Galaxy Tab S2 9.7 2016 vs Asus ZenPad 3s 10 Z500M eller vänta på annat?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av griffin83, 15 okt 2016.

  1. griffin83

    griffin83 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2015
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    12
    Vilken premiumplatta är det som är bäst just nu? Jag vet att det finns Pixel C som hade jag köpt om den fanns i sverige, men jag vill inte betala 6000:-+ för att importera en platta.

    Som jag ser det finns det då Tab S2an eller Zenpaden iom att jag vill ha en stor skärm.

    Finns det någon platta som snart ska släppas som kan vara värd att vänta på, typ Sony eller liknande?
     
  2. Fraggen

    Fraggen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2016
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Hade samma fundering som dig så jag slog till på zenpaden. Och kan varmt rekommendera den, grymt snabb, trevlig skärm och bra batteritid. En trevlig bonus är stöd för snabbladdning också.
     
  3. griffin83

    griffin83 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2015
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    12
    Ok, har du märkt om det är mycket onödiga extraappar installerade? Det som gör att jag tvekar på de två är att jag inte är så förtjust i Touchwiz och att jag har sett recensioner av Asus-telefoner där de fått kritik för en massa bloatware.

    Är det nån som vet hur MediaTek MT8176 (Asusen) står sig mot Snapdragon 652 (S2 Tab)?
     
  4. Fraggen

    Fraggen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2016
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Jo finns en del bloatware, dock gick det rätt snabbt att rensa undan det mesta. Sen är Asus ZenUI rätt så moddat jämfört med originalandroid. För min del störde den biten inte mig särskilt mycket, gillade rentav asus version av Android. Tycker den var trevligare är Samsungs touchwiz tex.

    Sen prestandamässigt så verkar snapdragon chippet ha lite övertag jämfört med mediateken i diverse benchmarks, verkar däremot inte vara nån större skillnad vid riktigt användande av plattorna. En stor fördel för asusen är ju 4 gb minne jämfört med 3 gb på s2:n.
     
    bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 695
    Mottagna gillanden:
    44 676
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har en Samsung Tablet S1 jag fortfarande tycker är fantastisk. Det är riktigt trevligt att se på film och video på en AMOLED-skärm. S2 var ju tyvärr något av en besvikelse, och inte alls vad man hoppats på. Ingen större uppgradering att tala om från S1:an.

    Mitt hopp står till en kommande S3:a, men det lär väl dröja in på början av 2017.

    I sådana fall hade jag nog satsat på ASUS-plattan också, av samma skäl som @Fraggen@Fraggen är inne på.
     
  6. griffin83

    griffin83 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2015
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    12
    Ok tack, jag är lite inne på att vänta på Black Friday den 25e November och se om det går att göra ett fynd, sen kanske det hinner släppas något nytt under den tiden, det kommer väl knappast att släppas något nytt i December?
     
  7. Snowman

    Snowman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag slog efter noga övervägande till på en Samsung tab S2 2016 med snapdragon (t813). Hade tidigare en Apple Ipad air som jag inte kom överens med.

    Asus 3s släpptes precis innan mitt öppet köp gick ut men jag bestämde mig för att inte byta baserat på följande :

    Samsung är klart bättre på att hålla sina plattor uppdaterade jämfört med Asus vilket för mig är en av de viktigare punkterna.

    Det kommer finnas klart fler som kör Samsung plattan jämfört med Asus så det bör också betyda att chansen att få custom roms är större. D.v.s en chansen till att få plattan till att leva över 2 år.

    Många gånger underskattar man företalet som man kommer ha till sin platta. Här har alltid Apple legat väldigt bra till men Samsungs nya skydd är faktiskt riktigt smidigt! Till synas så känns inte Asus motsvarighet särskilt genomtänkt eller snygg.

    Asus har 1 GB mer ram minne men ändå ser man inte någon direkt skillnad i tester, visst är Asus plattan något snabbare men det är marginellt.

    Jag föredrar helt klart Super amoled skärmen men detta förstår jag är en smaksak. Det ända jag kan säga som nackdel är att man inte kan skruva ner ljuset fullt så mycket som jag skulle vilja.

    Högtalarna är ingen höjdare i Samsung plattan, ganska mycket sämre än Apples motsvarighet. Asus skryter om sina så jag antar att de är klart bättre. Vad jag förstår så ska även DUC:en vara klart bättre vilket ger bättre ljud med hörlurar också. Detta var en bit som vägde tyngre men trotts det så kände jag att Samsung hade fler fördelar för min del.

    Det ända jag kan klaga på Samsung plattan är att om man köra multianvändare så fungerar inte fingeravtrycksläsaren alltid, ofta säger den att den inte hittar enheten. Igen aning om det är mjukvara eller hårdvara som felar.

    Asusen har aluminium bakstycke vilket för många betyder en lyxigare känsla och visst är det så. Dock så har man så gott som alltid skydd och rent funktionsmässigt så brukar plast vara bättre då det tål mer stryk och är lättare.

    Vilken platta man väljer i slutändan handlar främst om smak och tycke då de presterar väldigt lika.
     
    Last edited: 5 nov 2016
    bernard gillar detta.
  8. Robin.Karlsson

    Robin.Karlsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2016
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    102

    MINA ENHETER

    Platta:
    iPad pro 12,9"
    Hitta en Samsung tab S eller en z4 ifrån Sony, vansinnigt trevliga plattor!

    Haft båda men z4 fick stanna pga IP klassning samt batteritiden vilken är grym
     
    bernard gillar detta.
  9. Snowman

    Snowman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    När jag skulle köpa IPad Air så hade jag hemma Sony Z[något] och kommer ihåg att det var en fin platta men hade ett par uppenbara problem. Jag hoppas att de löst det men då uppfattade jag följande problem :

    1. 16:10 läge som bara känns intressant om man enbart ser film eller ev spelar på plattan.
    2. Alla portar hade jobbiga lock som var ett meck att öppna, särskilt luckan för att ladda enheten.
    3. Batteri tiden var över det vanliga men det tog riktigt lång tid att ladda.
    4. Skärmen hade en film på skärmen som man inte skulle ta av, den filmen gjorde att ytan blev mer sträv.
    5. Plattan var så tunn att den flexade lätt och när den flexade så störde det skärmen.
    6. Klart sämre WIFI mottagning Jämfört med IPad Air.

    Sen hade den såklart en hel del fördelar också :)

    Jag antar att "problemen" är lösta och då är det säkert en höjdareplatta.
     
  10. Robin.Karlsson

    Robin.Karlsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2016
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    102

    MINA ENHETER

    Platta:
    iPad pro 12,9"
    Hej

    1, håller helt med, inte den mest ergonomiska men den är sannslöst lätt!!
    2, Bara port nu för simkort & minneskort på z4. dock har z3 compact tab & z2 tab luckor
    3, bra batteritid och du kan köpa uch12(?) snabbladdare som funkar till den,
    4, min är kristalklar, och ingen skyddsfilm utan en sanslöst bra skärm och bra ljusstyrka, man kan köpa till genom sony själva om man vill ha
    5, flexar det gör den men originalfodralet sitter som en klocka och skyddar riktigt bra
    6, ja håller med här med, tappar tyvärr en del jämfört med mina iOs enheter.
     
  11. griffin83

    griffin83 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2015
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    12
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 695
    Mottagna gillanden:
    44 676
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är den här pennan tror jag: https://www.asus.com/se/Tablet-Accessory/ASUS_Z_Stylus/

    Mig veterligen följer den dock inte med som standard, men det är möjligt att vissa ÅF bundlar plattan med pennan kanske?

    Pennan är ganska stor och lite klumpig då det är en aktiv penna (trycknivåer osv registrerar i pennan - fungerar inte riktigt som på en Wacom-platta/Galaxy note).
     
  13. griffin83

    griffin83 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2015
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    12
    Jag bumpar upp denna iom att det är Black Friday imorgon, om det är någon som ser ett bra pris på de plattorna som är nämnda får ni gärna skriva det här, de jag är intresserade av är Galaxy Tab S2, Asus Zenpad 3, Google Pixel C och eventuellt Ipad Pro 9,7", jag är dock inte omöjlig om något annat dyker upp som jag missat. :)
     
    bernard gillar detta.
  14. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 451
    Mottagna gillanden:
    1 118
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Ipad pro wifi 6990 dustin