Problem: Samtalskvalité + Brusreducering = Dåligt ljud ut.

Diskussion i 'Nexus 6P (2015) - Allmänt' startad av thorkel, 19 feb 2016.

  1. Wide Glide

    Wide Glide Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2016
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    IPhone 6S

    MINA ENHETER

    Telefon:
    IPhone 6S
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Vi har köpt 4 st mobiltelefoner Nexus 6P hos Dustin i januari 2016 och klagat på ljudet som är så svagt att man med stor ansträngning nästan kan höra samtalet. Vi har skickat in dem och Dustin säger att de har varit på verkstad men inget fel hittas. Att vi köpte 4 st var för att familjen är utspridd och vi var vana med IPhone som fungerade bra med Facetime. Batterierna på IPhonerna var slut så vi valde Nexus 6P som vi tyckte skulle fungera bättre ihop med våra Windows PC. Hangout var alternativet för att kunna ha videosamtal men ljudet fungerar inte eftersom brusreduceringen filtrerar för hårt. Ljudet är knappt hörbart. Vi har skickat in telefonerna två gånger men Dustin skickar dem tillbaks utan åtgärd. Dustin krävde betalt för detta, vilket vi bestred och de släppte kravet. Däremot har de sagt att om vi skickar in dem igen och något "fel" inte kan hittas av verkstaden kommer de att kräva betalt.
    Vi har nu lagt våra Nexus 6P i byrålådan och köpt 4 st IPhone 6S som fungerar bra.
     
  2. Agorazo

    Agorazo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2011
    Inlägg:
    164
    Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    Folk klagar även på mig att jag hörs dåligt, ibland att det ekar när jag pratar. Vad är det senaste runt detta problem?

    Vad rekommenderas att jag göra? Bör jag lämna in luren dvs är det hårdvarurelaterat eller är det mjukvaran?
     
  3. Agorazo

    Agorazo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2011
    Inlägg:
    164
    Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    Verkligen tråkigt att höra Wideglide. Frustrerande problem som även jag lider av. Synd på en annars bra mobil.
     
  4. Mikael Lindström

    Mikael Lindström Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2015
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2
    Mina problem löstes när jag stängde av funktionen att telefonen skulle lyssna efter "ok Google" hela tiden.. Kan vara värt att testa för er andra!
     
    bopprock och RNB gillar detta.
  5. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Nåt jag stängde av omgående efter inköp. Kanske därför jag inte har problemet?
     
    RNB gillar detta.
  6. Svetla

    Svetla Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har haft samma problem som ni andra med att den jag pratar med inte hör mig eller att att de hör sig själva som eko. Har blivit lite bättre när jag tog bort skalet och sänker samtalsvolymen.

    Detta har pågått sen i maj när jag vann en 6p i google Sveriges fredag den 13e kampanj på instagram. Så jag har ju ingen butik att reklamera telefonen till. Det känns lite sniket att klaga på något jag fått gratis. Men hade jag betalat över 5k för telefonen hade jag gått in i full blown rättshaverist mode.

    Har utgått från att Google och Huawei snart tar sitt förnuft tillfånga och patchar bort brusreduceringen men nu har jag 7.1.1 och fortfarande samma problem.

    Det börjar också bli smått patetiskt att alla butiker och Huawei Sverige säger sig "aldrig har hört talas om problemet" det är ju bevisligen något fel på vissa micar för brusreducering. Kan vi ringa in det till tidiga modeller eller är det spritt över tid i tillverkningen?
     
  7. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    Polarns 5X har samma problem...
     
  8. deadmeat

    deadmeat Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2014
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ska man undvika att köpa sig en 6p? Jag hade en Z3 har jag för mig att det var, med samma problem och det var ett helvete. Jag som trodde jag hade hittat min nya mobil
     
  9. malexin

    malexin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Jag trodde under mer än ett halvår att jag hade dålig täckning hemma, eftersom ingen hörde mig när jag pratade telefon med dem (och lite dålig täckning var det faktiskt, men inte dålig). När jag sen flyttade till en ny lägenhet med mycket bättre täckning och problemet ändå kvarstod, började jag misstänka att problemet kanske inte var täckningen utan telefonen. Eftersom jag hade rootat luren kunde jag testa att stänga av brusreduceringen, och det löste problemet direkt. Skillnaden var som natt och dag enligt dem jag pratade med. Lite jobbigt att behöva göra efter varje uppdatering dock.

    Någon annan skrev ovan att de löst problemet genom att stänga av "OK Google"-funktionen, men den har jag haft avstängd sedan början, så det hjälpte inte i mitt fall tyvärr.
     
  10. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Borde göra samma som du. Dvs "knäppa" av brusreduseringen. Men jag andvender ju inte luren till röst samtal. Och så har jag ej rootat luren. Så jag skulle behöva ha någon som fixade saken åt mig, även unroot. Men att behöva roota efter varje uppdatering är ej varken klokt eller vettigt. Men aktiveras brusreduseringen efter varje uppdatering så är det ju kört!
     
  11. hifimarcus

    hifimarcus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2016
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    14
    Haha en liten rolig sak inträffade kring nyår när jag satt i min bil på väg hem, det blåste rejält ute och jag kör en äldre Audi 100, och morsan sa mitt under samtalet att hon hörde mig väldigt bra och frågade om jag inte hade börjat åka ännu :D Och om min morsa säger att hon hör mig bra så var det förmodligen väldigt bra i jämförelse med vad det brukar vara.

    Gjorde dom något i 7.1.1? Har inte läst tidigare i denna tråd..
     
  12. Ljunkan

    Ljunkan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej

    Hade problem med att ingen hörde mig. Om ni testar att bara dra ett finger på baksidan av telefonen. Hur låter det då i andra änden? Hos mig så lät det skit för den jag prata med.

    Nu har jag skickat in telefonen för andra gången, efter första gången fungerade den okej ett tag. Nu har jag skickat in den igen. Detta är vad de har åtgärdat.... Arbetsrapport: Byte av framsida komponenter inklusive ljud isolerare. Kontroll av program, funktioner, knappar, ljud, display och touchrespons ok. Test av samtal ok. Test av laddning ok. Test av wifi ok. Hoppas detta hjälper någon