Fråga: Beställt Honor 8 -men fick kalla fötter...

Diskussion i 'Honor' startad av stingfoot, 11 sept 2016.

Taggar:
  1. stingfoot

    stingfoot Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Slog till på Tele2's otroliga erbjudande på Honor 8, tror jag betalade runt 1800 spänn. Dock har en del frågetecken dykt upp i takt med att jag tittat på några recensioner. Även om priset jag betalat är lågt, så undrar jag om jag kommer att störa mig på denna mobil. Jag tar gärna kommentarer från er som har en Honor 8.

    - Kameran. Det verkar råda vitt skiljde meningar om vad de två olika sensorerna används till. i P9:an så ska den ena jobba monokromt för att få in bättre ljusmängd. Jag har inte förstått om den på Honor 8 funkar så, eftersom det i vissa recensioner (att det kan skilja så mellan olika recensioner är intressant) sägs att den där enbart används för att man ska kunna byta skärpedjup etc. I ett annat test så sade man att det är exakt samma monokroma utseende på bilderna som på P9, men att man inte kallar läget för ett monokromt läge, och att man får gå in i effekterna för att ta fram detta - MEN - att det blir samma kvalitet på de svartvita bilderna. I ytterligare en recension har man gått vidare och jämfört bilderna, och där ser man att det är som natt och dag; bilderna ifrån P9 har högre kontrast, tyngre svärta osv. Eftersom jag köpte telefonen mycket beroende på att den skulle ha samma bildkvaliteter som P9, så blir jag ju lite ställd. Vad gör de olika sensorerna på de olika telefonerna, och vad skiljer med linsglaset då den ena (Honor 8) inte är Leica-branded? Vad innebär den brandingen egentligen?

    - Ljudet. Här råder delade meningar igen. Vissa säger att ljudet är tunnt, och utan bas - både i anslutna lurar (antar att de jämfört med samma lurar), samt när de streamar över blåttand. Vidare går att läsa att man inte kan streama ljud via USB, men det vet jag inte hur vanligt det är. Är det kasst ljud i Honor 8? Man kan tydligen inte justera ljudet, utan för förlita sig på appar eller funktioner i Spotify etc. På vissa sidor läser man vidare att högtalaren ger ett mediokert ljud, med distortion - medan vissa testare säger att ljudet är bra, speciellt i mellanregistret för samtal etc. Hur är ljudet när ni spelar musik, eller har högtalarsamtal?

    - Färgförskjutning. Flera testare har tagit upp att vitbalansen är fel på Honor 8, där den ligger mycket bättre på P9. Där jag läst rekommenderas man gå in manuellt och ställa vitbalansen. Känns sådär, även om det såklart fungerar med. Åter igen undrar jag om det har något med kameran att göra i P9? Högre krav pga Leica-brandingen?

    - GUI. Här har jag då läst att Huawei har gått en liten "egen väg", och att man låter ALLA (Verkligen alla?) appar ligga på skrivbordet? Ehm. Är det så? Jag kör gärna en clean look, om man säger så utan så mycket appar. Iphone kör förvisso på det viset, men där har man lyckats att göra det rätt snyggt, om ni frågar mig. Är det lika bra löst i Honor 8? Läser vidare att många tycker att deras version av Marshmallow har pimpats lite väl mycket, upplever ni det så med? Jag har ingen tanke på att roots och hålla på, utan kommer nog köra stock. Detsamma gäller launchern. Duger den? Vad stör ni er på, och vad gillar ni? Jämför gärna med Samsungs S-serie, om ni har möjlighet.

    Video. Max 1080 i upplösning känns ju rätt underligt. Klarar processorn verkligen inte 4K? Har ju en S5 som fixar 4k..ish och den är ju ett par år nu. Hur upplever ni uppdateringsfrekvensen. Är det bra flyt i 60p eller hackar det? Har kollat lite filmer på nätet, och jag jag vet inte vad att tro riktigt. Jag klarar mig med 1080. Köper jag en videokamera i framtiden, så ska den däremot klara 4K. Själv tror jag inte min dator ens gillar att jobba i 4K, så redigering kan bli tungrott. Därav kommer jag inte sakna det. Däremot får gärna materialet i 1080 se bra ut. Hur är det med selfiekameran, både när det gäller stillbilder och video? Är ni nöjda, och vad jämför ni med?

    Färg. Körde på en vit, då den gav ett rent intryck som jag uppskattade. Tror jag är ensam om det, snudd på? Antar då att jag går miste om de färgskiftningar som det pratas en del om, att ljuset ska leka med färgen...något, något. Någon som köpt vit och dessutom kan berätta om den är VIT-vit, eller om den går i en skiftande pärlemoaktig ton? Har faktiskt inte sett den vita ännu, men chansade vid beställningen. Kul att ha något udda med.

    Glaset. Blev lite paff när jag i en recension läste att man inte har något skydd alls på glaset, typ Gorilla. Då innebär det att man satt ett vanligt mineralglas (fönsterglas) på denna mobil, runt om. Det lär ju bli repor, kan jag tänka mig. Verkligen - ingen slags förstärkning alls? Känns underligt. Hoppas jag och recensenten har fel om detta. Är det någon skillnad här mot P9? Kan inte låta bli att jämföra.

    Skydd. Har ni fått era skydd som ni köpt till mobilen? Letar efter något enkelt för baksida och sidor, men som sticker upp några millimeter. Gillar iofs inte när kamerans design "göms" av ett skal, så finns något som är helt klart - UTAN att gå åt det gula hållet, och som ger bra grepp, så tar jag gärna tips om det. Tar förresten generellt tips om skydd till den här mobilen, även om det kanske borde ligga i en egen tråd.

    Sist men inte minst - Är ni n ö j d a ? För det ni betalade, eller även om ni har köpt luren till fullpris? Som sagt, min lur är på gång - men jag blev plötsligt osäker som sjutton. Har varit nere och kollat lite i butik, och där kändes det helt okej. Kommer från en S5:a och jag vet inte vad jag kan vänta i prestanda riktigt. Sen hur mycket man har plockat bort från storebror P9 är också lite av en gåta. Har ni hittat något bra "VS" sida, där man verkar ha koll på vad som gäller?

    Något annat ni vill berätta om mobilen, värt att veta? Batteritid exvis?

    :)
     
    indika gillar detta.
  2. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 553
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Många av frågorna kan du ju googla reda på egentligen, samt är Youtube bra. Har inte mobilen själv men väl en huawei. Emui skiljer sig enormt mot stock android ja. Kameran har jag läst ska vara bra.

    Man får ju också tänka på att det är mer en budgetmobil för fokus ligger på design, inget flaggskepp ala s7. För priset för du massor med mobil dock.

    Om du orkar vänta några månader släpps ju emui 5.0 som kommer ligga mer nära stock android också... Antar att honor 8 får de också.
     
  3. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Om du är van iOS-användare och gillar det, kommer du sannolikt att gilla lunchern i Honor 8 med, då mycket är lika såsom hemskärmar och inställningar, här har de alltså i mina ögon gjort en bra produkt sämre genom att inaktivera funktioner och härma ologiska egenskaper från ett i mina ögon underutvecklat OS.
    Jag har en IPhone 6 plus utöver min Honor 8, och kan inte hitta någonting som jag upplever bättre med min iPhone, tvärtom.
    Slutligen; det finns absolut ingenting som gör att min blå Honor 8 känns billigare än iPhone 6 plus utom möjligen kameran, de känns likvärdiga i känsla och kvalitet, jag blev överraskad här.
     
    Last edited: 11 sept 2016
  4. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 400
    Mottagna gillanden:
    3 150

    MINA ENHETER

    Var inne i en butik och testade kamran mot min p9,tog med auto läge på bägge och samma föremål,det var skillnad på bilderna helt klart,men sen är det ju upp till individen vilken man tycker är bäst eller tillräckligt bra
     
  5. jollelund

    jollelund Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    1 219
    Mottagna gillanden:
    216
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Fold4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Fold4
    Telefon 2:
    Samsung Flip4
    Telefon 3:
    Samsung S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Tab S8
    Platta 2:
    Ipad Air
    Jag har den vita och den är riktigt snygg! Den är vit-vit.

    Överlag är jag nöjd med telefonen och de har fixat del saker som jag störde mig på när jag hade P8:an. Men jag hoppas fortfarande på en bättre upplevelse med emui 5.0. Sen har andra saker blivit sämre, som att de tagit bort "Tap-to-wake". Jag gillar inte heller att ha fingeravtrycksläsaren på baksidan, jag är van vid min OPT och innan det mycket Samsung, så att lägga fingret i mitten längst ner på framsidan kommer liksom naturligt..

    Det lilla jag har använt kameran tycker jag att det har funkat bra. Men jag har inte tagit så många foton än. Läget där man framhäver en person eller ett objekt i bilden och resten blir ofokuserat är riktigt snyggt. Jag gillar också frontkameran, precis som på P8. Det kanske är "skönhetsläget" som gör att man ser bättre ut som gör det.. ;)

    Tveksamt om jag hade köpt telefonen till fullpris, jag hade nog hellre lagt till lite och köpt P9 i så fall. Den känns mer premium och hur snyggt det än är, så gillar jag inte glas på baksidan. Telefonen är så fruktansvärt hal när man lägger ifrån sig den, och förr eller senare kommer det gå illa. Jag har beställt skal som jag hoppas hinner komma innan det är för sent :)

    För ~2500kr är det helt klart värt varenda krona, och jag kommer nog behålla den ett tag. Åtminstone tills emui 5.0 kommer för att se om det är så mycket bättre som folk säger :)

    / Jocke
     
    indika och Vispen74 gillar detta.
  6. stingfoot

    stingfoot Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hej och tack för era svar (låt gärna fler komma). Varför jag även hör mig för här, är pga de många differenser jag hört sett och läst om på nätet. Vet inte alltid om recensenter har full koll. Därav kompletterar jag gärna med info från er. :)

    Bra med matnyttiga tankar kring hur ni upplever mobilen. Detta med EMUI 4 känns spännande, kanske att det slipar och fixar till lite saker där.

    Hur var det med ljudkvalitet, dynamik etc? :)
     
  7. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 901
    Mottagna gillanden:
    512
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    som jag har skrivit i andra H8 trådar
    jag skulle ALDRIG köpa en Huawei för fullt pris
    gillar inte EMUI

    som du säger
    jag vill inte heller ha 10 sidor med appar
    vill lägga in dom jag använder
    men har löst det mer Nova Launcher

    jag har massa TPU skal och tempered display-skydd liggande till olika telefoner
    tills jag får till H8 så kör jag med Samsung S7 TPU och Samsung S5 display-skydd

    sen verkar inte EMUI ha stöd för Push-sync för vissa mail
    så man får välja att den ska synca var5e minut eller synca manuellt
     
  8. hfohrman

    hfohrman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2011
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    P20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    P20 Pro
    Telefon 2:
    Honor 9
    Platta:
    Mediapad T3 10.
    Platta 2:
    Surface Pro Classic
    Gällande appar på startskärmen så är ju det normala på en iPhone att man lägger dom mindre använda apparna i en folder . Och i EMUI gör man ju på samma sak.

    Så det som skiljer IOS (när jag testade sist) och EMUI är ju att här finns det Widgets och dessutom så kan man lämna tomrum. Man kan ha appar i första och andra raden men göra rad 3 tom och sedan appar i rad 4 igen. Det gör det ju mycket lättare att gruppera apparna på sin hemskärm.
     
  9. KiloEterna

    KiloEterna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2014
    Inlägg:
    975
    Mottagna gillanden:
    358
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    1800 kr?! Är erbjudandet slut eller är jag blind? Vore snyggt att byta upp sig till en sån :)
     
  10. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Verkar som dem tagit bort det. Men dem sa till sista september?
     
  11. petersson07

    petersson07 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Enligt Tele2 har dom problem med sin hemsida. Erbjudandet gäller fortfarande men du får gå till en Tele2 butik.
     
  12. Vet mycket

    Vet mycket Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei Honor 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei Honor 8
     
  13. Vet mycket

    Vet mycket Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei Honor 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei Honor 8
    Hej. Det som gäller många ikoner, appar på skrivbordet är lätt att åtgärda. Gör likadant som när du vill skapa genvägar på skrivbordet fast tvärtom. Ut istället för in. Där finns alla ikoner. Bara att fixa hur du vill ha det. Om du sen skapar en mapp på skrivbordet så kan du klicka på plussset för att lägga till vad du vill ha. Mycket enklare än att vänta på surret och flytta för hand.
     
    Last edited: 8 apr 2017