Vilka USB-c ladd/överförings kan användas?

Diskussion i 'Honor' startad av flyttkarl, 29 nov 2016.

  1. flyttkarl

    flyttkarl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2010
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej, ledsen om svaret redan finns, men gogglar mig alldeles förvirrad av alla varningsklockor om undermåliga usb-c kablar. Är som ett outbildat barn.
    Men i alla fall verkar gälla för oneplus och nexus telefoner som ska se upp.
    Hittar inget vettigt klarspråk om just Honor 8 eller Huawei över huvud taget.

    Finns från några kr på ebay, och allt från ex. billiga Deltaco kablar för under 100 lappen till långt över det i Sverige.
    Skippa allt vad den personliga kvalitetskänsla för en kabel heter, rent tekniskt;
    Om jag bara vill plugga in i datorns usb port för att ladda telefon och föra över filer, vad gäller?
    Och använda sig av microusb till type-c adaptrar, funkar detta?
     
  2. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    micro usb till type-c adaptrar funkar för laddning och filöverföring på de jag har.
    Om du bara vill just ladda och föra över filer funkar väl vilken usb-kabel som helst (förutsätter att du inte har usb type-c i datorn för då hade du väl inte frågat) typ a hane till type-c hane. Nån vidare laddningshastighet blir det inte att tala om. Minns inte specen för usb 2.0 men inte är det några 3A i alla fall.

    Så där har du det utan kvalitetssynpunkter.
     
  3. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Ok, så jag kollade. Med en usb type-a till usb type-c via ett usb-uttag på min strömförsörjda usb-hub laddade telefonen med 0.44A Displayen visar "Laddar långsamt"
    Med samma sladd i ett dedikerat ladduttag i hubben (enbart laddning där, 5V2A) laddas telefonen med 1.3A vilket droppar till 0.57A när skärmen slocknar. Skärmen visar "Laddar"

    Telefonens batteri låg på 94% vilket jag antar påverkar laddningen via mjukvara. Sladden var den medföljande till min N6P.

    Vill nämna detta eftersom du vill ladda från datorn, det blir nog lite som att se målarfärg torka
     
  4. flyttkarl

    flyttkarl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2010
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ja precis menar type-a till type-c kontakt, som den ser ut till den medföljande laddaren

    Men huvudsaken inte telefonen drar för mycket ström även om det är en bättre kvalité av kabel så datorn pajar av den anledningen.
    Har även USB 3.0 port bak på den stationära datorn, och där borde väl laddtiden bli bättre om kabeln är av 3.0 standard.?
     
  5. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Själva telefonen fungerar garanterat enligt usb-specifikationen och lär inte dra mer än vad din dator klarar. Kan ju tänka mig ett flertal scenarior däremot om du köper en skitkabel från kina där du råkar ut för kortslutningar osv. Då kan du nog paja både dator och telefon.

    Har inte sett någon usb 3.0 till usb type c kabel men visst, den specen klarar ju att leverera mer ström (0.9A såg jag nu) och då borde det väl gå fortare, kanske kan nån annan det där bättre? Undras bara varför inte Google skickade med en usb 3.0-kabel med min N6P?

    Förresten är min hub ^^ 3.0.
     
  6. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
  7. Vicious

    Vicious Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Risken med en USB-C kablar är att de som ej följer standarden kan lura telefonen att tro att den kan dra mer ström från kabel än vad USB-porten den är ansluten till klarar av.
    Det har förekommit flera fall där undermåliga kablar använts för att ladda enheter där USB-porten i t.ex. datorn eller USB-hubben gått sönder till följd av detta. Det är alltså själva strömkällan som kan ta stryk om felaktig kabel används. Risken finns såklart också enheten som laddas kan ta skada även om jag inte lyckats hitta något sånt fall.
    Söker man på google så kan man hitta flera listor på rekommenderade kablar i olika prisklasser. Är man osäker så är det relativt säkert att köpa en USB-C kabel med internt 56k pull-up motstånd för att enheten som laddas ej ska kunna dra för mycket ström.
    Jag köpte själv ett 2-pack 2m USB-A till USB-C kablar på Amazon som funkar bra (bara testat laddning än):
    https://www.amazon.co.uk/gp/product/B018SB3SWY/?tag=swedroid-21
     
    Avarell_Dalton gillar detta.
  8. netza

    netza Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Core Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Core Plus
    Platta:
    Huawei Mediapad 2
    Jag hade problem med att den medföljande kabeln inte fungerade för filöverföring så jag var in på lokala datorbutiken och köpte en kabel från j5create, a till c och 2.0. Den laddar upp till 3A, jag vet inte var gränsen gick men den har funkat fint hittills.
     
  9. nizzehult

    nizzehult Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag har jobbat rätt mycket med lågprisländerna och även importerat själv därifrån och det är bara att konstatera att de första generationerna produkter som kommer när en ny standard introduceras kan vara rent katastrofalt dåliga. Sen lär dom sig och inom nåt år så har dom styrt om och fixat allt så sen är det bara tummen upp med få eller inga reklamationer.
    Jag kan tänka mig att det var så när USB-C kom, dom visste inte bättre utan svängde ihop kablar som dom trodde dom skulle se ut. Vilket inte alltid blev så bra. Nu borde dom dock ha lärt sig för det är ju inte speciellt mycket dyrare att sätta in ett pull-up motstånd om nu detta krävs.
     
  10. flyttkarl

    flyttkarl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2010
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tack för alla förslag, blev denna, fungerar förträffligt. Och första gången man handlar från amazon så de var en positiv upplevelse. Inte billigare från ebay heller verkar det som.
     
    cobben gillar detta.