PTS stoppar fri surf på sociala medier

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av jnsson, 7 dec 2016.

  1. Miiliio

    Miiliio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2012
    Inlägg:
    1 946
    Mottagna gillanden:
    1 277
    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    Tab 8 Ultra
    Platta 2:
    Ipad Gen 9
    Streamar du egen musik till andra så bryter du mot andra lagar eftersom du måste betala dom som äger musiken. Ska du streama musik till dig genom tex plex så blir det lite som gratis webbradio.

    Varför skulle inte nya företag kunna vara med hos tre? Nu har dom bara tagit dom som dom kommit åt. Dom skulle nog vilja ha ett gäng till. Men som det ser ut på deras lista nu är det bara betaltjänster som ingår i gratisstreaming.

    Har aldrig sagt att webbradio inte är legalt. Men dom är inte inom samma kategori alltså ska dom inte utgöra något hot till gratis radio. Ni verka tänka musik som musik. Ska en låt vara gratis o streama ska alla vara det..

    Någonstans Måste det bli fack så man kan kategorisera saker.
     
  2. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER


    Word!
     
    jnsson gillar detta.
  3. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Har för mig att när jag hörde nyheten så var det ok att tillhandahålla fri data på nämnda musiktjänster så länge det fanns data kvar att förbruka, sen skulle alla data strypas. I så fall är väl det här ett mindre problem? Får du slut på data köper man väl det ändå? Inte bara för att lyssna på Orup på Spotify?
     
  4. Miiliio

    Miiliio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2012
    Inlägg:
    1 946
    Mottagna gillanden:
    1 277
    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    Tab 8 Ultra
    Platta 2:
    Ipad Gen 9
    Haha seriöst? Jämställdhet? På nätet.. Kommer aldrig hända.. För mycket ont i världen.

    Nätneutralitet däremot är något som skulle kunna funka då saker är i fack. Fack som man kan styra över. Från barnporr till film streaming.

    Därför är betal streaming i ett fack och gratis i ett annat. Men det är som sagt tolkningsfråga.
     
  5. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Barnporr ska inte finnas alls, överhuvudtaget, vilket gör frågan om ev. distributionsvägar till en ickefråga.


    Anledningen till att operatörerna öh. har börjat med att "bjuda" på vissa trafikslag är ju givetvis ekonomisk. Man har under några år höjt priset för data ganska rejält och man behöver göra något för att locka kunder. Kan man då erbjuda vissa saker utan att det kostar operatören speciellt mycket, tar man givetvis chansen.
    Det är ju inte så att man bjuder på vissa trafikslag, utan man tar istället så bra betalt för all annan trafik att man kan avstå från att ta betalt för dessa utvalda trafikslag och ändå gå med vinst.

    Jag har väldigt svårt att se några fördelar med att låta operatörerna styra över mitt internet användande, jag betalar då hellre för en viss mängd data och väljer själv vad jag vill göra med den.

    Jag ser dessutom en stor fara i om vi vänjer oss vid detta, vad blir nästa steg?
    Gratis surf på vissa partiers sidor? Gissa vem som vinner valet nästa gång. Informations styrning är ett oerhört kraftfullt vapen.

    EU har som tur är oxo sett farorna med detta och satt ner foten genom att förbjuda operatörerna att göra skillnad på internet trafik av ekonomiska skäl. Det finns fortfarande möjlighet för operatörerna att begränsa trafik om det krävs av tekniska skäl, samt givetvis rena olagligheter, vilket jag tycker är bra.

    Om man följer länken i första inlägget av @jnsson@jnsson kan man sen klicka sig vidare till EUs sidor och läsa förordningen i sin helhet. Detta kan jag rekommendera alla att göra, dvs. om ni har någon surf kvar, annars får ni väl titta vad som står om det hela i sociala medier i stället. :P
     
    Francis och Asawi gillar detta.
  6. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 374
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Fast nu är ju SR Radio Play inte med i 3's gratisstreaming vilket är fel, mkt fel då SR Radio är mkt välkänt i Sverige och dessutom sänder ju SR även musik, så varför ska dem då inte få vara med ? Det riskerar ju att folk inte väljer SR... sedan finns det ju folk som bara använder gratisvarianten av Spotify eller Deezer, men då är det tydligen helt okej att det ska ingå i den fria streamingen.

    Lika mkt som Telia ska erbjuda alla sociala medier så ska 3 erbjuda alla slags musiktjänster, ink webbradio.

    Och säg att jag skulle göra egen musik som jag vill erbjuda 3's kunder helt gratis, då ska ju jag kunna göra det utan kostnad genom 3 utan att behöva gå via Spotify.
     
    jnsson gillar detta.
  7. Miiliio

    Miiliio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2012
    Inlägg:
    1 946
    Mottagna gillanden:
    1 277
    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    Tab 8 Ultra
    Platta 2:
    Ipad Gen 9
    Men läser någon ens vad jag har skrivit eller vill ni bara ha något o säga? Tre har nischat sig på betald musik streaming inget annat. Dom har tagit med alla välkända streaming musik appar.

    Det är det facket dom har lagt sig i.. Inte all musik i hela världen..

    Inte gratis radio streaming utan som det är nu gratis musikstreamning från betal tjänster.

    Och som jag ser det konkurrera inte det ut någon webbradio eller något annat då ist för att betala för tjänsten kan man lägga pengarna på surf ist. Men då blir det en tolkningsfråga där med.

    Skulle du vilja lägga upp din egen musik får du väl skicka in det till Spotify som väldigt många gör och får med det där. Annars har du SoundCloud som är just för dom som vill bli upptäckt.. Eller så får du ta det med tre..
     
  8. johe71

    johe71 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Inte? Om användare A kan välja på gratis spotify utan att det drar surf eller gratis webbradio som drar surf... Tror du inte att sannolikheten är stor att användaren väljer spotify?
     
    6150 och jnsson gillar detta.
  9. inact_0025

    inact_0025 Guest

    @embu444@embu444 Klart att man läser vad du skriver! Det betyder ju inte att du har rätt för det. Flera har uttryckt avvikande uppfattning, och det får du försöka klara av.

    Nätneutraliteten är viktig för många av oss. Dessutom är det ju så att om vi utgår från att det kostar operatören pengar att ernjuda datatrafik i deras nät, så är det ju helt enkel bara andra kunder som får betala för Telias och Tres "gratistafik".
     
    induktion, jogge, 6150 och 2 andra gillar detta.
  10. Miiliio

    Miiliio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2012
    Inlägg:
    1 946
    Mottagna gillanden:
    1 277
    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    Tab 8 Ultra
    Platta 2:
    Ipad Gen 9
    Jag personligen tror inte det. Radio innehåller så mycket mer.. Massa prat, nyheter m.m.

    Vill jag höra nyheter osv lyssna jag oftast på P4. Sport P3 osv. Det är inget en betal musik streaming tjänst har just nu.

    Plus att det är som när du kika på tv och det kommer en film. Det blir en helt annan sak att kika på filmen när kanalen har styrt upp det än när du bestämmer att du vill se den o pausa när du vill.

    Jag har inga problem att allt dras från min surf då jag har så det blir massa över. Men saken är att dra all streamad musik som finns på nätet efter samma kant funkar inte.
     
  11. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Jag snackade om att streama musik själv. I praktiken spelar inte var du får materialet ifrån någon roll eftersom det är ett annat problem. Men säg att du streamar din musik du äger själv via subsonic, det får du inte någon fri trafik för. Eller andra "streama-själv"-produkter.

    "Varför skulle inte nya företag kunna vara med hos tre?" - Ser du inte vilken makt som Tre får om de är tillåtna att göra sådana saker? En stor operatör kan i praktiken kräva hela vinsten av ett företag för att dessa ska vara med. Det blir en makt som Tre inte bör ha och därför bör inte sådana kategoriseringar/uppdelningar av trafik inte vara tillåtet. Det finns många hypotetiska frågor man kan dra upp, som inkluderar den du ställde men även vad kommer operatör X kräva för ett nystartat att få vara med? Det kan mycket väl förstöra saker för nya företag. Särskilt när operatörer har egenintresse i vissa tjänster.

    Det ska ju vara neutralt över hela brädet så därav slipper man fack. Varför ens lägga saker i olika fack?
    Tänker man som på mängdlära eller venn-diagram så tillhör musik webradio tillikaså eftersom musik ingår i webradio. Men webradio inte enbart tillhör musik (iom snack osv). Men det är lite off-topic imo eftersom det handlar om nätneutralitet överlag.
     
    jogge och jnsson gillar detta.
  12. Miiliio

    Miiliio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2012
    Inlägg:
    1 946
    Mottagna gillanden:
    1 277
    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    Tab 8 Ultra
    Platta 2:
    Ipad Gen 9
    Nej absolut inte, det är ju en tolkningsfråga och det är därför allt hänger i luften när det gäller den här frågan.

    Jag håller absolut med om att det måste finnas en Nätneutralitet, men man kan fortfarande inte dra all streamad musik över samma kant.

    Tre erbjuder fri streaming på betal musik som även har gratis versioner av sina tjänster. Men det är rena musiktjänster. Inte som webbradio.. Ska musik videos ingå då också för att det är musik? Eller väger det mer att det är en video?
     
  13. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Hur är det en tolkningsfråga när det är exakt det de säger. Det står som rubrik på deras egna beslut och i pdfen?
     
  14. Miiliio

    Miiliio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2012
    Inlägg:
    1 946
    Mottagna gillanden:
    1 277
    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    Tab 8 Ultra
    Platta 2:
    Ipad Gen 9
    Men nu pratar du om något som en specifik skara håller på med när det gäller att självstreamning.

    Men jag håller absolut med dig när det gäller att det kan ge tre eller vilken operatör det nu än gäller makt dom inte ska ha..

    Men det är samtidigt där dom inte har gjort så eftersom dom har nischat sig på just betal musik streaming. Där dom har alla aktörer som är aktuella för dagens samhälle.

    Kommer det ut något nytt så tar dom nog in det.. För det är väl någon regel som dom måste hålla sig efter oavsett när det gäller att ha såna erbjudanden.
     
  15. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Så du tycker tres tjänst är okej? Vad tycker du om Telias lyssna i så fall? För den innehåller tex SR.
    Vad är grejen med "betald musik streaming" för det finns mängder med freemiumversioner som är lagliga. Inte helt med på varför du fokuserar så mycket på dessa. Vad är egentligen skillnaden?

    Jag väntar med spänning på vad Telia gör.
     
    6150 gillar detta.
  16. Miiliio

    Miiliio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2012
    Inlägg:
    1 946
    Mottagna gillanden:
    1 277
    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    Tab 8 Ultra
    Platta 2:
    Ipad Gen 9
    Telia blandade in gratis saker (webbradio) och betal då öppnade dom båda världarna. Så ja det blir skillnad.

    För att blanda in webbradio som exempel är som att blanda in Youtube. Det finns massa musik där med. Men det är fortfarande inte samma kategori som betald musik streaming. Den konkurrerar inte mot webbradio eller utube.

    Och därmed så håller sig tre inom ramarna. Som är betald musik streaming. För alla dom som finns med på listan är betal tjänster som även har gratisversioner ja.
    Menar du pdfen som innehåller Telias beslut?
     
  17. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Om de har gratisversioner är det ju inte inom någon slags ram av betald streaming. Eller vad innebär egentligen betald streaming, att de har en betalversion? Känns underligt men det är inget att diskutera om egentligen, men jag är lite nyfiken på din syn på det hela.

    Ja, PTS har ju helt enkelt fastslått att så är fallet. Det är inget att tolka längre eftersom klubban är slagen. Och det låter definitivt som PTS är bindande och inte lika lam som ARN. Visst, Telia har dragit sitt yrkande men PTS har bestämt sig.
     
  18. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 374
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Kul att fokus mestadels ligger på Telia i denna debatt i tidningsartiklar och annan media, medans 3 håller sig lite i bakgrunden för att se hur Telia sköter sina kort.

    3 har sagt att dem ska anpassa sig så de ska följa lagen... genom att ge alla tjänster fri surf då möjligen, något annat går ju inte då man ställer olika tjänster mot varandra.

    Likaså Telia och jag tror Telia slipar på en lösning, Telias nät har ju dessutom större kapacitet än 3's nät så det är nog större chans att vi får se fri surf eller mer generösa datapotter från Telia.

    Telia har ju även större ekonomiska muskler än 3.
     
  19. Miiliio

    Miiliio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2012
    Inlägg:
    1 946
    Mottagna gillanden:
    1 277
    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    Tab 8 Ultra
    Platta 2:
    Ipad Gen 9
    Ja det ska ju vara det som kanske måste fixa nu som det har framkommit.. Något skulle dom ju fixa..

    Att om man bara har premium på tjänsterna så blir det gratis..

    Jag förstår absolut hur ni tänker med all musik ska dras lika men uppläggen är ju inte lika från deras sida. Betal musik har ju en helt annan upplägg/koncept än vad webbradio har. Det är därför jag tar upp utube också. För då kan man lika gärna blanda in musiken därifrån.

    Dom är inte konkurrenter, då det är olika tjänster.



    Ja det Telia förlorade på var ju att blanda in sig i för stort område. Så då blev det enklare att döma dom.

    Hade det varit lika enkelt att göra så med tre hade nog tre rykt innan Telia då dom började med såna erbjudanden.
     
  20. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag tror Tre lovade att ändra tjänsten, innan de rök