Vad tycker ni om copilot?

Diskussion i 'Applikationer' startad av cobbe, 15 jul 2009.

  1. my05

    my05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Trist,

    Jag köpte copilot nu i veckan (pan-europa) och tycker att den fungerar klockrent så här långt. Långt bättre än de gratisalternativ som finns.

    Nu har jag inte åkt enorma sträckor med denna dock. Kanske är det som du säger och då är det inte bra. Är tomtom på gång och vet du när i tiden?

    M v h

    Danne

    ps. kör rootat och marketenabler och kunde köpa detta den vägen. Har dock innan dess varit i kontakt med företaget bakom copilot och det ska tydligen komma en utgåva av programmet på DVD väldigt snart för de som ännu inte har betalmarket i sitt land. Kan vara bra att veta för alla som kör icke-rootad telefon (majoriteten) och som vill ha copilot ds.
     
  2. RawHead

    RawHead Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5
    Telefon 2:
    Galaxy S4
    Platta:
    Nexus 7
    Laddade ner Copilot igår och pillade med inställningar hela kvällen. Idag testade jag att låta Copilot guida mig till jobbet och den fungerade ganska bra måste jag säga. Den tog inte den väg jag normalt brukar ta, men den genererade sträckan kan man ju ändra i inställningar baserat på snabbast, kortast, mest ekonomisk etc. Jag körde 'fel' med vilje och måste säga att Copilot skötte detta lysande. Först gav den mig en 'detour' som fick mig tillbaka på rätt väg, men när jag avvek även från detouren räknade den fram en ny väg från min position och började guida mig enligt den.

    De nya framräkningarna sker mycket snabbt och utan att jag som förare behöver engagera mig (såklart). Gränssnittet är intuitivt och självförklarande och man kan välja 2D eller 3D karta. Man kan också styra Copilot att tipsa om POI's såsom bensin eller mat utefter vägen om man så önskar. Har som sagt bara kört en snabbis och kommer pilla mer med detta framöver. Om någon har specifika frågor om Copilot så ska jag försöka svara på dom här i tråden.
     
  3. stinger

    stinger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2009
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    "Den tog inte den väg jag normalt brukar ta, men den genererade sträckan kan man ju ändra i inställningar baserat på snabbast, kortast, mest ekonomisk etc."

    Vart ändrade du detta? hittar inte den inställningen.
     
  4. RawHead

    RawHead Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5
    Telefon 2:
    Galaxy S4
    Platta:
    Nexus 7
    Om du tex väljer en destination från 'Favourites' så har du valet "Show Route" längst ner innan du väljer "GO". Där kan du tweaka lite.
     
  5. Fredro

    Fredro Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2009
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    CoPilot Live funkar riktigt fint, den har flera funktioner också. har bara testat lite, ska ut o testa igen nån dag
     
  6. sickan

    sickan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2009
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har kört med CoPilot i en vecka nu och tycker att det fungerar minst lika bra som något annat, har haft en del genom åren.

    Ett problem jag har är att den har svårt att navigera till koordinater, om de inte ligger exakt på en väg som finns på kartan kan den inte navigera till en punkt i närheten istället.
     
  7. RawHead

    RawHead Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5
    Telefon 2:
    Galaxy S4
    Platta:
    Nexus 7
    Någon som har klurat ut ett sätt att byta namn på sina favoriter. Jag får bara adressen och hade hellre haft tex "landet" eller "Tompa" etc.

    Jag har bara angett namn själv väl framme på en plats genom add this to favorites.

    EDIT
    Hittade hur man gjorde, missade editknappen under Favorites :s
     
    Last edited: 7 sept 2009
  8. daspunner

    daspunner Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Har hittat lite fartkamera-uppdfateringar till detta prog och jag undrar vad som händer när jag kör en sån! Blåser den alla de gamla då eller kompletterar den med de nya?
     
  9. RawHead

    RawHead Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5
    Telefon 2:
    Galaxy S4
    Platta:
    Nexus 7
    Bra fråga, ingen aning! Testa och se vad som händer :) Är ju inte världens krångligaste att rätta till om det blir fel.
     
  10. daspunner

    daspunner Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Hur då?
     
  11. RawHead

    RawHead Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5
    Telefon 2:
    Galaxy S4
    Platta:
    Nexus 7
    Jag antar att du kör med ALK's egen fil? Om du får en uppdatering är min gissning att det rör sig om en ny fil som skriver över den gamla, dvs du får alla gamla samt nya i den nya filen. Filen jag laddade ner från ALK är ju bara 310 kB.

    Om du använder en tredjeparts fil har jag ingen aning. Har inte använt det själv.
     
  12. FOO

    FOO Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2009
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Har installerat den filen i copilot\EU\Scandinavia\save men får inte uppdateringsmedelandet när jag startar copilot. Hur vet jag att de nya kamrorna har installerats (har försökt kolla på vägar där jag vet att en kamera finns, men ser inga)

    Ska jag spara i en annan mapp?
    Kan jag se om den nyaste filen är installerad?
     
  13. RawHead

    RawHead Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5
    Telefon 2:
    Galaxy S4
    Platta:
    Nexus 7
    Har du unzippat filen? Det ska vara en fil som heter "safetycam.ezp" som ska in i den katalogen, alltså filen i ziparkivet, inte zipen själv.

    Vid nästa start av CoPilot installerar den filen och du kan då gå in i menu>settings>Safety Alerts (samma sida som alla POI ikoner), om filen är installerad kan du klicka in där annars tror jag att det är grått. På sidan i länken ovan står när de uppdaterades senast, bara att jämföra datumet med filen du har.
     
    Last edited: 8 sept 2009
  14. FOO

    FOO Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2009
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    jag tror att kunde klicka där även innan jag installerade denna, nu kan jag iaf det. Får väl se om det funkar i verkligheten...

    När ni la in filen i den mappen, fick ni då någon information att den installerar ny info nästa gång ni startade copilot?

    Japp, jag har unzippat den och den heter safetycam.ezp.
     
  15. FOO

    FOO Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2009
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Har upptäckt en sak.

    När man väljer de olika alternativen: Snabbast, kortast, undvik motorväg och ekonomiskt så väljer den helt konstigt.
    Tex mellan hemmet och stugan så om man väljer snabbast så står det att sträckan tar 1:45, 157,4 km och 192,22 kr. Väljer jag kortast så 1:44, 113,9 och 139,26 kr. Väljer jag ekonomiskt så 1:43, 114,1 och 139,51. Känns ju inte så logiskt...
     
  16. RawHead

    RawHead Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5
    Telefon 2:
    Galaxy S4
    Platta:
    Nexus 7
    Ja, jag fick en progressbar i splashscreen och ett meddelande om att nya POI's installerades, det tog kanske 5-10 sek.

    Verkar skumt med routingen.. Kan det vara så att den väljer snabbast efter hastighetsbegränsningar kanske? Fast det verkar ju jätteskumt...

    Satt å pillade på min telefon och hittade i settings en meny som heter Routing Profiles (måste ha "show more settings"). Den har ett default läge men man kan också lägga in nya profiler. Gör man det får man ganska knepiga default-värden på vilken hastighet som gäller på olika vägar. Testa gör en ny profil och ställ in 110 km/h på motorway (default 90) och 90 km/h på carriageway (default 50!) och se om det gör skillnad. Man kan ju tänka sig att defaultprofilen har samma snurriga inställningar..

    Fast det kanske bara spelar roll på de vägar där CoPilot inte 'vet' hasigheten...
     
  17. Fredro

    Fredro Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2009
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Nån mer som har problem att TouchFlo dör när man stänger programmet på Hero?
     
  18. RawHead

    RawHead Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5
    Telefon 2:
    Galaxy S4
    Platta:
    Nexus 7
    Inte vad jag märkt nej.
     
  19. Droid110

    Droid110 Guest

    Copilot är grymt. Men finns det svenska röster att ladda hem??
     
  20. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Visst finns det men jag har tyvärr inte hittat det via hemsidan. För att få svenska röster så ta bort speech mappen på SD kortet under copilot mappen. När du sedan startar programmet så får du ställa in språk igen och där kan man välja svenska (dock så är den rösten skittrist).