Diskussion: iPhone 7 / 7+

Diskussion i 'iPhone 7-serien' startad av Droid55, 18 jul 2016.

  1. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    De har ju inte tagit bort den helt utan anledning, det är inget tomrum där den hårdvaran var. :)
     
  2. Keelhauled

    Keelhauled Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Hade det inte varit för att mitt 3.5mm uttag är trasigt på min 6s så hade jag nog behållt den.
     
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    Självklart förstår jag att de har något annat där. Fast jag tar hellre 6s med 3.5mm uttaget.

    Hade 6s (inte 6s Plus) haft OIS så hade jag valt den alla dagar framför 7an (inte 7 Plus). Kameran må vara ett lyft men inte ett lyft nog. Dessutom är 6s billigare nu.

    Nu blir det ingen iPhone för mig överhuvudtaget. Kommer troligen lämna Apple helt när dagen kommer och jag ska köpa en ny dator. Min MacBook Pro lär bli min sista Apple-pryl.

    Jag gillar OS X (mer än iOS faktiskt pga. Android är mer anpassningsbart) men jag gillar inte OS X så mycket att jag är bered att betala så mycket extra för OS X. Jag vill ha valuta för pengarna. Om det innebär Windows så får det väl bli det då.
     
  4. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
  5. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Begreppet valuta för pengarna är ju dock väldigt brett. Det beror ju helt på vad man menar med "valuta för pengarna". I stabilitetsmått mätt så är nog OS X en klar vinnare, men det fungerar inte för mig eftersom jag spelar datorspel.

    Det finns ingen annan lösning de kan göra. 3.5mm är borta, och vill man använda "telepropp" så måste man använda adapter. :)

    Tillverkare kanske pushas att tillverka hörlurar med ren lightningskontakt nu?
     
  6. Droid96

    Droid96 Guest

    Fast för att veta om 7an är en uppgradering mot 6S måste man testa den. Allt kan inte bedömas genom att läsa specar. Jag var inte jätteexhalterad innan jag fick min 7a. Men nu när jag haft den i tre dagar skulle jag tveklöst köpa en ny om den gamla försvann.

    Kameran är det som är mest beroendeframkallande - teleobjektivet är grymt. Känslan i handen (gagatsvart) påminner om Note 7 = gillar. Stereohögtalarna gör det kul att lyssna på musik. Hemknappen är mycket bättre än den fysiska knappen. Prestandan är fenomenal.

    Övertala er att 6S är "nästan lika bra" om ni vill. Men jag vågar lova att ni tycker annorlunda om ni testar. Obs, 7+ är rätt väg att gå. Kameran och de extra pixlarna är ett måste.
     
    hickan och Keelhauled gillar detta.
  7. Keelhauled

    Keelhauled Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Jag kommer byta från vanliga 6s till iPhone 7 plus för att det känns som en större förändring. Dels avsevärt mycket bättre batteritid och bättre kamera. För mig som reser mycket blir det jobbigt och inte kunna ladda samtidigt som man ser på film eller lyssnar på musik. Jag hoppas dock att jag slipper det problemet med Plus iom batteritiden.
     
  8. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    När du reser kan du likväl använda en adapter. :)
     
  9. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    För mig blir det trådlösa lurar som är lösningen :)
     
  10. Droid96

    Droid96 Guest

    Att hålla fast vid 3,5mm-uttaget är lönlöst. Jag har ratat Apples adapter här i tråden. Men jag vågar slå vad om att den porten är på utdöende, oavsett tillverkare. Jag tror att det bästa man kan göra i nuläget är att försöka hitta trådlösa hörlurar som man gillar och kan använda oavsett vilken telefon man har.
     
  11. Keelhauled

    Keelhauled Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Det kan man ju såklart göra. Men jag tycker att det är lite väl bakåtsträvande? Med en modern toppmobil ska man väl inte behöva använda en adapter? Då får det komma något smidigt tillbehör och inte den klumpen som belkin gjort... men som sagt med IP7 plus så hoppas jag slippa just adapter.
     
  12. alterswede

    alterswede Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    121
    Telefon:
    iPhone XS Max 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS Max 256gb
    Dåså, jag är redo att skriva av mig lite efter att ha ägt 7 Plus ett par dagar.

    Om vi börjar med yttre delarna av luren så finns det verkligen inget att anmärka på. Visst är det lite tråkigt att ingenting har förändrats sedan 6an mer än antennbanden, men behövs det egentligen?
    Telefonen är fortfarande hal och det gäller alla varianter förutom gagat/jet.
    Jag köpte Apples läderskal för bättre grepp samt så jag får en magnet mellan skal och telefon för montering i bilen. Jag använder Ideal Of Sweden, eftersom de är extra starka. Bor du nära gekås så säljer de magneterna för 80kr istället för rekommenderade priset på 200kr.
    En parentes på läderskalet är att det numera har aluminiumknappar istället för läderknappar, och det fungerar mycket bättre än tidigare.
    Att telefonen är vattentät är ingenting jag bryr mig om faktiskt. Har aldrig badat, duschat eller simmat med min lur tidigare och kommer inte göra det i framtiden heller. Och då har jag ägt vattentäta telefoner tidigare också. Antar att det är bra att ha vid regn eller om olyckan är framme.

    Uppstart
    Direkt efter att säkerhetskopian var klar så gjorde jag en omstart av telefonen och då märkte jag att 7 Plus startar långsammare än 6S Plus. Inte så konstigt egentligen, men jag blev mest förundrad över att det var så stor skillnad som jag sedan upptäckte här.
    Ingen dealbreaker, bara en parentes.

    Skärm
    Skärmen är mycket bra! Går visserligen inte att jämföra mot amoled (kommer från Samsung s6) men den är tillräckligt bra och man stör sig inte på att panelen "endast" är 1080p. Har aldrig sett så här skarpa färger på en LED-LCD tidigare.

    Ljud
    Telefonens nya fronthögtalare gör väldigt mycket. Inte för att jag sitter o lyssnar på spotify på bussen eller liknande, men oj vilken skillnad om man tex tittar på ett youtubeklipp på skithuset (ja, alla gör det :D), eller använder högtalartelefon i bilen. Riktigt efterlängtat.
    Eftersom jag saknar blåtand i bilen, men har en aux-ingång så använder jag mig av medföljande lightning-3,5mm-adaptern när jag vill spela musik. En sak som jag märker direkt är att ljudet är ganska lågt i jämförelse med min gamla S6a. Och kör jag via min fru's iPhone 6 (via 3,5mm, inte lightning) så är ljudet mycket högre på hennes lur.
    Har apple begränsat adapterns DAC med flit tro? ;)
    Personligen saknar jag 3,5mm just pga detta, men vafan, jag får väl köpa ny bil med BT :)

    Vibration/Haptik (?)
    Jag gillar de subtila vibrationerna i iOS10.
    Ex när man drar ner notifieringsgardinen eller slår av/på en funktion så vibrerar det. Inte alls så mycket eller starkt som med en vanlig vibrationsmotor, utan mjukt och lite mysigt, haha.
    Hemknappen var jag lite skeptisk till första timmarna, men nu är jag verkligen förälskad <3. Skön funktion som Apple har lagt till.

    Kameror
    2x zoom trodde jag aldrig att jag skulle bli glad över att ha i en telefon, men oj vad det är användbart.
    Det som är lite störigt är att det inte finns en bildstabilisator på tele-linsen, men det får man leva med.
    Det finns dock en sak där apple inte riktigt hänger med, och det är ett manuellt läge. Jag förstår att gemene man/kvinna inte är intresserad, men vissa är ju glada för att pilla med inställningar, och jag tillhör den skaran. Här är andra tillverkare långt före.

    Kort o gott så är detta en iPhone som inte gör en besviken, men knappast inför något revolutionerande - i varje fall inte för mig. Det är en härlig känsla att ha en ny färsk mobil, det som blir intressant för min egen del är vad som händer när "smekmånaden" är över.
    Jag gillar de nya funktionerna såsom hemknappen, kameran och ljudet från fronthögtalarna. Men är det värt 1300kr? (6S Plus vs 7 Plus, 128gb)
    Det kan egentligen bara var och en svara på.

    I mitt fall så ja. :cool:
     
    MTD, martin, Cupcakes och 3 andra gillar detta.
  13. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Själv har jag iPhone SE där 3.5mm är kvar. Dock andvender jag DAC för att få bättre ljud. Och då till och med med dom medföljade lurar. Men så är jag ju en audiofil också. När jag frågade hos mobil.se så lär dom nya lurarna inte vara bättre än dom analoga. Så en DAC gör skillnad. Lightning kontakten i dom nya lurarna tycks inte ha någon DAC
     
  14. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Gillar du manuellt så ladda ner ProCamera, Nightcap Pro och ProCam 4 - värt varenda krona om man är intresserad av foto
     
    Last edited: 2 okt 2016
    tojjetok gillar detta.
  15. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 544
    Mottagna gillanden:
    2 650
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Beställde igår EM fått mail om att den är skickad idag de gillas
     
  16. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 850
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
  17. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 544
    Mottagna gillanden:
    2 650
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Beställt en Mattsvart Ip7+ 256gb. Står på hemsidan 2-3v lev tid.
    Beställde igår em ligger hos posten på väg till mig idag.

    Hade beställt en dito dock en 128gb den 16sep, inte ett knyst, men då jag läste här om en som beställt en 256gb och fått en samma dag som gjorde jag likandat.
    Det verkar ha fungerat :)
     
  18. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 850
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Från vilken affär?
     
  19. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 544
    Mottagna gillanden:
    2 650
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    My bad missade helt det.

    Halebop
     
    agerberg gillar detta.
  20. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 850
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020