Galaxy S7 Edge Duos med Dual sim

Diskussion i 'Galaxy S7 Edge - Allmänt' startad av Oneplus2, 15 mar 2016.

  1. Tommie.r

    Tommie.r Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2016
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2
    Är det någon som har testat simkortshacket för att kunna ha micro-sd och sim i samtidigt?
    Jag är lite sugen på att köpa edge 7:an nu när note 7:an brann upp så att säga...
     
    bernard gillar detta.
  2. Tommie.r

    Tommie.r Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2016
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2
    Så kom min s7 edge idag från Dubai, jag är lite nyfiken på vad som är fördelen med att installera NEE på telefonen? Jag är lite ovan med odin och funderar på om det bara är att följa instruktionerna för att installera NEE som beskrivs på sammobiles nedladdningssida? I så fall är det ju inte så krångligt...
     
  3. floordust

    floordust Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    52
    Telefon:
    S24

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24
    Jag körde ett testskott med ett extra SIM-kort som jag köpt + ett 8GB micro-sd. Funkade prima! Idag blir det att göra om det med mitt privata SIM + 128GB micro-sd.
     
    Tommie.r gillar detta.
  4. floordust

    floordust Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    52
    Telefon:
    S24

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24
    Min var också från Dubai, dock beställd från Hong Kong via UK. Fördelen är att du slipper all bloatware från den regionen. I mitt fall fanns det 1-2 appar lämpade för UAE regionen (arabiska appar). Kändes onödigt att ha kvar dem, så blåste om med NEE.
    Yes, bara att följa instruktionerna. Väldigt smidigt och smärtfritt!
     
    Tommie.r och bernard gillar detta.
  5. Tommie.r

    Tommie.r Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2016
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2
    Tack för svaret...
    Jag tog mod till mig efter att ha kollat lite "how to" på Youtube. Som du skrev, enkelt att få till. Idag ska jag ge ge mig på simkortshacket, bra att veta att någon annan fick det att fungera. ☺️
     
  6. floordust

    floordust Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    52
    Telefon:
    S24

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24
    För er som vill testa simkortshacket - detta är vad jag gjorde

    De videon/guider jag hittade nämnde att man skulle värma upp simkortet över öppen spis/tändare och sen pilla loss chippet från plasten, men av egen erfarenhet så är hög värme och elektronik ingen bra kombo så jag valde ett annat alternativ. Länk till material hittar ni längst ned.

    Jag valde att få loss chippet mha. aceton, ett kemiskt rent sådant och inget nagellacks-aceton som innehåller diverse oljor m.m. Fyll upp korken till ca en centimeter och släng i simkortet. Låt det ligga där i 1.5 timme. Här fick jag två olika resultat:

    Resultat #1
    Här så köpte jag två nya nano simkort för att testa mig fram. Efter att de legat och badat i aceton i 1.5h så lossa limmet mellan plasthöljet och chippet, däremot var chippets baksida skyddat av en tunn svart plastfilm. Hade säkert kunna gå och fortsätta till nästa steg, men vad jag gjorde var att sticka hål i plastfilmen med en tandpetare och väldigt försiktigt dra loss det för att göra tjockleken ännu tunnare. Drog loss så mycket jag kunde, kanterna hade fortfarande plastfilm på då se satt som berget, men i mitten (där mycket av elektroniken ligger) låg öppen.

    Resultat #2
    Här så körde jag med mitt privata (gamla) nano simkort. Efter 1.5h av gott badande hade plasthöljet helt och hållet lösts upp, kvar låg bara chippet utan svart plastfilm eller annat. Nu vet jag inte varför plasthöljet löstes upp, kanske har att göra med materialet av simkortet är av äldre typ.

    OBS Var nu väldigt försiktiga med chippet då det är extremt tunt och väldigt lätt att böja och skada!

    Nästa steg är att lägga på lite superlim och trycka på kortet. Jag tryckte i ca 10s. Värt att nämna är att chippets högra kant ska ligga mot minnets diagonal som bilden visar:
    upload_2016-11-2_10-20-9.jpeg

    Jag drog till rätt så rejält med superlim, så pass mycket att det smetades ut på sidorna och hamnade på kretsarna på minneskortet. Detta gjorde att telefonen inte kände av minneskortet. Tog då en örontops, doppade den i aceton och drog den över minneskortets kretsar i 10s för att få bort limmet.

    Framsidan blev så här
    upload_2016-11-2_10-23-29.jpeg

    Här ser ni att jag har dubbla simkort aktiverade (se dubbel nätsymbol) + 128GB minne
    upload_2016-11-2_10-24-10.png

    Lycka till!


    Material:
    Superlim (från Bauhaus)
    Aceton (köpt från Bauhaus)
    Minneskort (från Komplett)
     
    Tommie.r gillar detta.
  7. Tommie.r

    Tommie.r Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2016
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2

    Jag gjorde ungefär samma procedur alldeles nyss, jag använde oxå aceton vilket är mycket smidigt. Det hela avlöpte väl och jag har 64 gb extra lagringsutrymme att tillgå igen . . .
     
  8. Tommie.r

    Tommie.r Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2016
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2
    Är det någon som har testat Nougatbetan på våra dual sim lurar ännu?
     
  9. jimmyfogelqvist

    jimmyfogelqvist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2011
    Inlägg:
    560
    Mottagna gillanden:
    327
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22 Ultra
    Info:
    Ganska bra telefon.
    Platta:
    iPad Air2
    Skulle en "vanlig" S7E kunna användas med 2 simkort och ett minneskort genom detta simkortshack?
     
  10. floordust

    floordust Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    52
    Telefon:
    S24

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24
    Nej, du måste ha dual-sim modellen SM-G935FD
     
    jimmyfogelqvist gillar detta.
  11. Tommie.r

    Tommie.r Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2016
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2
    Är det någon som har problem med bluetooth? jag har efter en tid med simkortshacket med micro sdkort och simkort ihoplimmat börjat få problem med att telefonen tappar bluetooth, dvs att bluetooth stänger av sig. Det verkar som om den blivit känslig för tryck över simkortsluckan, som om det har blivit glapp och känsligt för påverkan så som stötar och tryck.
    Bara för att kolla så det inte blivit något fel på firmware så gjorde jag en reset, men det verkar nästan ha gjort det hela värre för nu startar telefonen om när den stänger bluetooth.
    jag ska prova att ta ut simkorten för att se om det gör någon skillnad, jag är mest nyfiken på om någon upplevt något liknande sen ni hackat simkortet.

    Edit: jag plockade ut sdkortet med simkortet på och det löste probemet, i processen att försöka göra de ännu tunnare sabbade jag båda korten så nu får jag knalla in på Telia och fixa ett nytt privatsim och och lära mig att leva utan extra lagringen...
    Bluetooth är ju ett måste...
     
    Last edited: 26 apr 2017
  12. floordust

    floordust Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    52
    Telefon:
    S24

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24
    @Tommie.r@Tommie.r jag har inte haft några som helst problem simkortshacket + BT, och jag har min BT på hela tiden mot min klocka. Vet att det i vissa forum snackas om olika sd-kort, där vissa märken är tunnare än andra. Värt att kolla upp kanske så du inte börjar fila ner kortet, samt se till att SIM-chippet är fritt från all plast. Rekommenderar kortet jag länkat till.
     
    Tommie.r gillar detta.
  13. Tommie.r

    Tommie.r Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2016
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag lyckades med konststycket att sabba båda korten som sagt men jag har egentligen inte så stort behov av extra lagring så jag "fepplar" nog inte mer med det. Det funkade ju sedan oktober men började krångla nu. Det känns inte värt det om jag sabbar nåt på luren, blåtand är ett måste...
    Tack för tipset dock.