3D model Viewer

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av teodor, 29 jul 2010.

  1. teodor

    teodor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det vore underbart om någon ville bygga en simpel viewer för 3d-filer så som obj, 3ds eller liknande. Ett första steg är bara att få in modellen på skärmen så man kan titta runt och zooma. Sen vore det förstås trevligt om den klarade ljussättning, texturer och andra coola effekter. Någon som känner sig manad? Jag kan göra några exempelmodeller om det behövs.

    Eller finns det redan en app som gör detta?
    Jag har testat Model loader (.obj), men där blir alla modeller helt svarta och allting går segt. Provade även AndAR Model Viewer, men den var för avancerad då man var tvungen att "filma" en markör för att se sin modell, vilket gjorde hela appen seg att använda. Jag bryr mig inte om cool AR i det här fallet utan vill bara se mina 3dmodeller.

    Android ska ju klara OpenGL vad jag förstått så det borde inte vara sååå svårt att bygga en sådan app. Tyvärr känner jag mig inte så hemma på androidprogrammering just nu så det vore underbart om någon ville skriva en liten app.
    Den här kanske kan vara till någon hjälp: http://www.rozengain.com/blog/2010/05/17/loading-3d-models-with-the-min3d-framework-for-android/
     
  2. teodor

    teodor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ingen som vet någon färdig app eller som har lust att slänga ihop en liten viewer?
    Är det inte så lätt som jag hoppas att det är tror ni?
     
  3. Humper

    Humper Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Klarar den av de prestandamessigt ens?
     
  4. teodor

    teodor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det borde inte vara några problem. Självklart beror det ju på hur avancerad modell man vill titta på. Det finns en app som är ett OpenGL test som flyter på utan några problem. "OpenGL Demos"
     
  5. teodor

    teodor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hittade en annan liten app "min3D framework" som visar upp exempel på inlästa .3ds och .obj filer. Koden är opensource och finns på http://code.google.com/p/min3d/
    Med den koden som start borde det inte vara så långt ifrån en färdig 3d modell viewer *hoppas*

    Kan tillägga att modellerna som visas upp i denna demo rullar fint på min Nexus! Ser mkt lovande ut!