Har luften gått ur mobilutvecklingen?

Diskussion i 'Allmänt' startad av onekw, 19 okt 2016.

  1. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Ja. 4K på en 5.5" skärm.
    Det är ungefär som att ta en rymdraket till kiosken 200m bort för att köpa snus.
    Intresset har för mig svalnat. Iphone 2007, HTC One, Nexus-serien. Där tog det nog stopp för mig.
    Andromeda skall bli intressant. Men annars? Näe, inte mycket.
     
  2. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Det enda jag saknar på min samsung s7 är 10x bättre batterikapacitet. Det är det enda som kan få mig att byta mobil i dagsläget. Längtar tillbaka till dom gamla nokia telefonerna man laddade en gång i veckan. Underbart! Nu måste man planera så man laddar en gång om dygnet. Lite deppigt. Men men... Billaddare osv :)
     
  3. secccutor

    secccutor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2016
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi 11 Lite 5G
    Jag tycker att de kommande åren blir spännande att följa. Hela mobilmarknaden kommer att stöpas om i grunden. LG, HTC, Sony och Blackberry är väl de som närmast kommer att försvinna.

    Samsung och Apple kan nog klänga sig kvar i high-end segmentet ett tag till, men även där är jag pessimistisk på lite längre sikt.

    Sedan är det dags för den Kinesiska världsdominansen:
    Huawei är väl företaget som närmast ligger till hands för att dominera. De hade 170 000 anställda i slutet av 2015, varav 76 000 sysslar med forskning och utveckling. Ser man till antalet internationella patentansökningar (PCT) så klättrade Huawei till första platsen redan under 2014 med 3 442 patent, 43% fler än tvåan Qualcomm. På den listan finns varken Samsung eller Apple bland de 10 första. (Ericsson är 7:a strax efter Intel.)

    Deras målsättning är att inom 5 år passera Samsung och Apple som världens största smarttelefontillverkare. De håller även på att krossa Ericsson inom telekom.
     
    Last edited: 29 okt 2016
  4. Droid55

    Droid55 Guest

    Röststyrningen är väl inte supersmart än. Dock har jag faktiskt använt Siri ibland. Använt Siri för ställa klockan, fråga vad klockan är, hur vädret är och påminna mig om något senare. Det här sker främst när jag av någon anledning inte kan eller vill ta i telefonen.

    Återstår att se när/om det blir ännu mer användbart och integrerat i vardagen.

    Kan tillägga att jag ibland har använt Googles autogenererade svar i Inbox... Fungerar dock bara på engelska så det är bara när jag skriver på engelska som jag använt det.
     
  5. Hessi

    Hessi Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 188
    Mottagna gillanden:
    349

    MINA ENHETER

    Håller helt med er andra och har känts så här hela året. Gäller i princip all elektronik. Förut älskade jag att läsa om nya telefoner och andra produkter. Jag gör det fortfarande, men inte alls i samma grad.

    Måste säga att jag tycker att det är otroligt skönt ändå. :)
     
  6. Dr.Byte

    Dr.Byte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    323
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT
    ROM:
    RenovateROM
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    CAT S69
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Telefon 3:
    S5
    ROM:
    Cyanogen
    Kan inte annat än att hålla med.
    Är nästan aldrig här på forumet numera, känns helt förlegat med Android om jag ska vara talande från hjärtat, känns som att man kan allt detta med root, samt vilka program man har byggt sin tillvaro på under åren, jag personligen bryr mig inte det minsta om garantier så jag är "all in" vad gäller root osv då jag KRÄVER reklam fritt då jag inte pallar med all reklam i telefonen, hatar den biten.

    Jag känner att dom flest enheter annars verkar vara "samma config", kanske fått det lite om bakfoten, men vem säger emot? det mesta som det gäller nu som jag finner någorlunda spännande är att det kommer IRIS scanning, det är nog det enda, annars är frågan mest om man vill ha mer eller mindre plast på telefonen?

    Det behövs nog en ny Nokia 3110 för att det hela ska bli mer intressant om man ska se det krasst, den är trots allt en tids enlig klassiker i en egen kategori :)

    Jag använder dock min S7 väldigt mycket i jobbet i form av skogspartier osv, samt hitta olika stigar, finns en del bra funktioner där, samt för eventuella fornminnen som i många fall finns markerade i speciella program som jag behöver veta om, annars hade jag nog kunnat vara utan mobilen helt om jag ska vara ärlig, känns förlegat och utslitet...

    Men det är bara min syn på det hela....

    peace!
     
  7. doolar

    doolar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2013
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    359
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Ni har bara blivit gamla, det är allt! /mvh doolar, 41 år :)

    Nä men utvecklingen har stagnerat, helt klart. Det har inte hänt så mycket på hjul-fronten heller de senaste 10.000 åren, det var säkert jävligt hetsigt där i början på stenåldern med nya finesser varje år, sen blev det väl vardag också. :D

    Jag hade gärna återupplevt det jag kände när Jobs presenterade första Iphone, det var rätt magiskt. "An internet device, an Ipod, and a phone... do you get it?" Då fattade många att något nytt var på g, och det var fina år därefter med massa nytt och coolt från olika läger.

    Nu är det vardag - precis som hjulet.
     
    kirkx10 gillar detta.