Sony Xperia M4 Aqua

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av onekw, 5 maj 2015.

  1. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Blev lite sugen på denna, av den enda anledningen till att jag länge sökt efter en telefon med dubbla sim.
    Och nu säljen Netonnet en M4 med dubbla simkort och 16 GB minne!
    Stämmer detta tro?

    Elgiganten säljer en M4 för samma pengar, men utan dual sim och med 8 GB minne...
     
  2. cobbe

    cobbe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    112

    MINA ENHETER

    Den m4 jag hittar på netonnet är ingen dual sim och bara 8gb minne. Länk?
     
  3. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
  4. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
  5. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Frågan är, om man byter till denna från en Z3 compact, kommer man ångra sig då?

    Skickat från min D5803 via Tapatalk
     
  6. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Det tror jag tyvärr du kommer att göra. Det beror ju så klart på vad du gör med din mobil men det känns som M4 är sämre på alla områden.
     
    kalleboston gillar detta.
  7. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Förutom då dubbla simkort...
    Va tusan ska alla telefoner med dubbla sim vara skräp i övrigt för?
    Ska det vara så svårt att stoppa in en kortplats till i en vettig modell?

    Skickat från min D5803 via Tapatalk
     
  8. QV_

    QV_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2015
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    27
     
  9. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Så kan det vara...
    Men sen finns det ju såna som jag, som vill ha en bra telefon (stortrivs med Z3Compact) men vill slippa dra omkring på två telefoner på jobbet.
     
  10. FieroDroid

    FieroDroid Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2016
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    En STOR begränsning med dualSIM funktionen är att ena simkortet aktiveras för GSN only!

    Lyssnade på musik en kväll, 2 sim aktiva, streamade över wifi, vaknade av att telefonen var jättevarm.

    För mig var M4 en besvikelse då det inte funkar med ett billigt privat 3-abbonemang + telia 3g/4g för jobb och surf. Köper jag till extra surf till 3-abb så är det inte längre billigt och extra köpt surf GB följer inte heller med till nästa månad.
    Skulle jag aktivera 3g/4g för telia blir jag onåbar på mitt privata 3 nummer, och vidarekoppla till jobbet går, men då missar man ju vitsen med dual sim. Så smidigast för mig blir att stoppa i mitt Tele2 simkort...

    Köpte den för 16Gb internminne. Min E4 med 8Gb slutade ta uppdateringar efter 3 månader pga minnesbrist. 32gb sd hjälpte inte alls. Varning för androind 4/5 och 8gb minne!!!
     
  11. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Vad jag känner till så har många (de flesta) endast GSM på ett av SIM-korten och det beror på begränsningar i SoC:en. Jag har hört att det beror på att i Kina inte fungerar så bra att koppla från LTE till GSM när någon ringer så därför har de ett extra SIM för GSM.

    Ja det är verkligen trist att Sony valde att endast ha 8 GB i den "normala" versionen.
     
    jnsson gillar detta.
  12. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    451
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Det är ingen dålig mobil. Den har bra skärm och kamera och hyfsad prestanda. Haken är internminnet som snabbt blir fullt om man lägger in en del appar. Det går förstås att komma förbi om man rootar men det pallar inte alla göra. Sen blir den ibland ganska varm men det verkar blivit något bättre efter uppdatering. Överlag skulle jag ändå säga det är en av de bästa mobiler jag haft.
     
    bernard gillar detta.
  13. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    bernard gillar detta.
  14. Sillycilla

    Sillycilla Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2016
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag är heller inte alls nöjd med den!! Riktigt trög o långsam i bläddring mellan program (stänger ofta ner alla program för att minska prestandan, men de hjälper ändå inte). Jag har knappt nåt installerat på den (bara facebook, bankapp, swish, bussapp, youtube och spotify). Jag är riktigt riktigt besviken. Även problem som andra har med suddig kamera, blev lätt varm vid surf. Jag har ALDRIG varit så förbannad på en mobiltelefon förut.. Usch!
     
    Meto gillar detta.
  15. Meto

    Meto Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hakar på den här tråden då min dotters lur blivit i stort obrukbar pga för lite minne. Har fått hjälp på forumet med tips om att ta bort automatiska uppdateringar av större appar vilket håller den vid liv ett tag, tack! Jag är dock lite nyfiken på att höra om det är någon som vet om det går att få så att minneskortet integreras med internminnet som det står i inlägget? Som det är idag är det många appar som inte tillåts läggas på minneskortet och internminnet är fullt trots idoga rensningar. Då skulle jag kanske klara mig från att ge mig på att roota den.

    Bästa hälsningar / Magnus
     
  16. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Ja M4:an är ju tråkig på det viset. I Marshmallow finns det en funktion för att avsätta en del av minneskortet till "internminne" så man kan spara alla typ av appar och interna filer. Dock så har Sony valt att inte använda den funktionen vilket är väldigt trist.

    Men det går att fixa ändå men det är lite omständligt, kräver att man aktiverar utvecklarmenyn och har ADB på datorn. Information finns här: http://forum.xda-developers.com/m4-aqua/general/adoptive-storage-marshmallow-t3421828

    Jag har gjort det på min M4 och det verkar fungera, men jag har den som jobbmobil så jag har inte så mycket appar på den. Viktigt att tänka på är att allt på minneskortet försvinner så se till att ta backup innan eller använd ett nytt kort.
     
  17. Meto

    Meto Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Lysande och utförligt svar. Tackar för det. Få se om jag ger mig på lösningen.

    Mvh /Magnus
     
  18. QV_

    QV_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2015
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    27
    Så lyckades knäcka displayen på denna så brukandet vart kortvarigt.
    Vart en samsung J5 istället. Dock så har den överlevt som "blocket/vildmarkstelefon" med tillhörande Telia kontantkort. Den används i Ultra STAMINA läget för att spara batteri.
    Fungerade så där i början men förtillfället så går det bra. Batteriet håller i veckor...

    /Jan
     
  19. Herrputte

    Herrputte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2015
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro
    Telefon 2:
    ett otal olika
    Platta:
    Galaxy tab a (2016)
    Fick en 8gbare nu av svärmor (hon fick det i någon drive där försäljaren nästan kastade luren på henne, vid analt dubbelkoll av försäljningsvillkoren så accepetade hon den å mina vägnar då hon vet jag är mobilnörd)

    EN ganska intressant lur, känns nice i handen, blir dock lite varm vid vanlig surf , vansinnigt för lite minne, ska dock testa expandera med en 16gbkort jag har liggandes här. Annars som daily driver funkar den helt okey, mycket bra samtalsljud, batteritiden i staminaläge är mer än väl godkänt. Kameran är dock på sedvanligt sonymaner suddigt i kanterna.

    EDIT: sicken jäkla skittelefon, hur fan kan sony överhuvud taget anse att 8GB ska räcka när man inte kan avinstallera deras skit som bara tar plats. Skitsamma, blir ny jobbtelefon, inga appar osv.
     
    Last edited: 2 feb 2017
  20. Cosmo08

    Cosmo08 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2014
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Bumpar den här tråden lite. Min mor har en M4 och den är likt många andra nästan obrukbar på grund av endast 8GB. HAr satt i ett SD-kort på 32GB i den men inget verkar ju att gå att föra över. Bilder, appar mm ligger kvar på det interna minnet. Om hon till exempel knäpper ett nytt kort med kameran så landar den bilden på SD-kortet, men går inte att flytta över något annat. Framförallt går det inte att flytta apparna som är det som tar mest plats i hennes fall. Inte ens om jag laddar ner nya appar lägger de sig på SD-kortet.
     
    Last edited: 19 okt 2017