Är kameran så dålig som google säger

Diskussion i 'Xperia XZ' startad av Pappsen, 1 dec 2016.

  1. Pappsen

    Pappsen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2016
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej,
    köpte en XZ under tele2 kampanj för 3999, och var jäkligt nöjd med det.
    Gillar faktiskt Sonys formspråk, storleken och att den är vattentålig.
    Men när jag började googla lite på telefonen fick jag i princip bara upp negativa recensioner på kameran.
    Då jag har 2 barn som sällan står still i bild så var kameran en av de stora dragplåstren för mig, så nu vet jag inte hur jag ska göra, sitter här med en oöppnad telefon....

    Hittade massor med tester, här är ett:
    http://www.gsmarena.com/blind_shootout_iphone7_galaxy_s7_xperia_xz_lg_g5-review-1508.php

    här är en del kommentarer från Sonys egna forum:
    http://talk.sonymobile.com/t5/Xperia-XZ/Camera-extremely-grainy/td-p/1171092

    Så min fråga till er Sony XZ-ägare, vad är er erfarenhet av kameran på XZ?
     
  2. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Swedroid körde ju ett blindtest på 4 olika mobiler, och där vann XZ. Så att så dålig kan ju kameran knappast vara, men det är iofs lite prestige i att gnälla på Sonys kamera då dom tidigare inte motsvarat förväntningarna.
     
    night77 och Micke_A gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 688
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är ju så himla subjektivt, men ett stort problem med samtliga av Sonys kameror så långt Z-serien och X-serien går tillbaka i tiden, är att de har extremt svårt att få till optiken.

    Sony har länge prioriterat tunna telefoner med slät baksida, och följden av detta är att man tvingas kompromissa med optiken. De har alltid haft stora problem med kantoskärpa.


    Ett annat problem är att de sysslar med en rätt udda lösning där de insisterar på att trycka in mängder av pixlar när alla andra tillverkare går åt motsatt håll, för att sedan producera 8MP-bilder. Förvisso menar de att man använder all rådata sensorn producerar, men det innebär ju inte skarpare eller detaljrikare bilder än vad konkurrenterna producerar vid 12MP för den sakens skull.

    Sony har också alltid haft problem med exponeringen. I bilder med lite större kontrastskillnader blir det antingen för mörkt eller för ljust. Det är sällan särskilt välbalanserat.

    En sista grej jag själv alltid irriterat mig på är att Sony i regel varit den tillverkre som varit segast vid bildtagning i serie, haft längst skrivtider när man tagit en bild, eller tagit längst tid på sig att starta kameran. I X-serien är det här rejält förbättrat, men jag tycker fortfarande att galaxy S7, Google Pixel, HTC 10 och LG G5 tar bilder fortare/känns snabbare i kameran.

    En förklaring till segheten är säkerligen 20MP-sensorn - det är ju en betydligt större mängd rådata som skall behandlas än vid 12MP. Det är väldigt svårt att förstå varför man gör så här och fortsatt att göra så trots den massiva kritik man fått och trots de problem det skapat.

    I Swedroids test blev det rätt tydligt att de som inte är fotoentusiaster, utan bara går på känslan/thumbnails, föredrog Xperia XZ. De som öppnade bilderna i fullstorlek och pysslade med "pixel peeping" kunde konstatera att Nexus 6P totalt sett var bättre. I alla fall var det mitt intryck efter att noga ha läst kommentarerna.

    Autofokusen är dock väldigt bra i Xperia XZ och täcker dessutom hela sensorn. Jag hade blivit förvånad om du inte fått till bra bilder på barnen under förutsättning att ljuset är hyggligt. Även filmer med "face tracking" bör bli i fokus alldeles oavsett hur snabbt barnen springer runt framför kameran (...fast då gäller ju också att ljuset är hyggligt).
     
    Last edited: 1 dec 2016
    dannejanne, Herrputte och flipp gillar detta.
  4. Micke_A

    Micke_A Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2011
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Vimla, Wifog
    Telefon:
    Sony Xperia 10 Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Wifog
    Telefon:
    Sony Xperia 10 Plus
    Telefon 2:
    Sony Xperia XA2 Ultra
    Telefon 3:
    WileyFox Swift
    Jag har testat allt för lite än så länge, men preliminärt tycker jag den uppfyller mina krav. Hoppas att den funkar bra i mörkare miljöer också, eftersom det oftast är där jag blivit besviken med tidigare mobiler. Samsung Galazy S3, Z Ultra och Wiley Fox Swift senast. Och en hel massa Blackberry (Z10, Passport senast) naturligtvis, men de är jobblurar så inte så många pub-foton med dem! :)
     
  5. Pappsen

    Pappsen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2016
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    oj, tack för snabba svar! :)

    Jo, men det är ju svårt att veta vad dom som svarade har för preferenser. Jag kommer från en LG G4 och därför är kameran viktig för mig. Sedan har ju siter som generellt sätt varit positiva till sony historiskt inte ratat denna kamera så högt. Därför ville jag kolla lite om det är någon som har kameran som har haft en high end kamera tidigare och är nöjd/nöjdare med denna.

    Det verkar som den är ok i mörka miljöer, men att den blir ganska grumlig i detaljerna på vanliga kort/landskapsvyer.
    Du får gärna skriva mer om du hinner testa, och dra upp bilderna på en dator.

    jo, jag har också erfarenhet att kameror mycket handlar om vad man har för preferens, men det som oroar mig är att i nästan alla tester som publicerats så landar kameran på medioker, och det tycker jag inte duger på en flagskeppstelefon där kameran lyfts fram så säljpunkt. Jag förstorar och trycker ut bilder ganska ofta då barnen tycker det är roligt, och då vill man ju inte att det ska se grötigt ut.
    Här slutsatsen från DP review (som tidigare varit ganska positiva till sony):
    https://www.dpreview.com/reviews/sony-xperia-xz-camera-review/8
     
    kabel87 gillar detta.
  6. Herrputte

    Herrputte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2015
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro
    Telefon 2:
    ett otal olika
    Platta:
    Galaxy tab a (2016)
    Tror inte du ska oroa dig så pass mycket , det som man ser enklast på vissa sonytelefoner är om du tar bild i en trädgård eller skog med mycket vegetation på sidorna. Där kan du då om linsen är lite kass en viss suddighet på sidan/sidorna.

    Precis som bernard sade beror det nog på väldigt platt telefon = vidvinkel som sören. Men om du nu absolut vill ha perfekta bilder på lekande barn som du kan förstora upp och printa ut så kanske en digitalkamera hade varit något?
     
  7. eko

    eko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2014
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Vi är nog dubbelgångare. Kommer från likadant telefon och har 2 småbarn som inte kan va still när man önskar alltid.

    Jag pendlar mellan LG G4 & V10. Sistnämnda har haft lite snabbare kamera av någon anledning samt lite bättre färgåtergivning. Detta är ytters lite. Pga även mjukvaran varit lite bättre flyt på så har jag ofta valt använda V10. Men storleksmässigt och hur gott ligger i handen är G4 det bästa jag hållt i (skinnbaksida) och V10 typ det klumpigaste, robust jäkel.


    Min sammanfattning..

    Kameran i xz är ytterst lite bättre, färgerna är lite lite bättre och mjukvaran är snabbare. Knäpper jag 20 bilder så är det lättare att få bra bilder med XZ. Kantoskärpan finns men det finns det även på LG fast mer utsmetat medan XZ har skarpare linjer i oskärpan och därför syns tydligare. Det är det enklaste sättet jag kan förklara det på.

    Generellt så tar XZ bättre bilder med snitt snabbare fokusering, något bättre färg.

    Jag gillar däremot att man kan knäppa bilden med bakre knappen på LG samt storleken och komforten på G4.

    Jag saknar IR sensor och ibland storleken på G4 skärmen. Däremot är mjukvara och flyt snyggare och snabbare i xz vilket inte är konstigt men alla LG jag haft har haft lagg. G2, G3, G4, även V10 oavsett om de varit tomma på minne eller fyllda.

    Jag gillar ändä XZ i slutändan även om jag saknar vissa saker. Den har även bättre batteri, bättre högtalare, bättre aux ljud framförallt jämfört med G4 som är skit. Sen lite annat smått o gott.

    Hoppas min blandade kompott hjälper dig lite.
     
  8. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Vill bara påpeka att som fotoentusiast så föredrog jag Sony's bilder framför Nexus 6P i senaste Sony-recensionen till exempel. Jag går mer på känsla i färdig bild än skarphet etc då fotografering inte handlar om skärpa utan just att förmedla något (för min del) och det utan att behöva redigera ett foto alltför mycket. Men jag föredrar också foton som ligger väldigt nära överexponering och inte så starka kontraster det vill säga inte mycket för mörka områden i bilden. Lättar hellre upp på skuggan lite och får en lite mattare bild i många fall. Men smaken är ju som sagt som baken.

    Ska dock tilläggas att tankarna går annorlunda om man jämför mobiler med min fullformatskamera. Där prioriterar jag kvalitetsoptik som har skärpa och även bra färgåtergivning givetvis. Finns ingen anledning att handikappa sensorn med sämre optik. Sen när jag väl fotar med systemkameran så blir det mer fotografering "på riktigt" och jag ställer då mycket större krav på råmaterial. Men på mobilsidan ser jag kamerorna som "sociala mediekameror" och således ligger inte någon större fokus på just skärpa.
     
    Last edited: 3 dec 2016
    Herrputte gillar detta.
  9. Pappsen

    Pappsen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2016
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    ok, tack! lutar åt att jag behåller XZ:an.


    TACK! precis detta jag var ute efter, nu känns det mycket bättre :)
    Batteri, vattentäthet (då min LG dog vattendöden), och kamera är det viktigaste för mig. Hade varit trevligt med en 5,5 skärm som på LGn men det får duga.

    Jag har läst på lite till och det verkar som om att om man håller sig sig till 8 MP läget så blir det bra biilder med sonyn, det är 23 MP lägen som ställer till det och slutsatserna verkar vara att antingen beror det på att telefonen inte orkar processa bilderna tillräckligt eller att det saknas hårvarustabilisering (ois) i kameran).
    Jag har en systemkamera, men av någon anledning är den aldrig med när de fina spontana tillfällena uppenbarar sig :)
     
    bernard gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 688
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    @Pappsen@Pappsen - om du öppnar telefonen måste du återkomma med ett omdöme. Är väldigt nyfiken på hur du tycker att den fungerar, och om bilderna fungerar för "print".
     
  11. Micke_A

    Micke_A Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2011
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Vimla, Wifog
    Telefon:
    Sony Xperia 10 Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Wifog
    Telefon:
    Sony Xperia 10 Plus
    Telefon 2:
    Sony Xperia XA2 Ultra
    Telefon 3:
    WileyFox Swift
    ...och när det är mörkt ska barnen ha gått och lagt sig. :)
     
    bernard gillar detta.
  12. MrLonghair

    MrLonghair Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2016
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P9
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S3
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S1
    ROM:
    CM13
    Platta:
    Acer A3-A20
    Det beror på kraven du har på en kamera. Jag är ett petigt retligt fotograf-arsle som del behöver kvalite för stora dyra prints, crops, och det går bara om något är centrerat för XZ sensorn (fipplade med en bekants för första-hands erfarenhet, fick inte med mig foton). Är det max en datorskärm stort foto med subjekt centrerat som behövs och inga problem känns av samplefoton från internet över, go for it.

    Internetrecensioner får allting att se ut som det värsta som finns, även min omtyckta Huawei P9 ser ut som att den är Note 7-livsfarlig att bara hålla i. När Sony fixar biffen med optiken och RAW support blir det en sån för mig.
     
    bernard gillar detta.
  13. inact_0036

    inact_0036 Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    545

    MINA ENHETER

    kl 3 på dagen^^
     
    jnsson och Micke_A gillar detta.
  14. Pappsen

    Pappsen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2016
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej alla,
    tänkte ge lite återkoppling på min XZ.
    hade tänkt lägga upp lite bilder och kanske film, men tyvärr är kameran/telefonen en besvikelse.
    För fotografi är den helt ok, enligt mig inte i närheten av min LG G4 på vanliga/dagkort, i mörka miljöer är XZ bra. Hade tänkt lägga upp lite bilder men nu har jag bestämt mig för att skicka tillbaka den och min ångerrätt går ut imorron...

    Idag provade jag och filma lite i 1080P, provade alla lägen med och utan allt lullull, och kameran stänger av sig allt ifrån efter 30 sek och upp till 2 minuter beroende på vilken inställning man väljer. Den varnar redan efter 30 sekunder att kameran överhettas, bilden blir knagglig och sedan stänger kameran av sig efter en stund. Hela telefonen får sedan också problem och blir slö. Till råga på allt detta så drar kamera-appen i film läge väldigt mycket mer kräm än vanligt. Jag filmade kanske sammanlagt 10 min 1080p och under denna tid så gick batteriet ner 30%!!

    Helt otroligt att Sony kan skicka ut en så dålig produkt, min bild av Sony som premiummärke är borta.
    Har hittat en hel del poster om detta så jag verkar inte vara ensam med detta problem.

    Trist då jag verkligen gillade formfaktorn och de andra egenskaperna, men nu blir det inte mer Sony för min del.
     
  15. eko

    eko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2014
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Ursäkta pappsen för jag skrev innan en riktig utvärdering. Min ångertid gick ut så jag sålde den på annat håll.

    Vilken jäv.a flopp kamera. När man fick över det på dataskärm så va bilderna riktig besvikelse.

    Jag lär inte köpa sony igen.
    Åter till
     
  16. Deadman666

    Deadman666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2011
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Så jävla besviken tog några bilder det ser väldigt bra i mobilen. Kommer hem kollar på datorn. Väldigt bra ljusförhållanden så skulle inte vara några problem. Helt utsmetat o pixlat. Tror kameran är på 0,5 k pixel fan!
     
  17. Pappsen

    Pappsen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2016
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Håller med, kameran är faktiskt inge vidare, lyckades få några hyfsade bilder utomhus men de är ändå ganska gryniga, man ska definitivt inte köpa telefonen pga av kameran. Då jag har mina gamla bilder tagna med LG G4 så ser jag att den kameran slår Sonyn med hästlängder.
    Förresten, en liten uppdatering, provade att spara film på internminnet stället för SD-kort, kom då upp till ca 6 min innan jag fick överhettningsvarningen (där vissa stabilitetsfunktioner stängs av) och sedan stängde kameran av sig vid ca 8 min. Så det är ju betydligt bättre men fortfarande inte alls i närheten av godkänt för en flaggskeppstelefon.
    kommer blir en Samsung S7 för mig.
     
  18. Deadman666

    Deadman666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2011
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Man blir så mycket besviken när man har velat mellan sony o ett andra märke. Typiskt mig att dra nitlotten.
     
  19. Micke_A

    Micke_A Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2011
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Vimla, Wifog
    Telefon:
    Sony Xperia 10 Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Wifog
    Telefon:
    Sony Xperia 10 Plus
    Telefon 2:
    Sony Xperia XA2 Ultra
    Telefon 3:
    WileyFox Swift
    Hur fungera kameran på mycket nära håll för er? Jag har svårt att få skärpa på avstånd 5 - 10 cm. Använder autoläget, men det blir inte bra skärpa. Några tips?
     
  20. Branson

    Branson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2016
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Sony Xperia XZ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ
    Kan inte säga att det till 100% beror på detta men låter som att du passerar eller rör dig nära optikens närgräns dvs du håller kameran närmre än vad den klarar av att fokusera. Har försökt få fram ett värde för XZ-kamerans närgräns men utan resultat. Wiki för närgräns - https://sv.wikipedia.org/wiki/Närgräns