Oneplus X omdöme / första intrycken

Diskussion i 'OnePlus X - Allmänt' startad av GmbH, 11 nov 2015.

  1. w00t

    w00t Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Tyvärr är den lika kass oavsett applikation och "fix".
     
  2. Jommie

    Jommie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2013
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    That sucks. Ny firmware måste till med andra ord. Tråkigt. Lite konstigt är det att dom inte lyckats med denna då kameran på Op1 är rätt ok.
     
  3. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Dom har inte lagt någon energi ännu på kameram. Förhoppningsvis kommer det en uppdatering som är mer fokuserad på kameran :)
     
  4. Roshag

    Roshag Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 8
    Hur är Oneplus X egentligen? Jag har läst denna tråden och några andra trådar här på swedroid och det verkar som det är ganska mycket problem med denna telefonen. Kommer inte ihåg allt jag läst men några grejer är väl att kameran är ganska dålig och att det inte går att ha Wifi+bluetooth på samtidigt. Dessutom läste jag någonstans att det laggar när man scrollar bland annat och att det troligen är OS:et.

    Jag hade en Oneplus One och var nöjd med den telefonen, trodde verkligen att OPX var telefonen för mig nu när jag planerar att köpa ny, men alla dessa problem gör mig verkligen osäker. Är det ett bra köp?
     
  5. BlackSheep

    BlackSheep Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2015
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    41
    Telefon:
    Kinesiska

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Kinesiska
    Ja du, det är den eviga frågan!!, är just den telefonen bra?
    Jag tror de flesta telefoner har buggar och brister, tom alla mina 3 föregående iphones, hade alla brister och fel, så som "battery drain" säkerhets hål, oregebundna"reboots" osv osv. Min frus samsung galaxy 2 4 och nu den senaste 5 an hon har, har också haft sin del av buggar och problem.

    Iphonerna och apple var väl hyggligt snabba på att åtgärda, samsung väntar fortfarande på uppdateringar till galaxy II, skämt osidå, men inte lika snabba som apple i alla fall.

    Jag köpte OPX då jag just då ändå var på jakt efter en telefon, och jämförde just då mellan några olika jag var intresserad utav. men med ett maxpris på 4000, helst 2500-3000, tittade även på Begagnat.

    Det som fick mig att köpa var att den var jäkligt slimmad och snygg, hade dual sim, och kostade NY, under 3000:-
    klart man tar en risk med ett bolag med säte i Kina (kina inte precis kända för kvalitet)
    men jag tyckte det kändes helt ok av olika anledningar. speciellt priset för en NY och snygg telefon i mitt tycke.

    För mig fungerar den utmärkt och jag har inte haft några nämnvärda problem, de som var i början var de snabba att fixa ut en patch till, om man jämför med apple och samsung i alla fall.
    De har inte fixat allt ännu och i mitt användande finns små saker jag kan känna att här behövs en uppdatering, men inget som är någon stor grej.
    En uppdatering är enl, OP inplanerad första månaderna av 2016.

    Sedan vet jag att många som använder kameran mycket (det gör inte jag) tycker den är undermålig då det inte är ordentligt upplyst, men jag vetti tusan att för 2700:- om den inte är helt ok ändå. Men klart är om kameran är viktig för dig är inte OPX för dig i denna stund i alla fall.

    Jag är efter 2 månader fortfarande väldigt nöjd med den, och jag föredrar den just nu framför alla andra telefoner jag någonsin haft i mitt ägo.

    Då skall man tänka på att jag, mest använder den som en telefon, med 2 telefonnummer i, och sms såklart.
    jag kanske tar ett foto i månaden, oplanerade foton alltså. (vill jag ta ordentliga har jag tillgång till sjysst system kamera) jag lyssnar inte på musik på den mer än nån gång ibland, (görs hemma i stereon, med sjyssta lurar) jag ser en youtube video, eller spelar spel varannan månad om ens det, (gör det normalt i så fall på desk-toppen med 980ti kort eller på tvn hemma) inte på en 5 tums telefon skärm... och jag har min lagring på helt andra ställen, (hårdiskar och betalda molntjänster) :)

    Men vill man ha en "top spec" telefon med allt, dual sim och fantastisk kamera, och support på hög nivå och som ser någorlunda snygg ut, så får man ju normalt sett punga ut men närmare 7000:- tom mer ibland.

    men är du nöjd med att få en del av detta till nästan 1/3 av priset, leva med lite små buggar, och ändå ha en telefon som har en gedigen snygg design, fantastisk skärpa i displayen på dina ikoner, och som känns som riktig kvalitet med äkta tyngd i varje gång du håller i den, ja då kan man köpa OPX.....

    är du dock ute efter ett 5 tums multimedia center, skulle jag se efter annat.
     
    Last edited: 5 jan 2016
    thexps, Flod och Lansen gillar detta.
  6. rikobiff

    rikobiff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2009
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER


    Är helt enig med dig, är efter ett par månader fortfarande nöjd med OPX.en. Kommer ifrån Samsung träsket och är glad att jag vågade testa något nytt. Kan rekommendera denna!
     
  7. Znork

    Znork Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2015
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G
    Telefon 2:
    Oneplus X
    Telefon 3:
    iphone 6
    Det finns helt klart saker att putsa på i här och där, att kameran inte kan spara till minneskort är ju tex ganska slarvigt och i princip alla bilar är inkompatibla med telefonens PBAP-hantering men båda problem går att lösa med tredjepartsappar.

    Men den upplevda kvaliteten är riktigt bra och man får komma ihåg priset....
     
  8. Roshag

    Roshag Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 8
    Jag är inte ute efter en supertelefon eftersom jag inte tänkt att betala så mycket, men jag vill ha en så bra användarupplevelse som möjligt för mina pengar. Kollar just nu på OPX och Moto G som inte är någon värstingmaskin den heller. OPX har bättre grafikprestanda men den känns som att Moto G kan vara ett bättre val med tanke på mjukvara. Nu har du skrivit ett riktigt bra inlägg om dina tankar om telefonen, det uppskattas! Dessutom har det gjort mig mer tveksam i valet av telefon ;)
     
  9. Znork

    Znork Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2015
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G
    Telefon 2:
    Oneplus X
    Telefon 3:
    iphone 6
    Tänk på att den G som säljs officiellt i Sverige är snålversionen med 1GB minne. X har 3 ;-)
     
  10. BlackSheep

    BlackSheep Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2015
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    41
    Telefon:
    Kinesiska

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Kinesiska
    Då var det exakt vad jag ville förmedla, inte för att göra dig mer osäker än vad du redan var, utan riktig info som du kan ta till dig o använda i ditt eget val av telefon.

    Jag hade specifika kriterier på vad jag ville ha, vad som var viktigt, och vad jag skulle använda den till,
    men det är ändå en rätt snårig djungel med mobiler att ta sig igenom.

    Däremot tror jag att det är bra att man direkt tittar på, vad är det för budget jag har på mitt köp, vad är MAX, hur långt kan jag sträcka mig, och vad är det jag verkligen hoppas kunna få en för., och sedan utifrån detta börja titta på just de telefoner som finns inom ramen för detta. Och sedan försöka få ut det absolut mesta för pengen... :)

    sedan tror jag nog att jag personligen, då jag inte använder telefonen till multimedia, att jag kan acceptera lite äldre hårdvara, men inte dålig för det, mot en snygg och sleek design, som både ser o känns lika premium som de iphones jag haft.
    Snyggare Android telefon får du leta länge efter.

    Lol, lite grand som att ha en Kit-Car ferrari byggd på Peugot chassi med audi V6 motor......och jag är helt ok med det..
     
    Last edited: 5 jan 2016
    Roshag gillar detta.
  11. Roshag

    Roshag Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 8
    Vet men hade tänkte mig 2gig RAM och 16 gig ROM isåfall :)
     
    jnsson gillar detta.
  12. Vanya

    Vanya Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    @Roshag@Roshag
    Jag har haft OPX i ca 2 månader nu.
    Kunde inte heller bestämma mellan OPX och Moto G men bestämde mig för att chansa på OPX.
    Kan ärligt säga att jag inte varit såhär nöjd med en telefon sedan jag ägde en Nokie N9 (önskar alla telefoner använde swipe som N9 gjorde :(.

    Jag har haft exakt 1 problem med min OPX och det var att mitt mobila internet inte ville fungera, vilket löstes med en omstart. Annars har den fungerat felfritt.

    Kameran har jag knappt använt, och jag hade lätt kunnat köpa en telefon utan kamera så den är säkert så kass som alla säger att den är.
    Men baserat på vad jag har läst på OnePlus forumet så skulle jag vilja påstå att folk överdriver en jävla massa. (med det negativa dvs).

    Min förra telefon var en Galaxy Note 3, en så kallad "toppmodell" och jag hade fler problem med den än med min OPX. Konstant lagg, saker hackade upp sig etc. Samsungs mjukvara är mycket sämre än Oxygen OS IMO och hur länge har Samsung byggt mobiltelefoner?

    Min bror och min farsa har båda Moto G 2 gen och de telefonerna är helt ok. Men man märker verkligen att det är budgetlurar i jämförelse med OPX. Mkt slöare, allt tar längre tid, och volym/power knapparna på de telefonerna är hemska. Vet inte hur bra Moto g3 är men skulle inte kunna tänka mig att den är väldigt mycket bättre än Moto g2 (speciellt då vissa reviews har påstått att Moto g2 t.om är bättre än Moto g3).

    Efter mycket om och men, köp en OPX :). Jag är glad att jag valde den istället för Moto G (även om den är hal som en ål när man försöker använda den utan skydd).
     
    sydeu och Roshag gillar detta.
  13. Suburban

    Suburban Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8Pro
    Fick hem en OPX ceramic och första intrycket är att den känns väldigt premium i handen.
     
  14. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Säg till om du skall flippa den ;-)
     
  15. Suburban

    Suburban Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8Pro
    Ska testa den en vecka eller två å se hur den känns sen så kanske den dyker upp i köp och sälj :)
     
    dalton gillar detta.
  16. Eddo

    Eddo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2012
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Är detta en vettig telefon att lägga 2195 kr på i dagsläget? Uppdateringar är inte jätteviktigt, däremot undrar jag hur det ser ut med utvecklingen av Custom ROMs etc om man skulle vilja slänga in något sådant? Batteritid?
     
  17. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Är väl hyfsat nöjd med min OnePlus X, men ibland upplever jag telefonen som lite seg. Batteritiden kunde vara mycket bättre också.
     
  18. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Fick en uppdatering idag och nu är hela mobilen helt oanvändbar. Någon annan som upplever detta?
     
  19. lazygenius

    lazygenius Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2016
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    19
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus X
    ROM:
    cm13
    Platta:
    iPad Mini 64GB
    det är väl marshmallow som nu släppts? vad har hänt?
    Sitter själv på cm13 och funderar om man ska gå över till oxygen nu när mm släpptes
     
  20. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Nej, det var inte Marshmallow, utan det var någonting annat. Telefonen hakade upp sig fullständigt efter några sekunders användning, så det slutade med att jag gjorde en reset av telefonen, nu funkar den perfekt igen. Jag har nu uppdaterat till Marshmallow, tycker det fungerar utmärkt.
     
    lazygenius gillar detta.