Diskussion: Batteritid Galaxy S7

Diskussion i 'Galaxy S7 - Allmänt' startad av Keelhauled, 8 mar 2016.

  1. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Enda sättet att få reda på hur det är för just dig är att prova. Jag har aldrig litat hundra procent på listningar. Man måste prova sig fram. För mig var det inget svårt val att sluta använda just den appen, det finns ju hundra andra sätt att kommunicera så varför låsa sig vid just denna?
    WhatsApp var rena katastrofen på min S7 åtminstonne till slutet på augusti då jag inaktiverade den, det kan ju vara fixat nu, jag klarar mig utan den i alla fall.
     
  2. Erknlssn

    Erknlssn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2011
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Okej, segt att man ska behöva pilla så här.
    Jag testade i natt med Wifi avstängt och fick då 7% istället för 12% när jag. Vilket suger...
    Får testa fler gånger för att säkra det statistiskt men ja...

    Whatsapp använder jag frekvent, för bl.a. gruppchatt och det är nog svårt att övertala andra till att använda sämre metoder och samtidigt bli nöjd (jag har inte hittat någon lika bra åtminstone)
     
  3. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Sånt här pill har jag haft på varenda Android jag har haft. Har man bara accepterat inställningar och appar som de kommer får man inte bra batteritid. Jag har haft Gamla Samsungar, några olika HTC, en Huawei och en Honor och ALLA har krävt trixande och då har jag inte ens kommit upp i så bra tid som S7 UTOM på Honor7 som har mycket bra batteritid.
    WiFi måste jag stänga av om jag inte är där jag vet att jag har tillgång till det, tydligen scannar den hela tiden och jag får urusel batteritid om jag har wifi igång även om jag inte är ansluten. Är jag ansluten till wifi men ej laddar över natten så försvinner det inte mer än 0,5 %/tim.
     
  4. Erknlssn

    Erknlssn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2011
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Märkligt, mina senaste lurar (tre st sony, förvisso) har jag bara kunnat använda och vara glad i stort sett.
    Bluetooth och wifi var "alltid" på

    Då blir man lite bortskämd :/
     
  5. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Konstigt för jag träffar ibland folk som har jättestora problem med batteritiden TROTS att dom har Sony-lurar. För mig verkar det vara ett problem för för många mobiler, och min erfarenhet är att S7 absolut inte hör till de värsta.
     
  6. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 269
    Mottagna gillanden:
    793
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Jag har inga problem med min batteritid på min S7a. Laddar den varannan natt. Med en timer som stänger av laddaren efter 2 timmar.

    Screenshot_20161211-120652.png
     
  7. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    Med "Batteriviloläge" som högst upp på 18% så är det inte så konstigt om du har 68% kvar efter 1d 1h 16s på batteri sen laddning.
     
  8. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Du får nog utveckla det hela lite hur du kommer till den slutsatsen. Inget uppenbart samband vad jag kan se.
     
  9. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    Kanske dåligt formulerat av mig.
    Det jag menar är att den funktion som tagit mest kräm av batteriet visas ju först.
    Här är ju batteriviloläge som tagit mest kräm från batteriet då det visas högst upp enligt bild.
    Då drar jag den slutsatsen att telefonen i sig har inte använts mycket enligt print-screen av det man kan utläsa.
     
    jnsson gillar detta.
  10. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 269
    Mottagna gillanden:
    793
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Samtal kommer precis under med 17% Nej just detta dygnet har jag bara pratat någon timme och några enstaka besök på nätet med telefonen. FB och FB messenger är två riktiga strömtjuvar, tur man inte har dom installerade!
     
  11. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Det är inte så konstigt eftersom en tidsrymd av över ett dygn som detta rör sig om innefattar en hel natt.
     
  12. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Skulle jag vara en guru så skulle jag flasha mina android lurar då & då pga batteritiden.
     
  13. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    Jo det är konstigt, om man använder telefonen relativt mycket. Vilket personen i detta fall inte hade gjort. Se https://swedroid.se/forum/threads/batteritid-galaxy-s7.131155/page-9#post-1997917

    Spelar ingen roll med din argumentation gällande tid.
    Se min förbrukning tex. Där ligger inte batteriviloläge högst upp och drar mest kräm, när man har använt telefonen.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  14. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 284
    Mottagna gillanden:
    9 540
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Screenshot_20161219-161237.png Screenshot_20161219-161152.png



    Har börjat använda ett användarmönster som mer är anpassat till mobilens tendens att dra mycket ström både när den används och inte (standby). Stänger helt enkelt av den vissa delar av dygnet;)
     
  15. inact_0030

    inact_0030 Guest

    En uppdatering av systemet löser sällan sådana problem av sig själv. Lösningen brukar vara att gå till recovery (stäng av, sedan håll innen vol upp+hem+power tills du ser androidgubben). Väl där väljer man Delete cache partition, och efter detta Factory reset och sedan Reboot.
    Detta rensar telefonen och den blir som ny, all egen data, egeninstallerade appar och inställningar försvinner (utom det på SD-kort). Därför MÅSTE man göra backup innan man börjar med detta.
    Är man inte beredd att göra detta för att lösa ett besvärande problem som inte alla har så får man nog vara beredd att antingen byta telefon eller lära sig att leva med problemet!
    OBS att denna återställning även bör göras efter firmwareuppdateringar om man har haft problem. Upplever man inga problem behövs det naturligtvis inte.
    Det är naturligtvis en app, ett spel, eller en inställning som förorsakar batteriproblem, men att isolera just vilken brukar vara svårare än att återställa.
    Greenman på SamMobile forum och många andra menar att en bra lösning på diffusa, svårlösta problem är att återställa hela programvaran med Samsung SmartSwitch (Mer > Nödåterställning och initiering av programvaran). Detta kan rätta till mycket svårlösta problem i systemet som inte ens en återflash med Odin fixar. Glöm inte att göra backup!!
     
    Last edited by a moderator: 20 dec 2016
    jogge gillar detta.
  16. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Rätt bökigt. Misstänkte att detta kan gälla för mig också. Enda oron i så fall om Freedome kan andvendas där appen blev. Dvs om aktiveringen inte försvinner. Har bara flashat en SAMSUNG lur i tiden. Men det var ett tag sedan. Minns inte mer hur jag gjorde. Nu skulle det vara HUAWEI nexus 6P tur att ta i tu med saken.
     
  17. therapist

    therapist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tack för tipsen, men det där hjälper inte (inte ens efter tredje försöket). Batteritiden är precis lika dålig direkt efter total återställning (enligt metoder du föreslår). Det är något som kategoriseras under Android OS / System som inte låter telefonen gå i viloläge. Därav förhoppningen att det skulle kunna lösas av Samsung själva vid uppdatering.
    Roota, byta rom osv är inget jag ser som en lösning.
     
  18. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Om det verkligen inte är vare sig firmware (felet finns efter en ren flash utan appar) eller någon app/spel du har installerat eller en ändrad inställning eller fel på ditt simkort eller dåligt sd-kort finns det bara en sak kvar som kan vara orsaken och det är att det är hårdvarufel på din lur och då får du försöka gå till försäljningsstället och begära att de fixar det.
    Jag skulle inte tro att Android 7 löser ditt problem, men man vet ju inte!
     
  19. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 284
    Mottagna gillanden:
    9 540
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Samsung gear VR drar en hel del kräm.
    Tittade på några photos360, en 4K youtube video, en trailer i film 360 via en gratis app, Jaunt VR.
    Varför visar GSAM Appsucker att den drog 41% och den vanliga batterianvändningsappen 8% på den?
    System Monitor visar att strömförbrukningen är 87% per timme, wow.

    De bilderna på slutet är då jag tog screenshots, det var 43% när jag tog av gear VR och 39% efter dem, hade inte dödat apparna än :-)
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 28 dec 2016
  20. Erknlssn

    Erknlssn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2011
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Gjorde detta och nu verkar batteritiden lite mer värdig 2016 (kanske till och med 2017 :P )
    Tackar så mycket!

    Dagens förbrukning pekar på 24h total användning inkl 5½h skärmtid, kanske lite optimistiskt då jag bara använt 25% så multiplicerar med 4. Men känns ändå som ett saftigt lyft jämfört med ca 16h användning inkl 3h skärmtid som jag hade tidigare :)


    Dock fuckade samsung cloud ur nu så jag har tappat mina sms :/
     
    inact_0030 gillar detta.