Någon kunnig som skulle kunna guida eller laga en sprucken skärm på Huawei P9 Lite?

Diskussion i 'Jobb och tjänster' startad av Bulldog76, 24 okt 2016.

  1. Bulldog76

    Bulldog76 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Hej.
    Funderar på om någon kan hjälpa til genom att antingen utföra det eller guida mig rätt i att byta ut skärmen (glaset på framsidan) på en Huawei p9 lite?
    Dottern fick en sådan och vi hann inte få hem ett skal innan den damp i marken och glaset på framsidan sprack. Stackarn är helt förstörd, hon var väldigt glad över sin telefon.
    Själva skärmen och touchdelen verkar helt intakt, ara skyddsglaset på framsidan som har spruckit.
    Har googlat lite på guider mm.
    Jag har hittat att man kan köpa bara glasskyddet på framsidan för en billig peng, men inga videos för hur man gör, bara hur man byter hela skärmen, lcd och touchskärm. Möjligen jag kan tänka mig att byta allt om det är enklare.
    Hittade nog ett helt kitt ganska billigt, men om man vågar sig på att byta vet i fasen.
    Firmor tar säkert 1100-1500 för det, och det är det inte värt på en lur som kostar 2500 ny.
    Skulle vilja få den hel igen så dottern inte springer runt och grämer sig... Vårt eget fel att hon fick ha den, men det gick bra ett tag....
    Verktyg har jag inga, men det kanske går att hitta ett billigt kit för det. Bor i Skåne.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Att byta ut glaset och få till det skulle jag säga är riktigt klurigt om man inte har rutin och är rejält bra på småpill. Glaset är i regel fastlimmat; tror inte P9 är något undantag. Här ser du hur det ser ut på P8 - stor risk att man skadar LCD-panelen eller får in skräp mellan glaset och panelen:
    View: https://www.youtube.com/watch?v=TKIgOL7Tgpg


    Skulle inte rekommendera att försöka göra det, speciellt inte om det är första gången man byter skärm/glas.

    Här är två guider för att plocka isär P9 Lite:

    View: https://www.youtube.com/watch?v=glBxBPQB5zM



    View: https://www.youtube.com/watch?v=lCgUmu7FE40
     
  3. Bulldog76

    Bulldog76 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Hittade ett ställe via en annan tråd som handlade om en annan modell, på Ebay där de säljer hela kitet, digitizer, skärm och ram. Ska enligt tuppgift vara mycket lättare att fixa. Mobiler har jag aldrig pillat med att laga, men datorer i alla fall, så helt tappad är jag inte. Kanske värt ett försök? 370 kr för hela kitet
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, då är det värt ett försök. Det är säkerligen enklare att byta ut hela skärmen än endast glaset.
     
  5. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Kör på det!
    Det är inte så klurigt.
    Ta det bara lugnt, se till att ha bra ljus och ordning på grejerna och i vilket ordning sakerna ska ihop igen så går det bra.
    Köper du nu en hel ram så är det ännu lättare!

    Lycka till!

    Jag är helt självlärd, har tagit efter YouTube tutorials tidigare, och nu känner jag att det inte är något jag inte fixar själv.
    Ja, det skulle i så fall var att löda av och på delar, men det är ju så otroligt smått.
     
    Bulldog76 och bernard gillar detta.
  6. WarSpaz

    WarSpaz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2011
    Inlägg:
    214
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Ja, hela kittet är säkerligen enklare!
    Skulle byta glas på en P8, slutade med att jag brände något på moderkortet med hårfönen så jag fick köpa helt ny telefon.