Google Home / Google Assistant Sverige - allmänna tråden

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av Swedroid, 5 nov 2016.

  1. Aengeln

    Aengeln Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Köpte min Home när jag var i USA för par veckor sedan och är grymt imponerad hittills. Har placerat den i köket och kommer på mig själv med att försöka ställa frågor till den eller ge kommandon när jag är i andra rum. Integrationen med IFTTT ger ju grymma möjligheter även innan api:et är släppt.

    Har placerat min Home i köket, beställde precis en till för att ha nere i sovrummet.
     
  2. meSos

    meSos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Frågor:
    1. Kan man sätta sin hemadress till t.ex Stockholm så att den kan svara på frågor som "how far is it to.."
    2. Kan man sätta upp sitt über konto och beställa en taxi trots att man bor i Sverige?
    3. Finns det några uppenbara delar jag missar iom att jag har en iphone (men använder annars googles tjänster)?
     
  3. Aengeln

    Aengeln Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    1. Mycket bra fråga. Jag misstänker att det borde gå bra, eftersom Google Home vet var den befinner sig. Om jag tex ber om vädret, så får jag det för där jag befinner mig. Jag testade den även i San Francisco när jag köpte den och då fick jag vädret för SF.

    Jag har inte testat just att be om avstånd till platser, men eftersom Google Now klarar av det redan nu och Home vet var den befinner sig, så borde det fungera bra. Ska testa när jag kommer hem. Ett problem med den typen av fråga är dock att svenska gator och orter kan vara knöliga att säga på engelska och fortfarande få det begripligt. Den långsiktiga lösningen på det är naturligtvis att permanent avveckla svenskan till förmån för engelska.

    3. Svårt att tänka mig att just Home skulle vara sämre för att du har en iPhone, då den agerar självständigt. När du ber Home spela musik så kommer det automatiskt upp på mobilen att den castar dit och jag vet faktiskt inte om det funkar på iPhone.

    Ett problem som jag upplevde på min iPad var dock att Home-appen inte var riktigt glad i mina språkinställningar. Trots att jag valde US English – vilket är det enda som fungerar med Home – så bad den mig byta. Jag vet inte om det kan vara så att den tittar på region – som jag har inställt på Sverige – istället för språk, men det är möjligt.
     
  4. paez

    paez Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Fick min i fredags och det kan vara den roligaste "leksaken" jag har haft.
    Ska försöka köpa lampor snart med.
    Rekommenderas varmt.
     
  5. meSos

    meSos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    indika och bernard gillar detta.
  6. LtSqarePants

    LtSqarePants Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    På samma sätt som AndroidTV saknar fleranvändarstöd så upplever jag att denna produkt är långt från färdig.

    Placerad i köket hos mig skulle det finnas 4 användare. Hur vet den t ex vilken kalender som ska användas?
     
  7. johannes.persson

    johannes.persson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2016
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Vad behövde ni göra för att lösa strömtillförsel? då jag antar att ni fick USA nätadapter till, kompletterade ni endast en Reseadapter eller bytte ni hela?
     
  8. Aengeln

    Aengeln Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag satte bara på en adapter. Det finns ganska små och smidiga sådana och den är ratad för att klara 240v, så det är inga problem.
     
  9. Aengeln

    Aengeln Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Bristen på fleranvändarstöd är ett litet problem. Aningen mindre för min egen del, då mina barn vägrar använda sina Google-kalendrar. Min dotter går så långt i tonårstrotsen att hon till och med kör papperskalender...

    Fleranvändarstöd är väl iofs något som man sagt att man ska lösa, och inte en tillräcklig anledning för att inte släppa produkten. Det är ju inte så att den saknar användningsområden.

    En fråga, hur hade ni helst sett att ett fleranvändarstöd skulle fungera? Röstidentifiering?
     
  10. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Eftersom de så aktivt jobbar med AI nu så vore väl det jättetråkigt! En av de roligaste de gör just nu är ju att lägga till artificiell intelligens till översättningar.
     
  11. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Ja det vore smidigast med röstidentifiering. Annars varsina påkallningar. Tycker själv att min Assistent inte ska heta Ok Google utan kanske Berit. :-)

    Och sen papperskalender! Aaah!
     
  12. LtSqarePants

    LtSqarePants Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Ja. Röst ID är ju en bra lösning. Även egna hot words/assistentnamn.
    Men det är ju som du säger, inget som hindrar släpp...
    Men dom har ju haft lite tid på sig med AndroidTV, utan lösning...
     
  13. Aengeln

    Aengeln Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jo, det får vi väl tro att det kommer en lösning på. Inte bara för personer som jag, som alltid kör mina grejer på engelska, men det kan ju vara praktiskt om du är på semester i annat land och vill navigera med rösten.
     
  14. Buco

    Buco Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2016
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8
    Fick hem min google home ikväll och är redan så sjukt nöjd! vilken härlig leksak :) 1 fråga dock, köpte en Samsung wireless audio r3 härom veckan o vill ju gärna koppla ihop den med Google home, dock finns det ingetvå 3,5 mm jack på den för chromecast audio, dock går den ju på wifi men jag fattar inte riktigt hur man ska koppar ihop den,

    Har läst om att vissa enheter är redan google cast kompatibla, men hittar inget om denna!

    Någon som har ett annat sätt eller en idé på mitt problem? :)
     
  15. Piggen

    Piggen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2013
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Är det någon som lyckas att via Google home casta Netflix (eller spotify) till en annan Chromecast-enhet?
     
    johanho gillar detta.
  16. Matsolss

    Matsolss Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2016
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1
    Ja, inga problem att casta Netflix till chromecast, däremot fungerar det inte mot androidTV, då Netflix appen inte hanterar det!! Men det felet är inte specifikt för Google home..

    Säg tex bara "play House of Cards from Netflix on TV" där TV i mitt fall är min chromecast.

    Däremot har jag inte lyckats få IFTTT att fungera, någon som fått de o fungera ? Min GH svarar bara "Im nut sure hon to hela".
    Hade tänkt försöka få igång IFTTT mot min openhab installation.

    Mats
     
    Piggen gillar detta.
  17. Piggen

    Piggen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2013
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Det funkade. Jag försökte nog med en serie som inte får visas i Sverige [emoji16]
     
  18. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    1: ja det går hur bra som helst jag har min hemaddress i en stad som har åäö i namnet till och med.
    2: Det vet jag inte, men jag skulle tro det går
    3: Det vet jag inte heller för jag har ingen iphone


    Jag är väldigt nöjd med min google home. Använder den för att styra all belysning hemma samt fråga om väder. sätta på tv, spela musik i alla rum etc.
     
    cam_neely och bernard gillar detta.
  19. TurboJonte

    TurboJonte Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ni som har beställt Google Home till Sverige, vart beställde ni ifrån? Behövde ni använda någon extra tjänst för att få den levererad till Sverige?
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

    Gällande #2 så skall jag testa det inom kort - ser till att pinga dig med resultatet :) . #1 och #3 är inga problem, men Google Home-appen kräver att du ändrar systemspråk till engelska när du skall konfigurera din Home-enhet för att fungera på Android. Osäker hur det är på iOS, men gissar att det kan vara något liknande. Appen finns dock i Appstore, så du bör inte ha några problem att få in den.

    Dock behöver man inte ändra inställningar särskilt ofta. Har inte rört min konfiguration sedan jag satte upp mina Home-enheter.
     
    chraist gillar detta.