Förutom garantin så finns det ju även hemförsäkring, hur det går att reklamera en produkt man köpt via nätet i ett annat land utanför EU vet jag ej. Enligt mig så är folk för petiga när det gäller garanti osv och allt sådant.. man har alltid hemförsärkingen i värsta fall vissa har 500 kr självrisk dom flesta 1500, men hur stor är chansen att något skulle krångla med mobilen, dom produceras i stort antal exemplar det är väldigt få som krånglar generellt, föruom vissa serier så som note 7 som har tillverkningsproblem. De flesta problem man får med telefenonen är egenvållade tex spricka i skärmen, som ändå inte täcks av någon garanti, och om det skulle vara fel på hårdvaran, har du köpskydd via alixpress, säljaren får bara pengarna överförda till sitt konto när köparen har säkertställt att produkten fungerar , om den inte gör det så får du tillbaka pengarna.
Tror det är lite upp till varje företag hur dom vill regara, finns nog olika policies kring detta, hur huawei gör i sverige vet jag inte, vilka är kanske nitiskt noga med serie nummer och annat medans andra bara säger att man ska skicka in till verkstan, finns säkert de på forumet här som har haft garantiärenden med huawei som kanske kan upplysa oss hur det funkar.
Jag menar fortfarande att folk är lite väl nojjiga i absolut värsta fall om du måste ta smällen får du en ny telefon på självrisken för 1500 kr vilket är överkomligt även om det kan svida lite. om den ej går att reklamera i sverige.. Som sagt även om dom inte är skyldiga enligt lag så vill fortfarnade företagen behålla sina kunder och därför kan hjälpa en bara pga av ren "goodwill"
på
Aliexpress har man starkt köpskydd då
aliexpress är medveten om alla "muppar" och skojjare som säljare på den sidan och därför blir som regel ingen säljare trodd, utan om man skapar en tvist så är det alltid köparen som har rätt och säljaren blir tvingad att skicka tillbaka pengarna.
Men givetvis så ska man kolla att det är en stor säljare samt att dom har bra feedback, åtminstonde 97 procent.
Click to expand...