Funderingar kring xcover 3 (samt xcover 4)

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av bbn, 16 okt 2016.

  1. bbn

    bbn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2010
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Tja. Läst på en del om xcover trean, samt kikat på den i diverse butiker. Tilltalar mig väldigt mycket pga sin storlek, ip klassning samt hållbarhet. Men alla dessa recensioner jag läst påtalar att den lätt blir slö av massa appar o dyl. Nu är jag ingen massiv spelare då det kommer till telefoner.
    Appar som jag kollar dagligen äro följande; sociala medier + snapchat och kik, Nordea, Aftonbladet, smhi, imdb osv. Inte direkt några tungviktare, förutom kanske snapchat och facebook.

    Surfar en hel del via Chrome samt lyssnar på musik via Spotify nån/några timmar om dagen.

    Telefonen jag har i nuläget är en Galaxy Alpha, den har 500 Mb mer ram än xcover 3. Samt en betydligt bättre grafikkrets. I övrigt så är telefonerna _typ_ snarlika, eller?

    Är det någon vits att köpa en xcover 3 för min del? Kostar endast 1800 kr dessutom.

    Eller ska jag vänta på fyran att släppas? Den blev väl announcad i mars/september 2016, beroende på vilken sida man läser på efter lite googlande. Min lokala butik har då inget officiellt datum då den släpps, känns som att jag kan få vänta i en evighet.

    Tack för mig och tacksam för eventuella svar och synpunkter. :)
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag skulle säga att det blir ett rejält nedköp. Inte bara mängden RAM skiljer sig åt, utan även upplösningen (720P vs WVGA), AMOLED-panel vs en rätt dålig LCD-panel (urvattnade färger på Xcover-serien) och mycket slöare SoC/CPU- inte bara grafikdelen, för att inte tala om en markant sämre kamera.

    På så gott som samtliga punkter är Xcover 3 en betydligt sämre telefon än Galaxy Alpha. Du kommer med största sannolikhet att bli missnöjd med en sådan nedgradering.
     
    bbn gillar detta.
  3. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    En bekant fick Xcover3 som jobbmobil. Duger utmärkt som "prata-mobil", men ärligt talat inte mycket mer. Jag har inte provat den så mycket, men när jag hjälpt henne med ett par grejer har jag lyckats bli frustrerad på den dåliga skärmen (som "senior" behöver jag lite skärpa...) och att i alla fall hennes exemplar inte var överdrivet responsiv vad gällde touchen.
    Eftersom min vän absolut inte behöver värst mycket funktioner i sin mobil fick hon när hennes privatmobil la av för ett par månader sen en gammal S3 av mig. S3:an känns faktiskt vassare än Xcover3:an!
     
    bbn och bernard gillar detta.
  4. bbn

    bbn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2010
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Attans bananer. Blir ingen sån då! Gjorde nyss en ny tråd i Kina forumet. https://swedroid.se/forum/threads/conquest-s8.137962/

    Den lär iaf vara bättre än min nuvarande. Men känns så osäkert att beställa därifrån. En kollega gjorde det och den telefonen visade sig vara rent skräp. Full av buggar osv.