[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Inga problem här heller och jag kör kortbetalning. Jag anser att problemen är relativt uppblåsta.

    Valen är faktura, autogiro och kortbetalning. När du beställer så får du faktura men kan trycka på ändra betalsätt direkt efter till det du önskar.
     
  2. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Jag har en fråga som jag funderat på länge; Om jag ringer ett samtal och motparten inte svarar. Ibland kommer man till deras telefonsvarare där dom själva pratat in någonting och ibland kommer man till "Personen med telefonnummer 070xxx går inte att nå för tillfället" (eller något liknande). Räknas dessa som ett samtal hos Vimla? (har 60 samtal hos Vimla, försvinner ett samtal från min pott när detta händer?). Har det någon som helst betydelse om jag pratar in något på telefonsvararen eller inte?
     
  3. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Så fort någon eller något svarar, är det ett samtal. Om du pratar in nåt är det ju bara samtalstiden som ändras, inte det faktum att det är ett samtal.

    Däremot inte om du får ett systemmeddelande i stil med "Abonnenten kan inte nås. Var vänlig försök senare. The subscriber can not be reached. Please, try later."
     
    Petter_Vimla gillar detta.
  4. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Så om det går till någons telefonsvarare (utan att jag pratar in något) så räknas det som ett samtal? I sådant fall måste jag börja lägga på tidigare för jag förlorar väldigt mycket samtal på det.
     
  5. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Ja så är det. Det är ju naturligtvis i operatörernas intresse att så många konsumerar så mycket som möjligt.
    Därför har alla operatörer telefonsvararen aktiv redan vid start.
     
  6. Kaka!

    Kaka! Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Xiaomi 11 Lite 5G NE
    ROM:
    PixelOS
    Nej, jag upplever också som det här har tagit helt orimliga proportioner av gnäll.

    Betalar med kort, fungerar finfint. Anser Klarna som ett icke-problem.
     
    miledd och liftch gillar detta.
  7. maijken

    maijken Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag, flickvännen, morsan har inte märkt något krångel alls, fungerar klockrent för alla oss och vi har sänkt våra månadskostnader och fått mer samtal, sms och datamängd :) . Betalas automatiskt med kort varje månad. Positivt är att de sänkt kostnad för utomlands roaming också, semestrade i norge i somras och det gick bra att surfa utan att det kostade för mycket..
     
  8. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 928
    Mottagna gillanden:
    3 080

    MINA ENHETER

    Har heller inga problem med Klarna. Har haft Vimla i 3 månader nu, så glad för bytet. Fått över 4 vänner in i värmen :)
     
    Petter_Vimla gillar detta.
  9. robb_bb

    robb_bb Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Funderar på att byta till vimla från 3.
    Jag undrar är använder ni alla Telenors master eller bara vissa? Tres kundtjänst påstod att ni inte använde alla!
    Har Telenor på jobbet och tycker att tre har bättre täckning där jag rör mig så är viktigt att alla master som jag befinner mig vid används. Stockholm/Norrtälje.
     
    Kingson gillar detta.
  10. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Det använder alla Telenors master! Tre vet som vanligt aldrig vad dom talar om!
     
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vimla har samma täckning som Telenor, dvs alla master används. :)

    Det kommer fungera som Telenor gör för dig idag.
     
  12. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Om du har bättre täckning med Tre, varför inte byta till Hallon? Visst att Vimla är trevligt med att datan sparas i en pott och att man kan tipsa andra, men bra täckning är viktigare imo.
     
  13. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Fast varför skulle man vilja stanna kvar hos en operatör som uppenbarligen ljuger för att få en att stanna kvar??
     
    Alxk88 gillar detta.
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det kan jag säga att det görs hos Telenor, Tele2 och Telia också. Ska man se det så - då bör man välja någon helt annan, kanske Fello som ett exempel.
     
    inact_0049 gillar detta.
  15. robb_bb

    robb_bb Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Täckningen är lite bättre men inte allt för stor skillnad. Har köpt oneplus 3 och har då borde kort från tre och Telenor i och ser att Telenor oftast ligger 1 eller 2 pluppar under. Men inte utan så jag lär ju inte bli utan oavsett vilken jag väljer då. Men vill ha den billigaste och mest data för pengarna därav vimla ett fint alternativ. Jag använder data lite sporadiskt så ibland bara några gig och ibland STI kör det iväg så bra att kunna spara överbliven data.
    Skulle det visa sig att täckningen inte håller kan jag ju alltid gå till hallon.
    Tack för rätt info.
     
  16. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Vimla är Telenor, så naturligtvis använder de sina egna master.
     
  17. chaffis

    chaffis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    272
    Telefon:
    OnePlus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 3
    Jag gillar verkligen vimla som jag har nu men får säga att jag hade betydligt högre datahastighet på hallon som jag hade innan.

    /Fredrik
     
  18. strandkanten

    strandkanten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    330
    Mottagna gillanden:
    173
    Telefon:
    Poco F2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Poco F2
    Funderar på precis samma övergång. Därför kommer jag byta: billigare månadskostnad, 3 saknar täckning fläckvis där jag bor och det verkar de inte göra något åt. Vimla har även 2g täckning vilket är en stor fördel ute på vischan ibland , plus att man då kan stoppa i simkortet i en anti-smartphone vid behov. Anti-smartphones kör ju uteslutande GSM. Sen har jag bestämt mig för att aldrig mer låsa upp mig på 24 månader för att få en billigare mobil. Mina framtida telefoner kommer jag alltid köpa från alixpress :) troligen från Xiaomi. Sjukt nöjd med dem.
     
    Kingson gillar detta.
  19. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Även solen har sina fläckar. Det beror naturligtvis på vart i landet man är :)
     
  20. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Någon som hittat nån lämplig widget som visar hur mycket data, sms o samtal man förbrukat? Finns massvis på play store. Men alla jag testat tar för givet att all data m.m. nollställs ett visst datum. Finns det någon som kör "Vimla style" och sparar det man ej använt?
    Säg t.ex att jag ställer in att just nu har jag x samlat, x sms och x gb kvar. Sen ställer man i att den 1a varje månad får man si o så mycket nytt. Sen räknar widgeten ut resten.
    Funderar på att lösa det med tasker me lite matte men finns det färdigt känns det smidigare :-)