Diskussion: Första intrycken / omdömen OnePlus 3

Diskussion i 'OnePlus 3 - Allmänt' startad av bernard, 16 jun 2016.

  1. dogen

    dogen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Skumt det där. Panoreringar tycker jag blir väldigt ryckiga fortfarande dock, men helt klart ett lyft med stabilisator som fungerar.
     
  2. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Även i 4k eller 720p?
     
  3. dogen

    dogen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Ja i alla. Men allt är ju relativt. Jämför jag med gs6an så upplevs det väldigt ryckigt och suddigt vid panoreringar. Stilla så filmar oneplus3 väldigt bra.
     
  4. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Handlar bara om mjukvara, opx hade stora problem med dåligt skriven mjukvara för kameran. Som tur var hade sudan på xda forumet fixat problemet och därefter blev kameran riktigt bra för sin prisklass.

    Därav tror jag det är exakt samma här, speciellt när det är konstaterad bugg under 1080p med OIS.

    Får hoppas oneplus får fart på detta snart. Inte för att jag är heavy user med att använda kameran men ändå, skall funka vid lansering [emoji14]
     
    dogen gillar detta.
  5. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Kan du lägga upp ett exempel? Så man kan jämföra. Tycker inte det blir ryckigt för mig i 4k och 720p.
     
  6. dogen

    dogen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Nej, nu pratat vi nog om olika saker. Bildstabilisatorn fungerar i 4k och 720p men vid panoreringar så är det väldigt ryckigt/suddigt ungefär som att uppdateringsfrekvensen skulle vara för låg på stabilisatorn eller något.
     
  7. dogen

    dogen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Var tvungen att jämföra med min gs6 sida vid sida. Det är ungefär samma sak i den faktiskt. Jag tänkte nog på 60fps. Det var helt sjukligt mjukt på gs6an (vid panoreringar speciellt)
     
  8. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Ja. Men intressant att se ändå. Gör jag tycker det går rätt mjukt.

    Klart 60 fps är mjukare än 30. ;)

    Men det är ju en avvägning, precis som med upplösning. Dubbelt så stora filer med dubbelt så många bilder. :)

    Lustigt att OP3 inte har 60 fps?

    Testa Footej Camera. Den har inte heller 60 fps. Lustigt. Har iofs inte betalversionen.
     
    Last edited: 10 sept 2016
  9. Lasse58

    Lasse58 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    703
    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra 12/512

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra 12/512
    Har velat lite fram och tillbaka från min Note 4 men kommit fram till att det är OP3 jag vill ha.
    Vilken lur! Har precis rootat för att köra lägre DPI, kör just nu 420 vilket är riktigt bra. Adaway gör också sitt i appar med reklam.
    Detta är helt klart ett prestandamonster, Android flyter på som aldrig förr.
    Oerhört nöjd!
     
    difference, lykketone och dogen gillar detta.
  10. nicknolte

    nicknolte Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2013
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Mina intryck efter att ha haft 2 st
    Positivt: Tunn mobil och bra kvalitetskänsla i helheten. Grym fingertrycksläsare. Dash-laddningen är asgrym. Bra med 2sim.

    Negativt: Kameran, batteritiden skit efter uppdateringen, skärmen inte 100%. Dålig GPS, Oxygen OS är fult.
     
    Last edited: 13 sept 2016
  11. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Batteritiden är grym. Man kör ju inte 3.2.4 om man upplever problem. ;)

    Tänk vad olika man uppfattar saker. :)
    Kameran är riktigt bra i dagsljus. I klass med. S7. Sämre i mörker. Men det mesta beror på mjukvaran. Går att få till lite bättre med annan kamera-app. Oneplus lär dock fixa till detta.
    Tycker skärmen är grym. Speciellt med sRGB mode på.
    OxygenOS är ju stilrent och snyggt. Inte en massa fula färger och lullull som i tex Samsungs TouchWiz.
    GPS:en funkar klockrent. Kanske fel på din?
     
    jnsson gillar detta.
  12. nicknolte

    nicknolte Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2013
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Man kan så klart mecka med ROM och annat. Men visst borde senaste uppdateringen fungera bra och förbättra tidigare problem, och inte tvärtom?

    När det gäller kameran så kan man inte kalla den bra om den bara klarar ta tillfredsställande bilder vid perfekta förhållanden. Se bilden jag lagt i Hemskärmstråden. Tagen på kvällen men under stark belysning.

    Det är just färgerna och designen jag ogillar med Oxygen OS, då är ju TW senaste mkt finare [emoji14]

    GPSn får jag nyansera, det var inomhus som den är kass. Men aldrig upplevt samma problem med Samsung/apple. Och nu snackar jag inte meter, den hittar ingen signal alls.

    Dessutom har den en skallrig vibrationssignal.

    Många säger att man får mycket telefon för pengarna i förhållande till specsen och andra flaggskepp. 3700 för specs i 7000 kronors klassen. Jag tycker snarare att man får en användarupplevelse i 2000 kronors klassen med alla problem den dras med.

    Trots det diggar jag telefonen :)
     
  13. dogen

    dogen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Känner du så, är det antagligen något fel på den.
     
    difference och jnsson gillar detta.
  14. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Alla företag skickar ut uppdateringar med nya buggar då och då. Inget konstigt med det. Då rullar man tillbaka. Behöver inte fixa med custom ROM för det?
    Oavsett så har Oneplus alltid varit mer menat för folk som gillar att testa olika saker. Custom ROMs osv. Ingen nyhet.

    Tycker den tar bra bilder även i dåligt ljus. Antingen skakar du väldigt mycket eller så är det något fel på din telefon.

    Vibrationerna tycker jag är precis lagom. Inget skaller. Men om du enbart menar att du inte gillar exakt hur den vibrerar, så är det enkelt fixat med root.

    Förstår inte hur man kan gilla Samsungs överdrivna färger mer. Även med sRGB avslaget i OP3 så ser det tusen gånger bättre ut än Samsung.
    Du vet att OP3 med sRGB påslaget är den skärm som visar mest exakta färger av alla testade telefoner och plattor va?

    Man får helt klart en telefon i kass med tex S7. Det enda S7 är bättre på är bilder i mörker. Och att den tål vatten. Allt annat är sämre i S7 eller lika bra.

    Otroligt att du ändå diggar OP3. Haha. [emoji23] [emoji23] [emoji23]

    Ps. Hittar inga bilder tagna i sämre ljus från dig.
    Men här har du några jag tagit:
    https://swedroid.se/forum/threads/bilder-tagna-med-oneplus-3.134399/page-2#post-1917655
     
    Last edited: 14 sept 2016
  15. nicknolte

    nicknolte Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2013
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag gillar verkligen flexibiliteten och den är en anledning till att jag står ut med de i mitt tycke negativa egenskaperna.

    sRGB är säkert väldigt exakt, men färgerna på saker som inte är naturliga blir bara väldigt platta och tråkiga. Dessutom tycker jag skärmens låga upplösning blir mer framträdande med sRGB. På samsung brukar jag faktiskt ställa in de mer nedtonade färgalternativen ist för den förinställda.

    Skrev fel om bilden, kolla i min tråd Sandstone skal säljes.

    Sammanfattat, en lågbudgetmobil i flaggskeppskostym som lovar mer än den levererar. Men typer i glansig kostym kan vara charmiga också, man vill gärna vara kompis med dom ;)
     
  16. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Färgerna blir exakta. Oavsett bild/klipp. Punkt slut. ;)

    Och nej det är ingen lågbudgetmobil. Anledningen till att den är billig är 1) kinesisk 2) inga mellanhänder. Kolla vad svenska butiker tar för den. Nästan 6 tusen. För att kunna göra lite vinst inkl svenska skatter.

    Håller inte ett dugg med om att den lovar mer än den levererar. Den har aldrig ens lovat något. Och kollar du benchmark och real life-tester så. Spöar den både S7 edge, Note 7, Xperia X performance osv. Den slår alla. Tycker inte det är varken lågbudget eller att underprestera på något sätt.

    Lägg där till sanslös byggkvalitet och känsla.

    Men det låter ju som din kamera och ev annat (vibrator) är trasiga. Kanske även skärmen.

    Jag har haft nya flaggskepp varje år från Samsung, htc och Sony senaste 8 åren. En telefon har aldrig känts så snabb, perfekt och kvalitativ som OP3. Lägg där till dual sim för oss som har både jobb- och privatabonnemang. :) Och Dash! Dash! Svalt och snabbt. Underbart!
     
    jnsson gillar detta.
  17. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Hittade dina bilder nu. Det allra sämsta i dem är oskärpan. Gäller att hålla stilla i mörker. Gäller alla kameror. ;)

    I övrigt svårt. Du har en lampa riktad mot ett mattgrått material. Klart det inte ser bra ut. Men oskärpan är det värsta. ;)

    Kolla mina som jag länkade ovan. Och även från andra i den tråden.

    Självklart kan kameran bli bättre. Det är mjukvaran som behöver uppdateras. Kameran har en bra sensor. Du kan även testa nån annan kamera-app. Som ev har ännu mer stabilitetskontroll, om du har problem med det.

    Självklart kan oskärpan bero på trasig kamera. Ska inte uteslutas. Du säger ju att det skallrar när telefonen vibrerar. Kanske är kameran? [emoji23]
     
  18. nicknolte

    nicknolte Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2013
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Dash och dubbelsim är super. Angående färgerna menade jag tex ikoner/system inte foto/video.

    Du är rolig när du antar att hårdvaran måste vara trasig när jag klagar på egenskaperna. Inte ett kvalitetstecken direkt om en mobil levereras trasig heller. Jag menar att vibrationen är lite ihålig och odistinkt jämfört med vad jag är van vid.

    Men som sagt du pratar teknik och prestanda, jag användarvänlighet. När en mobil med så höga specs misslyckas med grundläggande funktioner är det underprestation. Tex att kameran är grym så länge det är perfekt dagsljus och man inte panorerar när man spelar in video. Kom igen.

    Sen är det OK att du inte håller med mig, den här tråden handlar om första intryck och jag ville bara redogöra min upplevelse av telefonen :) jag hoppas den blir stabilare med kommande uppdateringar.
     
  19. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Syftar även på ikoner. Det är ju trots allt dem man ser mest. Helt klockrent med sRGB.

    Panorering vid filmning är bara ryckigt i 1080p. Inte 720p eller 4k. En bugg. Vilket som sagt inte är ovanligt med telefoner, speciellt inte nya.
    Och nej. Jag tycker inte den är så dålig i sämre ljusförhållanden. Finns många exempel som sagt. Dina bilder som du hänvisade till ÄR oskarpa. Antingen pga att du skakade. Men är det inte det så är det ju nåt med din kamera. Eftersom jag och de flesta andra inte har samma problem. Inte när man fotar objekt som är är stilla. Så nej. Jag tänker inte komma igen. De flesta har visat upp bra bilder i sämre ljusförhållanden. Inget stort problem.

    Och om din mobil nu skulle vara trasig. Vad är det för revolutionerande med det? Det har aldrig hänt stora kända märken? Se bara på Sony där varenda Z3+ är kass. För dålig värmeavledning. Eller Samsung Note 7. [emoji23][emoji23][emoji23]

    Jag har inte ett enda problem med användarvänlighet. Snarare tvärtom. Finns en massa smidiga funktioner i denna som jag inte haft på någon Sony, Samsung eller HTC.

    Och vibration är inget annorlunda. Likt min Z3+ och tidigare HTC. Något svag i fickan kanske. Som de flesta mobiler idag. Men smartwatchen missar man ju inte. ;)

    Det enda dåliga jag kan köpa är problemet med Doze och notifikationer. Men jag stänger automatiskt av Doze så påverkar inte mig. Men självklart är det värdelöst.

    Jag håller helt enkelt inte med dig alls. Och anser det vara mycket märkligt. Speciellt när 90% är mycket nöjda enligt diverse sajter för reviews för privatpersoner.

    Edit:
    Sorry. Men jag har svårt att ta att en minoritet försöker få det att låta som att något gäller alla.
     
    Last edited: 15 sept 2016
  20. nicknolte

    nicknolte Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2013
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Det är inte okej att du tjafsar emot mina personliga intryck av telefonen, ingen har frågat vad du tycker. Det är mina subjektiva åsikter i en tråd som är ämnad för just det. Finns det inga moderatorer här?
     
    difference gillar detta.