Har fått brev från Radiotjänst för första gången i mitt liv

Diskussion i 'Off Topic' startad av Oceanic, 23 sept 2016.

  1. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Man polisanmäler. Men det är kanske känns svårt för de som inte följer lagen.
     
  2. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Då försvinner public service. Och allt fler flyttar sitt tittande till datorn. Har VPN bla pge geoblocking. SVT & TV4 är krypterad i Finland, dvs är vi ointressant. Fast TV4PLAY är inte lika bra som SVTPLAY Eftersom "premium" figurerar hos TV4PLAY, så svenskt IP nummer räcker inte då. Utan F-secure så hade jag inget rikssvenskt TV utbud.
     
  3. MrJiM

    MrJiM Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 576
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    Hela licensen bygger på att folk vill ha public service. Tänk på att det finns en hel del människor här i Sverige som skiter blankt i public service. Varför ska de betala lika mycket som de som vill ha skiten? Om ni tycker att det är rätt att tvinga folk till betala för saker de inte vill ha/använder/tycker är positivt så röstar jag på att Sverige ska skaffa en ny tobak skatt så ALLA betalar så vi som röker får gratis cigg. Jag tycker cigg är lika bra för mig som ni tycker public service är bra för er.
     
  4. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag tycker det är bra att vi försöker ha en rapportering som är neutral. Tanken är väldigt god. Klart man kan välja att söka andra källor om man vill men tänker man på hur man vill att befolkningen skall ta emot information är tanken inte dum alls.
     
  5. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Tyckte finlands alt tysklands var bra.

    Jag använder sällan tvn för svt. Det enda som jag utnyttjar hos public service är nog P3/4 nattetid när man jobbar och längre bilresor. Så radiolicens skulle jag kunna betala om jag var tvungen.

    Men egentligen vill jag helst inte betala alls pga hur mycket vänsterfolk det är på public service. Trist.
     
  6. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    "Men egentligen vill jag helst inte betala alls pga hur mycket vänsterfolk det är på public service. Trist."

    Precis, ska man behöva lyssna på propaganda, ska det åtminstone vara gratis.

    Makteliten överallt i världen skulle helst nog införa sovjetsystemet igen, med monopol båda på media och vilka apparater man får använda för att komma åt det.

    Problemet är att det är likadant överallt i världen. I mitt forna hemland USA är media under hård kontroll av the miltary-industrial-information complex, verkar det som, som är mest extrem höger.
    Är det bättre? Nej . . .

    I t.ex. Tyskland verkar det vara ungefär som i Sverige, men i Ryssland och framförallt Kina är det något helt annat som håller på att byggas upp, mycket otrevligare, med "1984" typer av kontroller och styrning.

    Uppdrag Granskning har gjort bra ifrån sig på senare tid, för sådana kanske man är villig att betala en slant.
     
  7. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Bara en enkel fråga: På vilket sätt har Uppdrag Granskning gjort så bra ifrån sig att det är värt att betala?

    Vore bra med några exempel.

    För egen del får jag högt blodtryck av SVT, TV4, Aftonblandet, Expressen, TV3, Kanal 5 och liknande kanaler. Så jag undviker dessa och håller blodtrycket under kontroll via andra källor.

    Det finns några undantag när det gäller SVT som jag faktiskt har uppskattat:

    1. Vetenskapens Värld på den tiden Bo G. E. höll i det.
    2. Diverse dramaproduktioner och serier (finns en hel del bra som producerats genom åren).

    Dock kan jag inte påstå att dagens SVT är något att ha bara för att bolaget producerat bra innehåll tidigare. Sedan finns ju fördelen att allt "gammalt" som är bra går att få tag på utan att man behöver använda en TV-apparat eller ens SVT Play. Det finns ju t.ex Öppet Arkiv etc.

    Den generella regeln med bl.a. SVT är att ju mer politiskt någonting är, desto sämre kvalitet blir det. Är det ett program som handlar om något "politiskt neutralt" ämne (alltså helt utan sådana kopplingar) brukar kvaliteten vara högre.
     
  8. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    *editerad*

    Helt sjukt att vi ska bli påtvingade detta år 2016. Dom som vill ha skiten kan betala det och få inlogg lika enkelt som man får inlogg om man betalar Netflix eller liknande.

    Det är en skatt för att man äger en TV även fast dom aldrig vill erkänna det. Korrupt skit är det med för det är så långt ifrån oberoende det kan bli då det är sittande regering som bestämmer vilka som sitter i ledningen.


    http://ordningochanarki.blogspot.se/2011/10/ar-svt-statligt.html
     
    Last edited by a moderator: 25 sept 2016
  9. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    884
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Det är många som kommer med det där argumentet men jag förstår inte riktigt hur man kan hävda det när det är riksdagen som bestämmer nivån på avgiften och var den skall gå idag: http://www.radiotjanst.se/sv/avgiften/finansiering/
     
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 396
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    har ringt till radiotjänst nu, jag sa att jag har en väldigt stor datorskärm och har inget behov av TV samt att jag kör netflix då sa hon att jag kunde kasta fakturan.

    Jag försökte vara trevlig för jag tyckte synd om tjejen i telefonen, hon lät nedtryckt precis som någon skrikit och skällt ut henne, och tror dom som sitter och tar samtal är bara vanliga människor som du och jag som är desperat efter att få ett jobb, så tror inte riktigt det är hennes fel, måste var ett riktigt helvete att jobba där, eller så blir dom avtrubbade jag hoppas dom får gå i någon kurs hur dom tar kritik osv annars lär väl det vara skapligt nedbrytande att jobba där, men det gäller ju att dom kan tackla det på rätt sätt.. men lär nog vara svårt när det ringer folk och är förbannade, men radiotjänst är faktiskt lätta det finns ingen anledning att skrika eller vara otrevlig är bara säga att man inte har tv sedan inget mer fast tror många inte riktigt förstår det utan ska argumentera om det :)
     
  11. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag tycker absolut man kan jämföra SVT/SR med andra tjänster som tillhandahålls av staten. Lekplatser, dagis, äldreomsorg mm. Såg idag att Göta kanal skulle renoveras för, var det 400 miljoner? Det lär ju inte vara kanal-resenärerna som bekostar det.

    Jag är förespråkare för tjänster som kollektivt betalas av medborgarna. Under det faller public service. Varken höger- eller vänster-majoriteten av partierna vill avskaffa modellen. Det går bra att gnälla i opposition men väl i regeringsställning verkar man överens om public service:s existens.

    Tycker man det är för krångligt att betala avgiften går det säkert att ordna autogiro så faller det argumentet.

    Kort kan man ju enkelt säga att om den demokrati man bor i inte når upp till ens egna värderingar så får man antingen göra något åt saken eller emigrera till något land som tycker exakt som en själv. Att bryta mot lagen och skryta över det verkar ju bara korkat