker och sedan får upp androids vanliga låsskärm för att slutligen behöva skriva in lösenordet. Vad har jag missat? Jag trodde typ att all form av låsskärmsskydd skulle disablas med smart lock. Fungerar det bara inte riktigt tillförlitligt eller har jag missat något?
     
  2. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Jag har smartlock på bilens blåtand. Sen har jag fingeravtryck inställt. Så när bilen är uppkopplad behöver jag bara trycka på powerknappen så är jag inne i telefon eller fingeravtryck(oavsett om det är rätt eller fel finger)

    Skickat från The Legendary Oneplus 3
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad är C Locker för något? Om det är en tredjepartsapp hade jag nog testat utan den först, så att problemet inte ligger där.

    Jag kör PIN-kod och har sedan ett par platser tillagda för smartlock plus min Android Wear-klocka. Det fungerar riktig fint och behöver aldrig låsa upp telefonen hemma eller på stan.

    Mitt Mi Band 2 dyker däremot inte ens upp i listan över enheter under smart lock-inställningarna när jag försöker lägga till det. Hur fick du till det?
     
  4. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    C Locker är en tredjepartsapp och den drar onödig kraft från mobilen. Jag avråder ifrån att använda C locker.
     
  5. dogen

    dogen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Djaxxo: Hmm, nu ramlade poletten ned. Kanske. Kan det vara så att mitt smart lock helt enkelt inte fungerar? Jag kan inte använda hemknappen för att väck utan ett riktigt fingeravtryck. Jag trodde det var nödvändigt för att kunna använda den för att väcka telefonen med hemknappen. Jag testade iofs med dubbelknack och det fungerar utan fingeravtryck, så det verkar fungera.

    Bernard: Det har faktiskt fungerat bra nu ett långt tag. Det mesta jag stör mig på är kanske att man tagit bort fingeravtryck under "skärmlås". Fattar inte varför man gjort det. Nu måste man kombinera med någon annan typ av lås. C locker är en skitfin låsskärm med widgets. Får ju plats så få notifikationer i android. Har allt med liten text, kalender och hela kittet. Riktigt överskådligt. Den drar verkligen försumbart lite batteri. Den är dock långt ifrån lika snabb och tillförlitlig som widget locker var, men den fungerar inte i marshmallow.

    Mi band 2 lyckades jag paira genom att slita mitt hår jättelänge och sedan slå på så den är synlig i mi fit-appen. Sedan installera nrf master Control panel och söka där. Sedan fick jag hamra lite på connect och pair. Lite virrig app, men efter att ha strulat ett tag får du förhoppningsvis till det. Då den pairat så kan du välja den i trusted devices i smart lock. Tror jag provade detta med mi band 1s också, men fick inte till det. Förmodligen var jag inte lika envis i nrf-appen ;)

    Ara: Nja, <0.1% efter en dags användning. Men den är helt klart långt från vad widget locker var. Du kanske har något bättre att rekommendera? Tips mottages tacksamt!
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    @dogen@dogen tackar - jag skall se om jag slutligen lyckas få ihop dem...

    ps. Om du lägger till ett @ framför användarnamnet får personen du "taggat" ett meddelande om det, så att de inte missar något inlägg :)
     
    dogen gillar detta.
  7. dogen

    dogen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    @bernard@bernard Fick du till det? I senaste firmware och app så gick det klockrent att lägga till mi band som en trusted agent. Problemet är nu att jag får upp två lockscreens. Helt idiotiskt. Fattar inte vitsen.
     
  8. BjörneW

    BjörneW Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2016
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag har en OnePlus 3 sedan 2 veckor.
    Hos mig står det under rubriken Smart Lock "Har inaktiverats av administratören".
    Jag vet inte att jag har inaktiverat den.
    Hittat ett ställe där man skull kunna aktivera Smart Lock men knappen är inaktiverat så det gå inte.
    Hur ska jag gå tillväga för att få Smart Lock akiverat?