Problem: Teknikdelar.se

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av pesbob, 10 dec 2016.

  1. pesbob

    pesbob Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag har köpt originalbatterin från Cdon.com och Teknikdelar.
    Båda beter sig som om de är på ca 1000 mAh.

    Jag har en kompis som har en några månader gammal LG G3 som jag har jämfört med, så det är inget strul med min G3.
     
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Köpte ett "originalbatteri" till Samsung S3 på Teknikdelar och är tämligen säker på att det inte är original (låg "packat" en en enkel liten ziplock plastpåse). Tvivlar på att Teknikdelar har några äkta originalbatterier alls., utan det är Kina-kopior. Hade det inte varit bråttom hade jag hellre köpt ett Kina-batteri på eBay. Har för övrigt köpt Kina-batteri till G3 på eBay och det var riktigt bra. Himla trist att ditt inte verkar vara så bra!
     
  3. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 905
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    Teknikdelar säljer bara ebay sk*t
    dom har bild på org.delar men säljer bara kopia
     
    Asawi gillar detta.
  4. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Jag köpte ett batteri till min G4:a från dom för någon månad sedan, det funkar bra och alla nuffror och dylikt stämmer överens med vad som stod på mitt befintliga batteri. Det var säkert oäkta men jag har inte haft några problem med det..
     
  5. inact_0018

    inact_0018 Teen Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 jul 2016
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    255

    MINA ENHETER

    Teknikdelar är ett rent skämt! Säljer kina-produkter som "Original"! Det är fan kriminellt!
     
  6. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Jag har köpt 3st samsung batterier av teknikdelar, de ser exakt ut som de batterierna som satt i mobilerna från början, endast datumet skiljer. Så vitt jag kan bedöma är de i alla fall original. De fungerar oxo hur bra som helst. Många reservdelar levereras i en enkel ziplockpåse, de är inte avsedda att hänga i en butik, utan ligga i en låda i verkstaden, då räcker det gott. Samsung köper f.ö. in batterier från tillverkare i kina och vietnam.
    Ta ett snack med teknikdelar om det inte funkar, de brukar vara bra att ha med att göra.
     
  7. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Hur gjorde du jämförelsen med din kompis mobil rent praktiskt?
     
  8. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Så ser även Kina-kopiorna som säljs på eBay ut- säger absolut inte ett dugg! (Och deras påståenden att det är original är inte heller särskilt trovärdigt.)
    MEN att det är kopior BEHÖVER inte betyda att det är dåligt. Har köpt flera "Kina-batterier" till olika mobiler och de har funkat utmärkt. MEN, jag vill inte betala "originalpriser" för Kina-kopior!
     
  9. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Själklart! Frågan är väl egentligen, hur VET man att det är en kopia?
    Håller med dej fullständigt att man inte ska betala originalpris för en kopia, men jag vill gärna se någon form av bevis att det är en kopia innan jag dömer någon. Jag VET inte om mina batterier var original men inget tyder på motsatsen.
    Jag har också köpt kopior som funkar bra, men som regel har de inte haft riktigt samma finish som original, men det kan givetvis skilja sig, det förstår jag också.
     
  10. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Finns guider om man söker lite, men jag bryr mig inte så mycket. Jag är i vart fall tämligen säker på att originalbatterier avsedda för försäljning till kund är inplastade i konsumentförpackning. Är det inte fake är det inte avsett för vidareförsäljning till kund om det är packat på annat vis. Alltså ej sanktionerat av Samsung. Konsumentförpackning är i och för sig inte heller någon garanti då Kina-säljarna har snygga fake förpackningar också... En djungel alltså! Men utgå ifrån att ett lågt pris innebär någon form av "fusk", och gör sedan avgörandet om det är OK för dig eller inte.
     
    jogge gillar detta.
  11. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Så här ser originalbatteriet till G3 ut:

    [​IMG]

    Att sälja kopior är förstås olagligt.
     
  12. pesbob

    pesbob Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag lånade kompisens batteri i några dagar. Fick mer än dubbla batteritiden. Glömde nämna att jag även köpte originalbatteri på 24.se som även det var uruselt.
     
  13. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Du menar "original"batteri.
     
  14. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Vad säger leverantörerna om detta då?
     
  15. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Om man googlar "fake 18650" (ett LiPo-batteri som används i power banks, radiostyrda bilar osv) så får man 519 000 resultat. Att det finns en marknad för dåliga kopior av laddningsbara batterier borde ingen betvivla. Kolla den här auktionen. 12000mAh ska de klara, det sägs att 3000mAh är ungefär max av vad man få ur ett 18650. Man kopierar kända fabrikat men stämplar på kapaciteter som inte säljs av originaltillverkaren. Det är sjukt allting. Har läst här på forumet att svenska butiker handlar på ebay och säljer här i Sverige, kanske det. Jag har i alla fall själv sett åtminstone en svensk butik som säljer 18650 med fantasikapaciteter som egentligen inte existerar.

    Just för den här typen av batterier finns laddare (piratkopieras naturligtvis också friskt)som pålitligt mäter kapacitet för lite drygt konsumentpriser, därför känns det relevant att jämföra med dessa batterier, det är lätt att bevisa att det är lurendrejeri. Det finns så mycket skit. Den som vill förkovra sig hittar massor på youtube osv.

    Var kritiska när ni handlar batterier, även på hemmaplan
     
  16. shinyhead

    shinyhead Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    5
    Telefon:
    Honor 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 9
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Övrigt:
    Mi Band 4
    Teknikdelar säger de säljer original:
     
  17. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Klart de SÄGER det. Det betyder inte att det är så.
     
  18. pesbob

    pesbob Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Äkta till höger:
    [​IMG]
    Äkta till vänster:
    [​IMG]
    Jag har nu beställt batteri från LG återförsäljare (Spacetronic) vilket är otroligt mycket bättre. Se bilderna så kan ni se skillnaden på utseendet också.
    Tjockleken på datum och benämningen är annorlunda samt att originalbatteriet har en vit prick.

    Jag håller på att försöka häva köpet hos Teknikdelar & 24.se. Jag återkommer och berättar hur det går.

    Ska man göra en polisanmälan också?
     
    Last edited: 30 dec 2016
  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    laddare och batterier det är ett stort problem, kopiorna ser på utsidan ut exakt som orginal..

    Just laddare och batterier är viktiga saker som jag tycker det borde vara lättare att beställa direkt från tillverkare, detta är saker som kan börja brinna och explodera i värsta fall, så man vill inte ha något kina skräp.. Jag köper alltid "orginal" men hur fan vet man att det är det igentligen ? är helt omöljligt igentligen.
     
    jnsson gillar detta.
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Precis, girigheten tar över även för stora sidor så som cdon så att dom istället beställer för fullt pris från säkra leverantörer, beställer från skumma leverantörer i kina till ett bättre pris. Dom är precis lika snåla som oss kunder. Och att konfrontera dom om detta kräver rätt mkt arbeta, man behöver demontera skiten och jämföra med en orginal, men även på insidan kan skillnaden vara liten så klart, men det vara vissa detaljer som skiljer som har stor påverkan på säkerheten tex (om vi nu snackar laddare)
    När det gäller batterier är det ju lite lättare att jämföra då man kan jämföra batteritiden.

    Apples system med att baka in anti-pirat chip i alla deras tillebhör så som kablar och annat är en god tanke fast vad jag förstår så piraterna lyckas överlista detta systemet också antar jag.

    När jag köpte min huawei laddare från aliexpress på laddaren på plasten stod den en stor QR kod..
    vet inte vad den pekar till men kanske något som veriferar äktheten. Men QR koder litar man inte riktigt på då det kan leda till sidor med skadlig kod och allt möjligt..