Problem: Hoppar från 15%-varningen till död på 30-60 sek

Diskussion i 'Galaxy Note 4 - Allmänt' startad av ikonane, 24 jul 2015.

  1. ikonane

    ikonane Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2012
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Men vad hände här??

    Screenshot_2016-02-12-19-33-32.png

    Screenshot_2016-02-12-19-33-49.png
     
  2. Chesluk

    Chesluk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2016
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    11
    Hej alla på forumet!

    Min allra första post och jag hamnade här. Har exakt samma problem men mitt batteri känns inte svullet. Skaffade min note mars 2015 s drygt ett år har jag haft den i en Otterbox Defender.

    Jag har beställt ett nytt batteri (original) och OS är Lollipop 5.0.1.

    Comviq är min operatör, måste jag skicka den till de?
     

    Bifogade filer:

  3. Blezzed

    Blezzed Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2016
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    7
    Har samma problem. Detta är en bild på batteristatus när jag kollat twitch över wifi... Köpt nytt originalbatteri för 3 månader sedan, knappt nån förändring. För sent att slå av snabbladdning nu eller bör man köpa nytt batteri inför detta. Lutat åt nya iphone efter detta. Måste ju vara fel i telefonens hårdvara.
     

    Bifogade filer:

  4. Chesluk

    Chesluk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2016
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    11
    Tjena, har du uppdaterat luren till Marshmallow? Det hjälpte lite för mig eftersom Android-system och sys.gränssn inte dyker upp längre som största förbrukaren av batteriet.
     
  5. Blezzed

    Blezzed Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2016
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    7
    Intressant! Nej har inte provat det. Kör stock med root så får inget notis om detta. Är den som ny nu eller bara ngt bättre? Kommer du kunna lita på Samsung igen efter detta?
     
  6. aalx

    aalx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    301
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Hade samma problem, 20%, strax 18%, 14% några sekunder senare död.
    Nu efter senaste uppdateringen så gick den 65%-55%-45% och så vidare, efter 25 så tog det sekunder och så var den död.
    Jag fabriksåterställde den och nu funkar det bättre, batteriet kan gå ner lite snabbare än vanligt, men mycket bättre än tidigare.
    Så tips; fabriksåterställ.
     
  7. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Samsung har tidigare skickat ut uppdateringar som förstört telefoner. Säkerligen inte med flit men det tänker inte jag svära på.

    Det är möjligt att mjukvaran är problemet men knappast hårdvaran som föreslås här ovan. Okej batteriet kan vara helt slut så klart, och det kan ju vara problemet men satsa på att blåsa ur luren och se om det hjälper.

    Hade detta varit för fyra år sedan hade jag rekommenderat dig att gå tillbaka till en äldre version av deras version av Android. Så länge sedan var det jag dealade med Samsung :)
     
    Last edited: 7 aug 2016
  8. Blezzed

    Blezzed Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2016
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    7
    En liten uppdatering. Installerade senaste uppdateringen 6.0.1 - ingen skillnad. Fabriksåterställning - ingen skillnad. Köpte nytt batteri och stängde av snabbladdning - allt blev som vanligt. Haft den som lägst på 10% och det funkade bra. Snygg kurva, ingen snabb drain. Hoppas det håller i sig :)
     
    Tangz och indika gillar detta.
  9. Tangz

    Tangz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2012
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    Samsung GALAXY Note 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung GALAXY Note 4
    Telefon 2:
    Apple iPhone 4S
    Platta:
    Nokia LUMIA 2520
    Hej.

    Hade samma problem också innan, när jag hade Lollipop och även när jag uppgraderade till Marshmallow. Problemet försvann efter att jag köpte nytt batteri och stoppade in den, nu dör den inte längre efter 15 %....har hänt att den dog vid 39 % (då jag hade mitt första batteri som kom med telefonen), vilket kan vara jobbigt....stängde även av Fast Charging, vet inte om den försämrar batteriets kvalitet snabbare...men har ändå inget behov av det....
     
    Blezzed gillar detta.
  10. Flaccid

    Flaccid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Köpte också ett nytt batteri som jag nu använt i två dagar, och telefonen stängde just av sig med ungefär 10% kvar. Så batteriet lär inte vara källan till problemet...
     
  11. Blezzed

    Blezzed Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2016
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    7
    Har du fast-charging på? Jag stängde av det innan jag använda mitt nya batteri. Vet inte om det gör att batteriet kalibreras mer korrekt eller inte slits så fort men det verkar vara en nyckel. Kör du Marshmallow?
    Att den dör på 10% är ändå inte sååå illa. När det var som värst för mig så var det typ så här:
    Gick hemifrån med 100%, streamade twitch under bussresan som tar ca 50 minuter. Precis innan bussen är framme är batteriet på 50-60% och mobilen dör...
     
  12. Flaccid

    Flaccid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER


    Jag har inte använt fast charging en enda gång då jag hoppades att slippa problemet när jag skaffade telefonen. Ironiskt va? :D Jag kör Marshmallow ja. 10% är irriterande, men inte världens undergång. Så länge det inte blir värre får jag kämpa vidare med telefonen i något år till innan jag byter.
     
    Blezzed gillar detta.
  13. 4ndroidz

    4ndroidz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2012
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    526
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Jag misstänker starkt att den senaste uppdateringen N910FXXU1DPE2 är boven i dramat. Den var på 300 MB och innan fungerade telefonen som en klocka med Marshmallow men efter jag installerade den så håller inte batteriet knappt alls och så fort den når 15% så stänger den av helt. Jag har prövat med en återställning men har inte märkt någon direkt förändring.
     
  14. trifix

    trifix Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    113

    MINA ENHETER

    Men vafan. Nytt batteri sen några månader tillbaka. Sparsamt använt fastcharge. Nu har buggen börjat komma igen. Så fruktansvärt irriterande :(
     
  15. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Batteri problem efter uppdatering var orsaken till att jag lämnade SAMSUNG för nexus. Har SAMSUNG nya lurar blivit bättre så kanske jag köper igen. Men då återstår det uppdateringarna av android.
     
    trifix gillar detta.
  16. trifix

    trifix Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    113

    MINA ENHETER

    Ja jag har tröttnat rejält på Samsung. Känns som att de blivit för stora och skiter i sina kunder. Så nästa telefon blir en så ren upplevelse som möjligt med snabba uppdateringar. Möjligtvis Sony...annars hoppar jag över till iPhone!
     
  17. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    APPLE är inte helt felfri heller. Tex fick iPhone SE kortare batteritid med iOS 10
     
    jnsson gillar detta.
  18. trifix

    trifix Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    113

    MINA ENHETER

    Fast sämre/bättre batteritid gör inte mig så mycket. Jag vill bara veta att när jag har 20% batteri kvar så är det verkligen så. Inte att telefonen dör om 5 minuter...
     
  19. Red5

    Red5 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Note 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Note 4
    Batteribyte har löst mitt problem... än så länge iaf.
    Köpte min vid lanseringen, aldrig använt fc under de 2 åren som gått.
     
  20. whiteman

    whiteman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2010
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    är inne på mitt andra batteri som har det här problemet..kör aldrig snabbladdning.