Repa i displayen, något man kan göra?

Diskussion i 'OnePlus 3 - Allmänt' startad av Jaxione, 15 sept 2016.

  1. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Hej!

    Hittade inget skärmskydd som passade bra på min OP3 så bestämmde mig att köra utan. Nu två månader senare så har jag fått en ca 5cm lång repa mitt i displayen. Den är väldigt ytlig och går bara att se i dagsljus/stark belysning. Anade att det skulle bli såhär men den stör mig något oerhört nu när telefonen i övrigt är i helt perfekt skick. Finns det något att göra? Läste något om att det bara kunde vara en repa i den oleofobiska beläggningen och att man kunde köpa någon spray som fyllde igen repan, men allt låter för bra för att vara sant.

    Mvh J
     
  2. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    ett bra glasskydd typ nillkin brukar dölja ytliga repor i glaset under.
     
  3. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Tycker det är svårt med skärmskydd på denna mobilen. Glaset är lite kurvat så är svårt att fästa. Men det är kört att få bort en sådan repa eller? Den är verkligen superytlig, går absolut inte att känna.
     
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Bara att lära sig att ignorera den. Förmodligen bara ytskiktet (oleophobic coating) som har fått en liten reva i sig möjligtvis men det finns inga bra produkter som fungerar i längden så mitt tips är att ignorera det. Har nyligen provat sån där coating (500kr för 5ml) men det slits bort fort och tror inte det tog bort små minirepor. Om så, extremt kortvarigt och meningslöst.
     
  5. Frisell

    Frisell Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    596
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Nånstans här i forumet var det nån som hade frågat OnePlus om byte av glas/display och det kostade runt 65 euro om jag inte minns fel. Kanske bättre än nån smörja för 500kr..
     
  6. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Tack för svaren. Men det går alltså inte att polera bort på något sätt?
     
  7. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Nej då polerar du bort det oljeavstötande lagret på köpet och det vill du inte göra då telefonen blir en fingeravtrycksmagnet. Repan kanske går djupare än så dessutom.
     
  8. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Misstänkte det. Tycker det är rätt sjukt att det är så lättrepat. Eftersom jag inte hitta något bra skärmskydd så bestämde jag mig för att köra utan och har därför tom borstat ur både jackfickorna och byxfickorna innan jag stoppat ner telefonen. Trots detta har den ändå repats.
     
  9. mgman

    mgman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Telefon 2:
    One+3
    Platta:
    Asus
    Platta 2:
    Lenovo
    Tror det var nicket #difference som berättade detta. Minns inte i vilken tråd. Dock måste man väl skicka iväg den och bara gudarna vet (jag är ej troende...) hur länge man blir utan. Men det är kanske värt det för att slippa reta sig på repan.
     
  10. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Intressant, jag har nu haft toppmodeller eller strax därunder av olika Android-telefoner ända sedan G1 (jo jag hade en sådan som jag fick gratis från T-mobile i USA) och har aldrig haft problem med repor. Jag har inte heller haft skal under några längre tider, även om jag på min N1:a (den fick jag betala själv, men inköpt i USA precis när den kom - tur jag hade en tjänsteresa just då) hade en neoprenstrumpa ett tag. Min LG G2 hade flippskal ett par veckor, med det störde jag mig så mycket på så det åkte också. Jag har inte ens haft bumpers på dem. Jag har totalt sett haft en (liten) repa på alla dessa år och den fick jag på min Galaxy Nexus efter att den ramlat ur fickan och med glaset nedåt glidit ca tre meter utför en brant asfalterad backe. Stötskador på hörn och sprickor i plasten har jag haft på flera av telefonerna, men inte repor.

    Frugan har under åren spräckt en skärm och fått repor i två, men då har hon mobilen med nycklarna i handväskan...
    ...och skärmen på hennes G2:a sprack efter att den ramlat ur handväskan och landat med skärmen på en sten.

    Det var historien, så till funderingen jag har. Hur lyckas man få repor på en gorillaglasskärm eller motsvarande? Jag har kompisar som har fått repor också, men de vet inte vart de kommit ifrån.

    Jag har en teori och det är att man får dem av små stenrester i jeans, för jeans är något som jag aldrig har, men som kompisarna använder. Och det är ju inte ovanligt att fickorna är fulla av grus när man köper nya jeans. Frugan använder ju jeans, så det har jag koll på... ;-)
     
  11. abbathswe

    abbathswe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2015
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    29
  12. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
  13. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Du kan ju prova vad som helst.
    Men till sist kommer alla de där vätskorna nötas bort och din repa vara kvar!
    Och det kommer antagligen gå fortare än den tid de säger att det ska hålla.

    Visst är det lite svårt med skärmskydd på din skärm, men det är nog det bästa om du inte kan leva med din repa!
     
  14. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    dogen och dannejanne gillar detta.