Dåliga erfarenheter av HTC Magic

Diskussion i 'Magic' startad av FlyBob, 5 jun 2009.

  1. Murer

    Murer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2009
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Passar väl speciellt bra i t.ex. spel och emulatorer. Ta fram en virtuell gamepad och tillåt användaren hålla intryckt fler än en knapp i taget.

    Om multi-touch hade vart med från start hade vi nog redan sett många intressanta applikationer som utnyttjar detta.
     
  2. Magsta

    Magsta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    378
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    varför kan ingen sätta en zoom funktion genom att bara göra cirkelrörelser med fingret åt olika håll för att zooma in resp ut? det tycker jag skulle vara lämpligt då man kan sköta det med en hand
     
  3. martin

    martin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2009
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy A54

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy A54
    Övrigt:
    Amazfit GTR Mini
    Du menar som så här?
    http://www.youtube.com/watch?v=duwly_i3xFM
    Spola fram till 2:37

    Jag föredrar verkligen denna cirkulära rörelse framför metoden som finns på min. Alltså att man zoomar med "+" eller "-". Men förhoppningsvis så kommer det någon app som löser detta! :)
     
  4. Swen

    Swen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag trodde att detta var något som skulle finnas med i 1,5 men så är det ju inte. Någon som har koll på om detta är något som kommer?
     
  5. martinh

    martinh Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Om man vill ha zoom i webbläsaren så rekomenderas Steel! Funkar riktigt bra.
    Använder den mer än den som kommer med android. Dels för att det är mycket lättare att zooma med bara tummen.
     
  6. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Helt klart en behaglig zoomfunktion i den. BETYDLIGT bättre än i standardbrowsern.
     
  7. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Såvitt jag vet ligger den funktionen fortfarande i deras utvecklingsgrupp, men hann inte bli färdig inför 1.5-releasen (Cupcake). Vi får hoppas på 2.0 (Donut) som ligger 3-6 månader bort.
     
  8. Andresin

    Andresin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Har ni några problem med tangentbordet då? Jag föreställer mig att det kan vara jobbigt att använda i landscape eftersom telefonen är lite större på ena sidan då. Har också läst en del om att mänsligheten är sämre ut åt kanterna och att det gör det lite jobbigt att skriva.
     
  9. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Hakan är inte ett speciellt stort problem, inget problem alls - för de flesta. Det var och är betydligt värre med Dream (G1), vilken är aningen obekväm att hålla när man skriver, både med och utan virtuellt tangentbord.

    Känsligheten är sämre utmed kanterna, tyvärr är det ett problem med kapacitiva touchscreenskärmar för närvarande. iPhone lider lite av samma problem, men det skall erkännas att Apple har lyckats bättre än HTC i det fallet. Känsligheten är bättre, men inte prefekt.
     
  10. stab

    stab Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2009
    Inlägg:
    187
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Galaxy s7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy s7
    ROM:
    Orginal
    Vi som har slagit till på en dream eller en magic med cupcake, kommer vi få nån uppdatering till donut av operatören eller htc? Eller är det köpa ny telefon som gäller då? Om man nu vill ha den?
     
  11. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Vi kommer nästan helt garanterat få den. Om Tre pumpar ut uppdateringen eller om det går via HTC (för de med den svenska Magicen) vet jag ej, men jag får mina uppdateringar direkt från Google (om jag vill ha dem).
     
  12. stab

    stab Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2009
    Inlägg:
    187
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Galaxy s7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy s7
    ROM:
    Orginal
    ok, det låter spännande :)
     
  13. AxeFestis

    AxeFestis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Det är väldigt ofta så att operatören är och pillar i telefonen så det ser ut som den har bättre mottagning och batteri.
     
  14. Hellberg

    Hellberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Råkade ut för något lite skumt idag, helt plötsligt när jag tog upp min Magic så var den stendöd. Gick inte att väcka den med någon knapptryckning överhuvudtaget, fick till slut ta loss batteriet och sätta tillbaka det och då gick det att starta telefonen igen. Batteriet har 66% kvar så det kan ju inte ha varit pga att det var slut som telefonen dog. Möjligtvis något glapp kanske.. eller om det var någon app som fick telefonen att krascha, men jag hade inget ovanligt igång på telefonen när det hände heller.

    Någon som varit med om något liknande med sin Magic?
     
  15. MaxH

    MaxH Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2009
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag börjar bli lite irriterad på avsaknad av många triviala grundfunktioner i Android. Missförstå mig rätt, Android är det bästa som hänt sedan, tja, iphönen kom ut, ungefär. (och hade android inte hänt hade jag nog köpt en iphön). Även om jag inser att mycket bygger på vana från föregående telefoner (Hej SonyEricsson), menar jag bara att en del saker borde ha varit med från grunden i Android och inte behövas stoppas in genom apps. Just nu känns Android mer beta än som en produkt som faktiskt skeppats.

    Jag hoppas verkligen att en dessa saker bara är förbisedda av devs och faktiskt implementeras i 2.0. Jag börjar tröttna på att man måste ha en app för varje liten skitgrej man vill göra. Trots att detta är just en av Androidens styrka blir det här dess svaghet. Mer processer, mindre minne, mindre system resurser... You feel me, right?

    * Till exempel är SMS-funktionen rätt värdelös, speciellt för mig som messar mycket. Man kan inte skicka ett meddelande till grupper, om man inte lägger till dem manuellt varje gång. När man lägger till fler mottagare måste man skriva in dem, istället för att välja från en lista. Man kan inte forwarda ett specifikt meddelande i en thread, utan bara senaste (innan man går in i thread-vyn). Och när man skriver meddelandet är rutan pytteliten (detta antar jag att det kan dock vara min ROM? nk02 ION)

    * En 'utforskare' borde ha varit med från grunden.

    * Lättare sätt att multitaska och stänga/döda program. Just nu vet jag inte om ett program är igång eller inte.

    * Skicka och ta emot filer med blåtand.

    * Bestämma vilka ljud jag vill som olika signaler, oavsett i vilken katalog de råkar ligga i.

    * Bestämma antal skärmar. Okej, det kanske är en designgrej från dem, men sortera ikonerna i foldrar då? Och för helvete, kunna struturera sina apps i den där fliken... och gömma undan den under settings -> all apps eller nånting.

    * Kunna se i status om wifi (och bt/gps?) är påslaget även om det inte är nån anslutning.

    * Kunna klicka på ikonerna i statusbar för att få upp dess inställningar. (typ som musikspelaren när den ligger däri)

    * Och naturligtvis, att kunna ha svenskt tangentbord och som språkval i telefonen.
     
    Last edited: 19 jun 2009
  16. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Ja, jag håller med dig. Jag vet att det är lite av Googles "grej" med Android - de skall hålla operativsystemet minimalt och man skall kunna modulbygga den och byta ut saker precis som man vill etc.. vilket är helt underbart, orsaken till att jag föll för Android redan 2007 och har varit lite av en fanboy ända sedan dess, men basfunktioner måste ju för f-n ändå finnas där från start. Folk kan inte förväntas att leta reda på och köra tredjepartsapps för minsta lilla funktion. Det håller inte.

    Men, jag tror inte att de har valt att göra så med vilje, dvs utelämnat möjligheten att sortera genvägarna i home screen folders tex, utan jag tror snarare att de inte har hunnit med allt ännu helt enkelt. Inte ens med Googles resurser så är det inte möjligt att koda hur snabbt som helst. Jag tror att många av dessa "annoyances" kommer ordnas i 2.0 och 2.5. Man får ha tålamod helt enkelt - eller skaffa en iPhone och inte kunna modulbygga öht.
     
  17. Magsta

    Magsta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    378
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    jag har märkt att chomp sms är bättre på dom flesta funktioner. där man man skicka mass sms hur enkelt som helst. bara trycka på plus knappen och sen bocka i alla som man vill skicka till. och kan vidarebefodra vilket sms i konversationen man vill. plus att man kna designa hela progarmmet hur man vill. skitlämpligt. jag har tex swedroid loggan i bakgrunden på min telefon
     
  18. MaxH

    MaxH Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2009
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    (länk)
    Spanade in det och även om det helt klart är bäst hittils har det inte stöd för grupper vad jag kan se, bara att skicka till flera samtidigt (som måste bockas för varje gång du skickar mess).
     
  19. Johan

    Johan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2009
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Det enda jag har att klaga på hårdvarumässigt är batteritiden, och förstås att bootloadern verifierar koden...

    Mjukvarumässigt lämnas det en del att önska, men absolut inte i lika stor utsträckning som jag trodde när jag köpte telefonen. Android är ett helt underbart fritt system i mina ögon.
     
  20. FlyBob

    FlyBob Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    1 374
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Efter några veckor utomlands och i sverige med min Magic är jag grymt nöjd, aldrig varit så nöjd med en telefon innan. Den fungerar tokigt smidigt med allting och vet precis vad jag vill ha.

    Småsaker:

    *Styrkulan är lite slapp, men använder den aldrig ändå.
    *Apps-menyn, herreguuud vilken röra!
    *Möjligheten att inte kunna ta bort inbyggda apps (ex messaging)
    *Välja fler ringsignaler utan extra app

    Men overall är jag fantastiskt nöjd med telefonen, verkligen! Sällan man bli så nöjd med en så tidig modell, men jodå! Sen om något år kommer ju Android ha tagit över världen och då är det najs att redan kunna koda massor!