Tips: Uppdateringstråden för Galaxy S5

Diskussion i 'Galaxy S5 - Allmänt' startad av Rosén78, 8 maj 2015.

  1. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Finns 6.01 till neo med tre mjukvara i alla fall
     
  2. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Jag rensade min helt och la in 6.0.1 mha nödåterställning i smartswitch och den har aldrig startat om sig. Men det kan ju vara nån knasig app du har som är orsaken och då får du ju tillbaka problemet igen om du lägger in den appen.
     
  3. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 269
    Mottagna gillanden:
    793
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Jag hade problem med detta precis innan uppdateringen. Misstänkte att det va batteriet då den va nästan 2 år. Köpte ett nytt originalbatteri på netonnet och efter det har den aldrig stängt av sig. Batteritiden va urdålig med det gamla batteriet med. (och självklart testade jag att göra rent kontakterna innan jag bytte)
     
  4. kroffe

    kroffe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    @ jogge och Kingson
    Batteriet är ett original med högre kapacitet än standard och med ett annat bakstycke. Laddar varje kväll och drar aldrig ur det längre än till cirka 40% kvar. Så det menar jag kan uteslutas i detta fall.

    Men att det kan vara någon app, skulle jag hålla för ganska troligt. Drar mig till minnes att det inte hände första veckan eller 10 dagar efter uppdateringen. Men väl senare. Och då hela tiden med ett par tre dagars mellanrum. Därför skall jag gå igenom och se vilka appar jag troligen lagt in efter uppdateringen. De gamla behåller jag, då detta problem är fullständigt nytt för mig.

    Stort tack för dessa tips.
     
  5. RangerOil

    RangerOil Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2016
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Finns det något sätt att ladda ner den på?
    (Är inte så uppdaterad på ämnet)
     
  6. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Finns på sammobile, där finns oxo forum om detta, det är inte "bara" att lägga in den, så läs på ordentligt innan du går lös på det, eller vänta tills den kommer till din variant.
     
  7. Clumber

    Clumber Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2011
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    tre
    Telefon:
    Sony xperia L1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    tre
    Telefon:
    Sony xperia L1
    Frugans telefon är en sådan från tre och det är längesedan hennes telefon blev uppgraderad och den funkar felfritt,ingen spel telefon utan ringer och surfar med den
     
  8. RaZorMan

    RaZorMan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    ROM:
    Orginal
    Platta:
    Apple Apad air
    Är i behov av lite tips.
    Telefonen gick klockrent med allt som fanns på den fram tills man gjorde uppgraderingen till v.6, därefter hänger den sig och man får rycka batteriet, startar om sig ca 1-3 ggr/dag.
    Jag har gjort följande efter det:
    Fabriksåterställning 3 ggr och sista gången med så få inladdade mappar som möjligt, startar om sig ändå
    kör utan sdkort, hjälper inte...
    Vad finns kvar att göra??
     
  9. kroffe

    kroffe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Det verkar vara lite buggigt med 6.01 då vi är flera som fått helt nya problem. Mitt problem, som jag skrev om tidigare, att den startar om sig med 2-3 dagars mellanrum, sker fortfarande. Detta händer vid användning. Mitt under surfning t ex. Jag har avinstallerat alla nyinlagda appar efter uppdateringen, men det är fortfarande likadant beteende. Fastän jag bara har de appar som jag hade i ver 5 och som aldrig ställde till något.

    Dessa ombootningar när jag använder luren är rätt så irriterande. Någon annan som upplevt samma eller vet vad som hjälper?
     
  10. PLURRE

    PLURRE Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2016
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Nu 22 september. Ingen uppdatering för S5 Active. Nu skiter jag i Samsung - de har blivit åt h-e för stora! Blir kineser i framtiden. Kan då köpa en fräsch lur vart år...
     
  11. Buzswe

    Buzswe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2016
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har exakt samma problem! Har testat allt för att lösa det men förgäves. Kontaktade Samsungs support som tyckte jag skulle lämna in mobilen på service vilket jag inte tror hjälper då det är fel på mjukvaran och inte själva mobilen i sig.
     
  12. stingfoot

    stingfoot Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Nu fick jag någon ny uppdatering.... =P
     
  13. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 269
    Mottagna gillanden:
    793
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Ja. Här med.

    Screenshot_2016-10-26-08-59-36.png
    Screenshot_2016-10-26-08-59-44.png
     
  14. kroffe

    kroffe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Lite uppföljning: Telefonen startade om två gånger efter varandra med bara max en halvtimme emellan. Långt oftare än tidigare. Men detta var när vi semestrade och hade hyrbil. Använde då ett navigeringsprogram och märkte att luren blev väldigt varm. - Drar mig till minnes att de gånger den tidigare startade om, var den också hyfsat varm efter en timmes surfande och läsande på nätet.

    Har aldrig före uppgraderingen till 6.01 stött på dessa problem, fastän telefonen blivit rejält varm efter t ex navigeringsprogrammet. Så jag tror inte på hårdvaruproblem här, utan på att mjukvaran känt av värmen och inte accepterat den nivån och därför stängt ner.

    Ser nu att några fått ny uppdatering igen och igår fick även jag det. Det är fortfarande 6.01 men jag hoppas att ovanstående kan vara ett av problemen som uppdaterats. Vi får se. Jag testade med att låta navigationsprogrammet, Scout GPS o Navigation från Skobbler, stå och tugga en halvtimme i förmiddags utan någon omstart. Hoppas, hoppas....
     
  15. kroffe

    kroffe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Det verkar inte som att senaste uppdateringen hjälpte mot mitt problem, då telefonen startade om igen i går kväll. Fastän den inte var varm alls.

    Ofta när man tar upp lite udda problem får man tipset att dessutom göra en fabriksåterställning. Det är inte speciellt kul att behöva göra, då det är så mycket inställningar som skall göras i samband med det. Sedan är man heller inte så säker på att det verkligen hjälper. Därför skulle jag tycka det vore mycket intressant att höra av andra användare, om någon haft ett sådant här problem. Och i så fall om de gjort en återställning som löste problemet eller ej.

    Som alla förstår har jag inte gjort det i detta fall. Kanske därför jag har problemet kvar...? Svårt att veta.
     
    kimmoet gillar detta.
  16. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    La in den senaste mjukvaran G900FXXU1CPJ6 för några dagar sedan, la även in senaste twrp och root mha supersu, I övrigt kör jag stock. Som alltid gjorde jag en total återställning och körde in mjukvaran mha smartswitch nödåterställning.
    De buggar som jag märkt innan är tillrättade och allt funkar hur bra som helst. I standby klarar luren lätt ett helt dygn, sen går det ju åt ström beroende på hur man använder den.
    Så denna mjukvaran rekommenderas. Ang. återställning går det ofta betydligt snabbare att ta backup, uppdatera och återställa, än att sitta i timmar och felsöka, när det inte funkar som det ska, men det är givetvis upp till var och en.
     
  17. stingfoot

    stingfoot Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Min S5:a har nu blivit så seg och skum att jag inte orkar med den längre. Har nollställt i omgångar, men det är något som inte är som det ska. Laggigt som tusan. Synd, för den är fortfarande rätt trevlig. Men det är ändå dags för något nytt. Lutar åt en Huwa.... (ingen ide att försöka) Honor 8, eller något annat. XZ kanske, men den känns för billig i materialvalet.

    Fick ni segare och muggigare telefoner efter senaste uppdateringen ?
     
  18. Anonym

    Anonym Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Konstigt, jag upplever om något det som att min S5:a blivit snabbare efter det att jag uppdaterade till Marshmallow.
    Efter installation av MM gjorde jag en systemåterställning och wipeade cachen. Sedan kör jag inte Samsungs launcher utan Nova Launcher och Good Lock samtidigt som jag har stängt av alla animationer under systeminställningar, något som kanske påverkar min upplevelse i jämförelse med din.
     
  19. kimmoet

    kimmoet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Comviq, Tele 2, Vimbla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S 23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Tele 2, Vimbla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S 23 Ultra
    Info:
    Smart Launcher PRO
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus
    Telefon 3:
    Galaxy S6 Edge
    Platta:
    S2 9,7" 4G
    Hej.
    Laddar hem en ny uppdatering på ca 60 MB,
     
  20. Roland73

    Roland73 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2015
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    13
    Har en telefon med 5.0 och en annan med 6.0.1.
    Någon som kan berätta vad den stora skillnaden är.
    Det jag märkt med 6.0.1 är att en app inte fungerar som den ska.