Varför åtgärdas inte buggar?

Diskussion i 'Allmänt' startad av donaldduck, 27 nov 2016.

  1. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Tycker att det skall gå att använda en telefon till grundläggande saker som att ringa, messa, maila, helt enkelt gå att göra grundläggande saker. Underförstått då att kunna göra detta utan att batteriet utan anledning börjar tömmas på bara några timmar, trots att man inte gör något!

    Har ni en telefon där plötsligt batteriet börjar tömmas utan anledning så är det troligen The Mobile radio active bug ni lider av. De flesta har antagligen inte upptäckt buggen. Man bara noterar att batteriet plötsligt tar slut mycket snabbare än det brukar. De som protesterar är säkert bara ”toppen på isberget”. På sidor för utveckling av Android finns mängder med inlägg om buggen. En av flera bloggar om den är:

    https://code.google.com/p/android/i...Owner Summary Stars Reporter Opened&id=165558

    Bläddra till slutet och backa så ser ni typiska bilder på hur batteriet beter sig.

    Att fel uppträder är ju vanligt, varför stimma om just detta fel då. Man korrigerar ju felen ganska snabbt?

    Det är just detta som inte stämmer. Felet drabbar i stort sett alla tillverkare, har funnits i över ett år och Google är helt tysta, gör inget åt det och prioriterar felet lågt.

    Har försökt lösa problemet under ett halvår. Ibland tror jag att jag lyckats men så finns det där igen. Kan stå ut med det om jag tror att man gör något åt det men här är det helt tyst. Behöver jag telefonen och inte kan ladda där jag är så måste jag starta om efter varje samtal. Så intressant är inte Android att jag vill stå ut med detta. Har kört in Android 7.1 via Cyanogenmod 14.1 och för närvarande fungerar det. Har sett att man där bytt radio/modem och därmed finns kanske en chans att det fungerar. Annars blir det iPhone snabbt. Trots allt stök det kommer att ge med att köpa flera olika appar igen. Jag behöver faktiskt kunna ringa utan behöva starta om telefonen efter varje samtal.
     
  2. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Troligen så prioriteras det lågt eftersom antalet användare som faktiskt upplever problemet är i de färre antalen.
     
  3. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag förstår precis hur du känner, det var en av många anledningar till att jag lämnade Android och skaffade iPhone.

    Jag tyckte länge att med iPhone så bara fungerar allt och det var nästan skrämmande hur bra allt fungerade, men.... nu fungerar inte allt så bra som det gjorde.

    Jag har med iPhone 7 Plus haft rejäla problem med både hårdvara och mjukvara. Efter två vändor på service är nu min iPhone som den ska vara hårdvarumässigt men en skum bugg i mjukvaran gör att datamottagningen tokdör och antingen får man vänta till den kommer tillbaka eller så kan man testa stänga av och på mobildata flera gånger manuellt. Ibland hjälper det, ibland inte.

    Denna bugg är inte enbart till iPhone 7 utan jag vet folk med bla 6S som har detta också så felet ligger troligtvis i iOS 10.
     
    Puttesson gillar detta.
  4. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    förstår inte alls vad du menar, klarar mig gott och väl 2 dygn med min z3c, startar om en gång i månaden eller nåt. har fått kasta ut ett par appar som låg och sög batteri dock. du kan ju köpa en nokia 3330, suverän passtid, går att ringa med, mycket bättre mottagning än dagens smartmobiler, liten och smidig, sms fungerar. vad mer behöver du?
     
  5. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 121
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Om jag primärt ringde och skickade SMS med min telefon hade jag nog bytt till en av Nokias feature-phones, men nu för tiden är det vad jag gör minst med min lur. :)
     
    Finskpinne och jnsson gillar detta.
  6. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Det är inte alla som får problemet med The Mobile radio active bug. Jag har till exempel en Nexus 5, den har aldrig haft problemet. De absolut flesta symptomen av problemet är inte orsakad av telefonsamtal eller SMS, de kommer när användaren, eller en app, använder data.

    Problemet är inte att vi har ett konkret användarproblem utan den totala tystnaden från Google. Bara på sidan jag länkade till finns 1 332 inlägg. Det är då bara en sida av flera på samma tema.

    ttps://code.google.com/p/android/issues/detail?can=2&q=165558&colspec=ID%20Status%20Priority%20Owner%20Summary%20Stars%20Reporter%20Opened&id=165558

    Nu har man bytt radio/modem i Android 7.1. Vem vet, det kanske fungerar nu.
     
  7. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    I t.ex. Honor 8 går att ställa om till ultrasparläge där allt stängs ner utom telefon och meddelande och då får man en väldigt lång batteritid, även om batteritiden är väldigt bra annars också. I ultrasparläge blir den i princip som en gammal Nokia 3330 fast med ändå längre batteritid.
     
    Hund och bernard gillar detta.
  8. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Var över på iOS-sidan ett år (iPhone 6). Kom snabbt tillbaka. Det strular där med, skillnaden är att man är bakbunden för att kunna göra något åt det.
     
    bernard och jnsson gillar detta.
  9. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Jag kör både IOS och Android. Övriga familjen bara IOS och jag upplever att båda systemen har detta problem till o från. Kan inte säga att den ena är värre än den andra, problemen finns där. Min känsla är att det oftast är någon app som får spelet när det händer.
     
  10. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Fast antalet inlägg motsvarar inte antalet användare som upplever problemet. Det är fortfarande en klar minoritet som faktiskt har problemet och därav också säkerligen den låga prioriteringen av Google. Säger inte att problemet inte finns, jag menar bara att, ja, det finns liksom ~160 issues märkta med taggen critical...

    Google kommenterar inte alla issues som skapas, men det är väl i alla fall något att man inte har märkt den med declined eller unreproducible.
     
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag har haft den buggen till och från på flera olika Androider. Riktigt surt är det. Ibland har det bara varit en statistisk bugg dock som inte påverkat batteriet i praktiken. iOS är inte problemfritt det heller men är det något jag aldrig någonsin har haft på iPhone så är det batteridrain. Men de dör ju istället i väldigt kalla klimat vilket är en nackdel.
     
  12. polonius

    polonius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    Har själv en Xperia Z5 Premium och batteriet räcker bra mycket längre än frugans iPhone 5. Telefonen har aldrig strulat mer än att om jag lägger in nån obskyr app men det märker man snabbt om den skulle suga på batteriet. Jag har nog startat om telefonen tre gånger sedan januari, samt ett par gånger då batteriet tagit slut när jag var ute i skogen. Men det var helt mitt eget fel som glömde att ladda upp den.

    Har tappat den ett antal gånger o marken och brukar ha den i duschen när någon ringer och även under ytan ett par gånger när jag har badat. Nu skall ju Xperia klara av vatten och det gör den utan vidare. Jag har haft en iPhone 4S tidigare och tycker det är ett bra val men sedan jag bytte lur till Xperia och Android kommer jag aldrig att återvända till iOS. Nästa telefon om ett par år blir nog en Sony om de håller samma kvalitet som min Xperia idag.
     
  13. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Jag märker att jag inte lyckats få fram nyanserna i min kritik av Google, skall försök rätta till detta.

    Jag säger inte att Android eller androidtelefoner generellt är dåliga. Det jag inte tycker om är att det bevisligen finns ett problem som drabbat många under lång tid och som negligeras av Google. Bara på länken,

    https://code.google.com/p/android/i...Owner Summary Stars Reporter Opened&id=165558

    finns det 1 333 inlägg. Denna länk är bara en av flera på samma tema. Ett citat från länken ovan säger en del om problemets omfattning:

    ”Fascinating sidenote:
    search for "battery drain lollipop" on google: 247,000 hits (Oct 16).
    Search on bing: 481,000 hits.
    Surpressing some results perhaps?”


    Vilka telefoner som drabbas och varför är oklart, jag har till exempel en Nexus 5 som inte har problemet. Polonius är nöjd med sin Sony men Sony finns med i många poster på länken ovan.

    Problemet beror troligtvis på en kombination av hårdvara, variant av Android, vilka appar som är installerade samt kanske vilken operatör man använder. En sak är dock helt klar: Har man ett problem där plötsligt telefonen utan anledning tappar större delen av batterikapaciteten på några få timmar, då blir man inte lycklig. Problemet är definitivt inte så trivialt att det är någon dålig app man installerat, betydligt mer komplext än så. Hade det varit så enkelt hade säkert Google eller någon annan gett lösningen. I mitt fall hjälpte det tidigare att döda appen Google tjänster efter den varit igång någon minut. Detta kräver dock en rootad telefon.

    Det kan dock finnas hopp. Sedan någon vecka kör jag Android 7.1 under dialekten Cyanogenmod 14.1 med relevanta Google apps. Under den tiden har jag inte haft problemet, trots att jag inte längre dödar Google tjänster. Skillnader mot tidigare varianter är att radio/modem och Google apps är en nya varianter.