Diskussion: Batteritid Oneplus 3

Diskussion i 'OnePlus 3 - Allmänt' startad av Keelhauled, 16 jun 2016.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    För mig så har Android System alltid haft en CPU användning på minst 1-2 timmar, både om jag kört CM eller OOS
     
  2. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Batteritiden på min är riktigt dålig faktiskt. Torskade 25% mellan 8 och 11.30, och jag arbetar så jag har inte tid eller lust att sitta och pilla på telefonen.
     
  3. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    839
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Jaha, 45% har gått åt sedan i morse. 10% WiFi sticker ut. Har inte använt Wifi idag.

    Kernel 20%. Skärm 17%. Phone 22%

    SOT 30min...
     
  4. Sneakybonde

    Sneakybonde Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2016
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    38
    Uppdaterade jag med så fort uppdateringen kom, känner att den här nog ändå drar lite mer batteri, inte helt säker dock men det känns så. Jag kör
    stock :D
     
  5. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    839
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Glömde att skriva att procentsatserna kom från GSAM. Den inbyggda hade inget som stack ut, skärm bara på 5% exempelvis...
     
  6. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    839
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Hade 30% kvar på batteriet igår kväll, efter 7,5h stillaliggande i natt så var det slut.

    Jag hittar ju inte något uppenbart, skall man behöva root för att hitta vad som drar batteri?
     
  7. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    839
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Har fått ned användningen en del i alla fall. Stängde av WiFi med skärmen släckt och stängde av WiFi-sökning av öppna nätverk, samt stängde av delar av WiFi för location. Nu verkar batteritiden ha blivit en aning bättre i alla fall. Har fortfarande bara 45% deep sleep dock och 28,7% av energianvändingen är på kerneln. WiFi står för 11% trots att det är avslaget större delen av tiden.

    Det är något som inte är som det skall vara, frågan är vad...
    ...jag hittar inga uppenbara saker annat än att google services framework verkar dra en hel del...
     
  8. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    839
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Natten till idag utan WiFi så drog den 17%.det är helt Ok. Har fortfarande batteri kvar.

    Den är dock fortfarande vaken alldeles för mycket. Bara 35% deep sleep är för lite enligt min mening. Det är dessutom då jag inte använt telefonen som deep sleep aldrig har skett. När jag använder telefonen titt som tätt så går den ned i deep sleep. När jag inte rörde telefonen på två timmar (hade den i fickan) då sov den inte alls...
     
  9. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    OOS 3.2.6
    45min samtal och 30 min spotify över BT, AW kopplad/aktiv hela perioden och jag är väl nöjd, däremot så krävdes några justeringar då jag direkt efter uppdatering fick betydligt sämre resultat.
    Ska tillägga att det enda som autosynkas för mitt google konto (inställningar>konton>google) är chrome, kalender och kontakter och säkerhetskopiering är avstängd (inställningar>säkerhetskopiering och återställning).

    Då jag har root så började djupdykningen, och i mitt fall så var det Messenger (Den inbyggda sms appen!) och Google play-tjänster som höll systemet sysselsatt...

    Enda lösningen för messenger var att välja annan app som standard för sms(!?).
    Och Google play-tjänster blev "normal" efter att jag rensade cache för den (Inställningar>Appar>Google play-tjänster>Lagring>Rensa cacheminne) och startade telefonen i recovery och raderade cache även där.

    Screenshot_20160926-224421.png Screenshot_20160926-224415.png Screenshot_20160926-224405.png
     
    bernard, osterlindh och indika gillar detta.
  10. CaptainC

    CaptainC Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    2 149
    Mottagna gillanden:
    2 319

    MINA ENHETER

    Tycker senaste uppdateringen har gjort batteriet ur uselt. Drar mycket mer än va den gjorde med 3.2.2 och 3.2.3.

    Blir att sätta sig in i hur man nedgraderar telefonen ikväll.
     
  11. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag gjorde som @iterva@iterva tipsade om och rensade cache för play services. Den har dragit fyra procent på ca sex timmar inatt.
     
    bernard, wikings1 och iterva gillar detta.
  12. ojva

    ojva Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2010
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Min drog 9% men la bara ifrån mig den så den var kopplad mot aw med BT, hade säkert något program i bakgrunden, dubbla sim mm. Tycker jag är rätt ok
     
  13. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Fem procent inatt men har nu tappat tio procent på 25 minuter Spotify. Väldigt väldigt dåligt. Funderar på att sälja denna.
     
  14. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    839
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Om du kör "livestreaming" på Spotify över WiFi så drar WiFi rätt mycket ström. Just WiFi är inte så strömsnålt på denna mobil har jag märkt. Dock så tycker jag att den är strömsnål under användning, särskilt skärmen drar lite ström (det är ju en OLED vilket hjälper). Jag laddar ned spellistorna när jag skall spela dem istället, det är mycket mer strömsnålt.

    Mitt bekymmer är bara att jag vill veta vad som gör att jag inte får mer än 45% deep sleep. Bara jag skulle kunna få veta vad det är som förhindrar detta så skulle jag vara tillfreds med batteritiden. Jag har haft stunder då den legat i deep sleep under flera timmar (bara några få uppvaknanden), men för det mesta så vaknar den upp väldigt frekvent. Jag gissar att det är kommunikation på nätet som är orsaken, men vad är det som kommunicerar? Jag har många appar som skulle kunna vara orsaken, men allt syns ju som google services och kernel i batteristatistiken...
     
    p.tyson gillar detta.
  15. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    @pacman@pacman intressant. Jag tycker att skärmen drar överlägset mest. En normal arbetsdag har jag ca 30 minuter skärmtid och den står då ofta för 5-10% av totalförbrukningen under dagen.
     
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Samma här, skärmen ligger oftast högst upp, om jag inte streamat podcast mycket under dagen, då ligger det högre
     
    indika gillar detta.
  17. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    839
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    DÅ jag kommer från en LG G3 så är jag van att skärmen ligger på ca 30% av förbrukningen under en dag, så jag ser 5-10% som lite batteriförbrukning för skärmen under en dag...

    Jag håller på att felsöka varför telefonen inte går ned i sleep och enligt en tråd på XDA så beror det på den senaste uppdateringen av Google Services (.83). Jag har nu gått tillbaka till den föregående (.80) och försöker utröna om det har med det att göra. Samtidigt så kör jag nu Wake Lock Detector Lite med hjälp av ADB-hacket som finns beskrivet för denna och jag misstänker att den gör så att min 1+3 inte kommer ned i sömn-läget också, felsökning pågår...

    Jag har för tillfället 100% vaken tid sedan min senaste laddning som skedde då jag aktiverade Wake Lock Detector Lite. Måste samtidigt säga att telefonen är extremt strömsnål då den inte får sova något alls. Nästan 18h verkar den ändå klara av (och då pillar jag ju mycket på den då jag felsöker).
     
  18. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    839
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Och rörande WiFi, LTE drar mer ström när du laddar ned via det, medan WiFi drar mycket mer ström när det är igång och inte laddar ned. Därför är det ur ett batteriperspektiv bäst att bara ha på WiFi när man har skärmen igång (det är ju oftast då man har mycket data på nedladdning) och köra på LTE i övrigt. Dessutom så kan man också ha kontroll på sina app-uppdateringar på ett bättre sätt då (jag kör dem manuellt för att spara på batteriet och för att inte få den senaste Google services uppdateringen ;-).
     
    bernard gillar detta.
  19. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    839
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Nu kom ju den senaste uppdateringen samtidigt som .83 för Google Play Services, så jag skulle inte vilja utropa 3.2.6 som boven ännu, inte baserat på den wakelock-statistik som jag fått ut i alla fall...
     
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Min är inte vaken 100% o jag har .83 för Google Play Service. När jag inte använder telefonen (det inkluderar lyssna på musik med skärm av) så är min inte vaken hela tiden