GPD XD "3DS"-style spelenhet

Diskussion i 'Spelkonsoler & spelströmningstjänster' startad av berjatroll, 18 okt 2016.

  1. berjatroll

    berjatroll Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Hej,

    Har letat runt lite här på forumet, men inte hittat någon tråd om GPD XD.

    Det är en mycket trevlig Android-spelenhet som har lånat merparten av sin design från Nintendo 3DS.
    GPD XD har en vikbar skärm "clamshell"-modell.

    [​IMG]

    Videorecension Youtube:


    Det finns mycket information om den på utländska sidor och forum, här är några exempel:
    Recension (ej min): http://boards.dingoonity.org/gpd-devices/review-the-gpd-xd/
    ROMS (rootar enheten automatiskt vid flashning): http://boards.dingoonity.org/gpd-devices/(rom)-legacyrom-kitkat-for-gpd-xd/

    GPD XD passar perfekt att spela retrospel på, den levereras med flertalet retro-emulatorer och har stöd för Google Play "out of the box".
    Det finns en dedikerad knapp för att anpassa kontrollerna till touch-kontrollerna i spel som inte har stöd för hårdvaru-spelkontroller.

    Den har HDMI-ut, hörlursuttag, MicroSD-läsare, samt microUSB-uttag för laddning och filöverföring till enheten.
    Dock saknar den tyvärr stöd för blåtand, vilket skapar problem om man vill använda blåtands-spelkontroller, dock går det utmärkt att använda en OTG-adapter och koppla in en USB-dongel för 2.4Ghz spelkontroller.

    GPD XD levereras med olika storlekar på den interna lagringen:
    16 GB, 32 GB och 64 GB.

    Skärmen är på 5.5" och man kan välja om man vill ha touch eller ej, jag rekommenderar touch för att kunna navigera i Android enklare.
    Batteriet är på 6000mAh vilket är gediget och räcker för ca 8h konstant spelande, give or take beroende på vilket spel man spelar.

    För tillfället levereras GPD XD med Android 4.4, men romhackers håller på att få nyare android-versioner till den.

    Jag beställde 32GB-versionen och är mycket nöjd med den, den sväljer det mesta i emulatorväg upp till N64 och PS1, men för att få PSP och Dreamcast att fungera krävs det ofta olika inställningar i emulatorn för olika spel för bästa prestanda.

    Googlar man på "Buy GPD XD" kommer det upp många olika sidor att köpa den på, priset ligger runt 1000-1800kr beroende på vilken version (antal Gb) man väljer och om det är någon kampanj hos någon av återförsäljarna.

    För er som har en GPD XD, fyll gärna på tråden med information, tips och trix för denna underbara enhet!
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 703
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den ser rätt trevlig ut. Rejäl batteritid också, men hur upplever du byggkvalitet och känns kontrollerna bra?

    Specifikationerna är enligt följande (http://www.geekbuying.com/item/GPD-...S-1280-768-Game-Tablet-PC---Black-347651.html)
    • Android 4.4 OS
    • 5 inch 1280*720 H-IPS capacitive touch screen
    • Rockchip RK3288 Quad Core 1.8GHz CPU
    • Mali-T764 GPU, fully compatible with APK, 3D games
    • 2GB DDR3 RAM and 32GB eMMC ROM
    • Support HD 3D (1280*720) android APK 3D games, Flash 11 and Flash online games.
    • Support full screen touch games, gravity sensor direction games, web multi-player games.
    • Support NGE&SGM format patent games and 8bit NES/FC, GB, GBC; 16bit SMC, SMD, SFC/SNES; 32bit GBA, MAME; 64bit N64 and SONY PS games.

    Har du testat några Nintendo 64-spel? Det är väl det mest avancerade jag spelar för tillfället. Går det exempelvis att spela Zelda?

    Lite tråkigt att den bara kommer med Android 4.4, men eftersom den främst kommer användas som spelenhet är det kanske inte så viktigt.
     
  3. berjatroll

    berjatroll Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Byggkvaliteten är riktigt bra, inte riktigt lika bra som tex 3DS, men den känns gedigen och inte billig. Skärmen är fantastisk. 720p är fullt tillräckligt och den känns riktigt krispig och har bra färgåtergivning och svärta.

    N64 fungerar oftast utan problem, det är nog mer en emulator-fråga än något enheten påverkar. Fungerar spelet bra på en N64-emulator på en midrange/toprange-mobil så fungerar den i regel bra på GPD XD.

    Exempel på spel jag har testat är:
    Super Mario 64
    Mario Kart 64
    Zelda - majoras mask / Ocarina of time
    Golden Eye

    De funkar bra med tex Mupen64.

    I övrigt har jag testat nes/snes/megadrive/gameboy/gbc/gba och har inte hittat något spel som inte fungerar tillfredsställande.
     
    bernard gillar detta.
  4. berjatroll

    berjatroll Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Värt att notera är att enheten är nedklockad till 1.4Ghz vid leverans, men om man flashar in Legacy-rom kan man öka klockfrekvensen till 1.8 som max.
     
    bernard gillar detta.
  5. berjatroll

    berjatroll Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    bernard gillar detta.