Batteritråden S7 Edge

Diskussion i 'Galaxy S7 Edge - Allmänt' startad av tontmobil, 8 mar 2016.

  1. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    888
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Jag var på Samsung servicecenter här i Göteborg idag och beskrev problematiken med att Android System/OS drar så förbannat mycket batteri trots en systemåterställning och noga koll på vilka tjänster och appar som är igång. Han trodde att det kunde vara moderkortet och hävdade att det ofta är det som gör att batteriet försämras så där. Oklart om själva hårdvaran på något sätt har försämrats eller om mjukvaran inte har optimerats bättre. Det var inga problem att få det bytt i alla fall men just nu hade de ovanligt mycket att göra efter semestern så jag hade fått vänta upp till en vecka. Han rådde mig att komma tillbaka om två veckor och förhoppningsvis få moderkortet bytt över dagen! Lätt värt att testa när det ändå går på garantin!
     
  2. zyrien

    zyrien Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2015
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    38
    Tycker du bör vänta med att lämna in den. Det är massvis med användare som har samma problem som dig. Sök på Google efter Android system battery drain s7 edge så kommer du förstå. Jag hoppas dom nya uppdateringarna löser detta problem framöver.
     
  3. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Hur stor procent ligger Android system/OS på för dig? Jag vet inte om du postat bilder tidigare, jag kollade bara lite bakåt.
     
  4. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    888
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Se bifogat. Nu är det inte en komplett laddcykel men det är ungefär den fördelningen det brukar vara..
     

    Bifogade filer:

  5. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Tack för bilden. Jag bara undrade lite hur de kan ligga och vad som anses alldeles för mycket. Min lur är ju ny, och Android system ligger på drygt 10 %, verkar bli lite lägre för varje laddning, så som det väl bör vara i början.

    Batteriviloläge verkar dra mest på min, men det är väl normalt när man inte använder så mycket.

    Och så såg jag nu i natt att den dragit extra mycket en period, fast telefonen bara legat (med radio P1 på som jag har på natten via högtalare under kudden, så det är väl inte viloläge här). Kolla här efter midnatt på min. Första branta är när jag spelar ett spel innan jag lägger ifrån mig telefonen. Sedan halvbrant utan anledning i några timmar. Sedan nästan plan (det normala när den ligger), sedan brant igen och plant igen. Jag tog bilden när jag precis hade vaknat så allt efter det allra brantaste vid spelandet är när telefonen bara ligger och inte gör annat än spelar upp P1.

    Har nu laddat ur helt, startat om och laddat fullt. Så se vad som händer den här gången.
     

    Bifogade filer:

  6. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    888
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER


    Fast man hade behövt se apparna också, svårt att säga något när man bara ser en graf.
     
  7. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Iofs, men det var inget märkvärdigt alls.

    Ser ut ungefär som denna från förra laddningen, fast lite högre på batteriviloläge och mindre på skärm. Och så då att Bankdroid kom upp i 15 % igår efter att den fastnade i något läge (har tagit bort automatiska uppdateringar nu på den).

    Jag har använt telefonen väldigt lite, som ni ser på tiden.
     

    Bifogade filer:

  8. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Batteritiden har helt klart blivit sämre.. Inte att det är dåligt, men den håller ungefär en dag och kan behöva laddas senare mot kvällen..

    Jag tror inte ni behöver återställa luren eller något. De flesta verkar uppleva samma sak. Någon gång under sommaren verkar s7-lurarna fått någon uppdatering eller något som gjort batteritiden sämre..
     
    Cygnus gillar detta.
  9. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag har haft en galaxy S och en S3 och jag har misstänkt planerad livslängd genom att man skickar med någon batteridränerande kod med uppdateringarna. Jag har ju nyss köpt en S7 Edge och vågar inte uppdatera alls. Nu vågar jag det nog ännu mindre.

    Visst blir telefonerna långsammare och får sämre batteri med tiden (av flera olika anledningar), men när det sker plötsligt och i samband med en uppdatering av OS, gärna inför släpp av ny modell, så börjar man ju undra.

    Det är vanligt sedan snart 100 år att man gör saker så att de inte ska hålla för länge. Glödlampor förr lyste i evigheter, och det var ju inte bra, så man gjorde dem sämre. Likadant med nylonstrumpor. För några år sedan avslöjades att skrivare började skriva ut fläckar så att man måste köpa ny, fast det inte berodde på slitage eller ålder utan var planerat.

    Min galaxy S3 räckte i över ett dygn i början, men efter första uppdateringen blev tiden markant sämre. Vid en uppdatering inför släpp av S4 märktes ännu större förändring, och efter det höll den inte en dag, särskilt inte om man behövde använda telefonen.
     
  10. DonElhombre

    DonElhombre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2016
    Inlägg:
    469
    Mottagna gillanden:
    294
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52
    Jag är överlag nöjd med telefonen, men skulle vilja ha fler funktioner ex. till AOD som Note 7 har.

    Dock gällande batteriet så får jag ut runt 2,5-3,5H SOT med nästintill allt avstängd och alla batteritips har jag också implementerat. 4G drar otroligt mycket batteri jämfört mot WIFI. Med Wifi kan jag få 4-6H SOT.

    Dock är jag inte nöjd med Android-system och Android os dräneringen. Jag är väldigt missnöjd med stand by dräneringen också. Den kan dra mellan 8-14% på ca 8H.

    Jag har gjort allt jag kan göra inklusive pin pointa app som kanske dränerar samt 6+ factory resets. INGET hjälper.

    Jag är osäker på om Doze fungerar, jag har isntallerat greenify som ska ha aggressive Doze samt Forcedoze, det verkar inte hjälpa heller.

    Man kan få ut så mycket mer med 3600 mAh batteriet men ack vad den underpresterar i mitt tycke.
     
  11. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Nu har det gått några cykler, och jag vill gärna veta av er som vet, om allt är normalt. Bifogar bilder på graf och appar.

    Är det normalt att det går så käpprätt nedåt som vid midnatt (spelat det meningslösa spelet candy crush som jag gör när jag ska somna)? Det går lika mycket om jag filmar, och något mindre om jag surfar.

    Jag har inte använt telefonen jättemycket som ni ser, men jag undrar om batteriviloläge och Android system ska dra så mycket. Batteriviloläget kan dra ännu mer om jag använt telefonen mindre (såklart) men är det som det ska eller ska det vara "enhet i viloläge" som borde vara med dominant? Jag vet tyvärr inte riktigt skillnaden på dem men antar att det ena innebär att mer är i vila än det andra.

    Android system verkar ligga lite högre än för andra. Andra verkar ha Android OS och system på 5-6 % men på min ligger Android system alltid mellan 10 och 13.

    Jag har surfat, filmat och spelat meninslösa Candy crush mest. Messenger är igång (med aviseringar), men inga aviseringar från FB-appen (tror jag avaktiverade den då jag hellre kollar i browsern). Jag har ingen mailpush, låg ej automatisk ljusstyrka. Jag har valt bort aviseringar m.m. från alla appar som brukar skicka meningslösa meddelanden. Har också valt bort många finesser som jag finner helt onödiga.

    Hoppas ni vill ta er tid och kolla om det verkar normalt eller om något kan tittas närmare på för att förbättra. Jag köpte denna telefon mest p.g.a. batteri och kamera så jag vill verkligen få ut så lång tid som möjligt.
     

    Bifogade filer:

  12. tontmobil

    tontmobil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    1 600
    Mottagna gillanden:
    471
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Hur många SOT(screen on time) får du ungerfär per laddning?
     
  13. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag vet inte riktigt. Jag har försökt tänka hur mycket det kan vara, men kan nog inte uppskatta det. Vad är normalt? 5-6 timmar?

    Jag surfar ju inte så länge på raken, utan det jag gör mest i ett sträck är spelar det där spelet och har också filmat en del (men kanske mest 20 minuter då jag tagit korta filmer och låtit kameran vänta på nästa omgång - jag spelar in när jag själv spelar ett musikinstrument, för att analysera). Och det kanske inte räknas som normal SOT? Spel och kamera drar kanske mer ström än att bara surfa eller ha igång skärmen.
     
  14. tontmobil

    tontmobil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    1 600
    Mottagna gillanden:
    471
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Om du tycker skärm så kommer du får upp denna sida.
    [​IMG]
     
  15. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Aha, så jag kan kolla där när batteriet är slut bara då. Då får jag nog vänta tills nästa laddning om två dygn :P (Bra tid, men jag använder faktiskt telefonen rätt lite så det är väldigt mycket vilotid.)
     
  16. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Oj, det gick att se fortfarande. Har precis laddat och inte dragit ur kontakten än. 4 timmar 26 minuter står den på. 5 minuter av dem är nog under laddningen. Det verkar inte superbra? Men kan inte spel och filmande dra mer ström så att man får mindre SoT?

    Jag hade ju visserligen 15 % kvar när jag laddade, så jag kanske hade fått en halvtimme till.
     
  17. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    888
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    En dag efter att jag skrev detta så svällde batteriet såpass mycket att bakstycket lossnade på ena sidan. Jag fick dessutom ett lila sträck som löpte horisontellt längs med sidan på displayen. Var där imorse och lämnade in luren och tillbaka den 3 timmar senare. Då har de bytt ramen, batteriet, bakstycket och displayen. I princip som en ny lur :) Märker direkt att batteriet håller bättre. Ska bli intressant att se hur väl...
     
    Nummerskivan gillar detta.
  18. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    888
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER


    Hmm telefonen fungerar bra men Android OS/System ligger och toppar förbrukningen och jag får inte mer än 2 timmar SoT. Bara å vänta på en mjukvarufix...
     
  19. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Kan det svällda batteriet orsakats av det som drar ström? Kanske du skulle gå och få utbytt vad det nu var, ändå? Om du har kollat allt annat (gissar jag att du gjort).
     
  20. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    888
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Fick nya uppdateringen i morse, ska bli intressant att se hur batteritiden påverkas utav det.