Vänta på XZ eller köpa en SG7?

Diskussion i 'Xperia XZ' startad av tokgubben, 24 sept 2016.

  1. tokgubben

    tokgubben Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2013
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Är nu fruktansvärt trött på min Z5C som suger. Den är seg, ficklampan fungerar inte över huvud taget(inget ljus, men blixten fungerar), hörlursingången glappar och bluetooth är laggigt. Tanken är att reklamera den och köpa en ny telefon. Borde väl inte vara några problem med alla ovan nämnda fel. Helt klart den sämsta Xperian jag haft och då har jag haft både Z1, Z2(som jobbtelefon) och Z3C.

    Gillar Sonys interface och ip-klassen, ogillar starkt glasbaksidan, men detta har de tydligen tagit bort i och med XZ?

    Som jag förstår det har man fixat den sega processorn och fått bukt med överhettningen i nya XZ, bluetooth bör väl fungera bättre också då man br ha tagit till sig av kritiken på Z5C?

    Nu kan man vid förbokning få en XZ för 6999 inkl. ett par najs hörlurar från sony, vilket jag är ganska intresserad av.

    Alternativet är att köpa en Galaxy S7, liknande spec, kostar just nu 5999 på webhallen och är väl en beprövad stabil telefon, till skillnad från XZ som rent teoretiskt sätt fortfarnade skulle kunna lyckas fucka upp något lagom till release? Jag är inget fan av Samsungs inteface dock och föredrar sonys skärm framför leksaksfärgerna på i amoled, så vad säger ni?
     
  2. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Om du tycker att kameran är viktigast så tar du S7. Allt annat är bättre på XZ. Jag har haft möjligheten att använda XZ via jobbet och är riktigt nöjd. Men inget slår en kamera från Samsung.
     
  3. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Sonyn har en helt duglig kamera och jag hade tagit XZ och det beror på helheten och att den ingår i Sonys Open Devices-program som gör att det även är väl sörjt rent utvecklingsmässigt. Gillar du Sonys variant av Android och allt tycker jag du skall köra på.

    Personligen är Samsung ingenting för min del (policies ställer till det - hårdvaran är OK men vare sig design eller mjukvara tilltalar mig som föredrar olika varianter på vanilla-temat och kör custom ROM). Xperia XZ uppfattar jag definitivt som mer helgjuten.

    Kamera? XZ har en fullt kapabel mobilkamera. Det är som sagt en mobil, ingen digitalkamera. Vill man ha "bättre bilder" än vad XZ kan ge heter svaret sannerligen inte en Samsung utan snarare en dedikerad kamera - alternativt en DSC-QX någonting.

    Ibland låter det ju nästan som att Samsungs Galaxy-serie tar bilder i klass med renodlade kameror (när man läser hyllningarna) men så är det inte riktigt. Dagens mobiler tar utmärkta bilder - för att vara mobiler - men ställer man krav utöver detta får man söka på annat håll. Vill man ha "extremt bra kamera" i mobilen kan annars Panasonics Lumix-mobilserie vara intressant då den är en fullfjädrad kamera med en inbyggd mobil (istället för en mobil med kamera).

    Om du vill ha andra alternativ än Sonys XZ är mitt tips att du tittar på t.ex ZTE Axon 7, OP3, Xiaomi Mi5 och kommande Mi5s etc.
     
    night77 gillar detta.
  4. tokgubben

    tokgubben Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2013
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Vet någon av er om problemen med bluetooth är fixade på xz, det är verkligen en big no-no när musiken strular.
     
  5. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Hej @tokgubben@tokgubben, tråkigt att höra om din Z5 Compact. :(

    Det är svårt att svara för XZ då modellen ännu inte är släppt, men gällande Bluetooth i din Z5 Compact så låter det märkligt. Kan du skriva ett PM till mig med vad du upplever mer specifikt så kan jag kika på det? Det har släppts en uppdatering några månader sedan som ska ha förbättrat just Bluetooth-hanteringen.
     
    bernard gillar detta.
  6. tokgubben

    tokgubben Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2013
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    du
    Du har pm
     
  7. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 286
    Mottagna gillanden:
    8 133
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Har kört med Galaxy S7 Edge i 3 månader, till slut gav jag upp! Telefonen har muskler men verkar bli tungkörd efter ett tag, den blir bara slöare och laggig av sig själv, vet inte om det är beroende på min appar eller det är telefonen. Samtidigt så tappar batteriet styrkan efter varje dag laddning, vet inte om det beror på sämre batterier eller appar som suger batterikraft.

    Jag behåller dock min Xperia Z5 Premium, den är duglig för allt jag behöver, batteriet räcker hela arbetsdagen utan problem med en hel del musik streaming och surfande men siktar på Xperia XZ som jag har förhandsbokat, tycker att mjukvaran i Sonys telefoner är mer "pure".

    Sen när det kommer till kameran, jag tycker Galaxy S7/S7 Edge presterar bra dock är bilderna ofta efterbehandlade och visare finare färger än originalet vilket i många fall inte gillas av mig när jag vill ha naturtrogna färger istället för hajpade ..

    Så det är upp till dig .. o hur kameran presterar idag är mer som smaksak .. vissa tycker bra, andra tycker är dåliga, känn själv efter vad du lutar åt ..
     
  8. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Svarat. Tänkte att vi inte går off-topic här, vi kan felsöka via PM! :)
     
    SHM gillar detta.
  9. tokgubben

    tokgubben Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2013
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Känns som att det lutar åt en XZ, är som sagt inte förtjust i leksaksfärgerna på samsung och föredrar sonys UI, så om problemen med z5c är fixade tar jag hellre en sådan.
     
    night77 gillar detta.
  10. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Bra val! Du får en välbyggd telefon i metall jämfört med Samsungs glas. Sen får du framåtriktade högtalare som är en underskattad funktion. Snabb och enkel mjukvara där du kan ta bort i princip alla appar du inte vill ha.
     
    bernard gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 709
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag själv föredrar nog skärmen i S7, även om panelen i XZ är rätt vass. Föredrar nog också kameran, men där är det mer dött lopp i jämförelse med Z5 eller X Performance vs S7.

    Jag upplever kameran som lite småseg emellanåt på XZ, precis som jag gjort för hela den tidigare Z-serien. Den känns inte lika rapp som kameran i S7 vad gäller exempelvis "kallstart" eller bildtagning i sekvens. Är väl inte så konstigt heller då Sony satsat på en sensor med högre upplösning, vilket innebär mer rådata, vilket kräver mer bandbredd/CPU-cyklar, och det leder självklart lite större latens.

    Tycker också att Sony fortfarande inte riktigt fått ordning på exponeringen, och att HDR-funktionen är bättre i S7. Upplever större dynamiskt omfång med HDR påslaget.

    Autofokusen är däremot bättre i XZ vs S7, speciellt om man fokuserar på nära avstånd. Även vitbalansen är nog överlag vassare för XZ:s räkning.

    XZ känns samtidigt mer rejäl, som om den klarar av en smäll, i större utsträckning än S7.

    TouchWiz har jag aldrig varit så förtjust i, utan föredrar Sonys mer avskalade UI. På mjukvarufronten är Sony i mitt tycke trevligare, speciellt om man vill komma närmare en "Nexus-upplevelse".

    Lite blandade intryck bara :) Inte helt enkelt att bestämma sig mellan de två pjäserna.
     
    Last edited: 7 okt 2016
    night77 gillar detta.
  12. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Man skulle ju vilja slå ihop de två telefonerna till en supermobil med alla fördelar.

    Sony är en av få tillverkare som fortfarande har en dedikerad kamera-knapp. Återigen är det väldigt underskattat. Kamera-knappen går att fokusera med genom att hålla in och sen ta bild med när man trycker hårdare. Väldigt smidigt och mindre risk för skakningar.

    Jag skulle vilja säga att XZ har lite bättre batteritid än S7. XZ har också en funktion som heter batterivård som ökar batterilivslängden genom att reglera laddningshastigheten. Många laddar ju sina telefoner under natten och det sliter på batteriet vanligtvis, men det gör det inte med XZ. Batterivård är funktion som man sätter på själv genom att gå till Inställningar -> Batteri -> Batterivård
     
    bernard gillar detta.