Fråga: Andriodklocka vs Applewatch

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Sportdroiden, 16 dec 2016.

  1. Sportdroiden

    Sportdroiden Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2016
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0
    Kikar just nu runt och försöker sätta mig in i smarta klockor. Har fått för mig att det kan vara smidigt att följa livescore via en smartwatch. Har läst en del om det för iOS men hur är det för Android? Hur bra är Android-klockor kontra iOS-klockor?
     
  2. AppGlobe

    AppGlobe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2016
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6p
    Har inte prövat en Apple Watch. Däremot har jag 3 st Android Wear -klockor (Huawei Watch, Lg G Watch, Lg G Watch R).
    Har hört att Apple Watch 2 ska vara riktigt bra av vissa (som oftast inte prövat Android Wear). Av andra (som prövat både Apple Watch och Android Wear) har jag hört att Android Wear är bättre.

    Som sagt själv inte prövat Apple Watch, men jag har god erfarenhet av Android Wear -klockorna Huawei Watch, Lg G Watch och Lg G Watch R.

    Nyligen släpptes en sk preview av uppkommande Android Wear 2.0 systemuppdateringen som kommer något gång i början av nästa år. Eftersom jag utvecklar appar för smarta klockor, kan jag bara säga att det var en helt fantastiskt uppdatering. Så bra att jag inte längre tvekar om vilket operativsystem som kommer bli störst för smarta klockor.

    I Wear 2.0 blir det mycket bättre prestanda, bättre notiser, appar kan laddas ner direkt till klockan (via ett litet mini Play Store direkt på klockan), watch face -appar kan visa information (t ex livescore resultat) från andra appar på klockan via complications/widgets.

    Vad det gäller livescore via klockan kanske den här appen kan funka:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sofascore.results&hl=en


    Kort och gott: Om jag var du skulle jag skaffa mig en Android Wear -klocka, men se till att det är en som kommer få Android Wear 2.0 uppdateringen (några få äldre klockor får den inte). Alternativt vänta ett tag tills Google släpper sina egna Android Wear -klockor (sannolikt något gång i början på 2017 i samband med Wear 2.0 systemuppdateringen)

    Lycka till!
     
    Sportdroiden gillar detta.
  3. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag hade en LG G Watch R förut när jag hade Android och har nu första generationens Apple Watch och det är ingen tvekan vilken utav dem som är bäst i mitt tycke. LG'n hade inte en suck mot AW. LG hade större batteri men batteritiden var groteskt dålig i jämförelse, men det har det alltid varit för mig med Androidprylar. :)
     
  4. AppGlobe

    AppGlobe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2016
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6p
    Jo, batteritiden är alltid knepig. Och eftersom Google ger utvecklare så stort utrymme beror batteritiden mycket på vilken urtavle -app du använder.
    Fullt möjligt att ta slut på ett batteri inom några timmar om man som utvecklare låter urtavlan uppdatera tokmånga gånger per sekund.

    Som jag nämnde i förra inlägget så har jag inte prövat Apple Watch (varken 1 eller 2), men efter att ha flashat med senaste preview 4 på min Huawei Watch tror jag Android Wear kommer ligga steget före. Om inte Apple kommer med något fantastiskt i Apple Watch 3.
    Men vad det gäller Apple Watch vs Android Wear 1 så har du nog själv mer på fötterna för att bedöma.
     
  5. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag kan enbart basera mina bedömningar på en G Watch R då det är den enda jag haft. De andra androidklockorna som har fler finesser än vad den hade lär ju vara mycket bättre. :)

    Androidklockor fungerar ju inte speciellt bra med iPhone heller så jag var mer eller mindre tvungen att köpa en AW även om det först tog emot då billigaste modellen "på den tiden" gick på 4500 kr.

    Det med "urtavla" vet jag inte hur pass det stämmer på just AW men jag kör en modulbaserad urtavla med fem olika moduler som alla uppdaterar olika ofta (datum, väder och månfas är nog rätt batterivänliga).
     
  6. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 164

    MINA ENHETER

    Jag kör just nu en Huawei watch mot en Iphone och det fungerar faktiskt förvånansvärt bra. Efter ett par uppdateringar fungerar den klockrent mot iPhone. Jag har den mest för klockan och notiserna och där är det inga bekymmer .
     
  7. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Har de löst bekymret med att läsa notiserna på klockan? När jag hade min G Watch kunde jag enbart se att jag har en notis i en app. Jag kunde inte tex läsa vad som skrevs i fb messenger.
     
  8. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 164

    MINA ENHETER

    Måste dom gjort. Jag har inga problem att läsa notiserna, ser dom första textraderna direkt och klickar jag på notisen så kan jag läsa mer text. Något är ändrat IOS/Androidwear för kanske ett år sen kopplade jag min LGR till min Iphone men det fungerade så dåligt att jag aldrig använde den kombinationen. Det enda jag kan klaga på är att batteritiden på klockan blir sämre när den är kopplad mot IOS. Spelar mig ingen roll då det bara är att ladda klockan.
     
    Ascii gillar detta.
  9. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Aha, så bra att det blivit bättre. :)
     
  10. Sportdroiden

    Sportdroiden Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2016
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0
    Härligt med all info! Ska avvakta och se vad 2017 har att erbjuda!
     
  11. Oskifer

    Oskifer Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2014
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    hur är huaweis smartklocka? Såg att den kostade 2500 på netonnet. Blir lite sugen.
     
  12. Oliver

    Oliver Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2015
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    38
    Köpte min Huawei Watch med metallänk på Netonnet nyligen. Hade en LG Watch Urbane förut, Huaweis klocka är enligt mig mycket snyggare. Även den extra upplösningen på displayen märks av, batteritiden är också bättre gentemot min Urbane. Safirglaset är ju också positivt.

    Kör just nu på wear 2.0 preview och det fungerar utmärkt. Ska dock bli intressant att se vad Googles egna klocka blir
     
  13. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Jag har haft både LG Urbane , Huawei watch och apple watch 1 och just nu series 2.

    Av dem tycker jag AW series 2 är helt överlägsen de andra. Jag kan sakna lite funktioner från android wear men allt som oftast har jag bara klockan till notiser ändå. Anledningen till att jag gillar AW mer är batteritiden som är riktigt bra enligt mig och att den funkar så bra med min iPhone.

    Problemet jag hade med android och klocka var att det strulade en del med blåtand och den tappade kontakt med telefonen ganska ofta. Samma sak med android wear och ios. Det kanske är så att dom löst vissa problem men jag hade stora problem med att min android klocka tappade kontakten med min iphone och att jag fick stänga av och på blåtand för att få kontakt igen.

    Men jag hade valt klocka beroende på vilken telefon jag har. Har du en android telefon finns ju inget val då applewatch inte funkar med android. Men har du iPhone kan du ju välja mer fritt , men är övertygad om att du kommer ha mindre problem och mer funktioner med en apple watch .
     
  14. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 164

    MINA ENHETER

    Har 2 klockor, en LG urbane och en Huawei watch. LG:n kör jag mot min S7 edge och Huawei mot min iphone 7. Huawei strulade lite i början innan den hade fått ner alla uppdateringar. Men efter att dom trillat in fungerar den nu helt smärtfritt mot IOS. Inga bt problem osv men jag upplever att batteritiden är något sämre på IOS/Android wear mot Android/Android wear.
     
  15. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Kan säkert vara så att detta har fixats. När jag körde android wear på ios var det ganska nytt och buggade mycket.
     
  16. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 164

    MINA ENHETER

    Tror det också. Testade en LGR jag hade mot en Iphone 5S för länge sen och det fungerade urdåligt.
     
  17. Sportdroiden

    Sportdroiden Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2016
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0
    Efter att ha läst era kommentarer så lutar det nog åt att prova en AppleWatch. Vill ju främst ha den som klocka och som notisvisare. En annan fråga då, hur fungerar det att exempelvis svara på SMS via klockan? Måste man ha mobilen i närheten och alltid synka via BT eller har klockan eget SIM för Internetkontakt? Känns lite hängslen och svångrem om man behöver ha mobilen i närheten för att klockan ska fungera som egen smartdevice?
     
  18. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Ja, tyvärr är det så man måste ha det.

    Men kontakten är väldigt bra så hemma klarar jag mig i hela huset med BT. Vet inte hur det fungerar med wifi dock.

    Är inga av de populära smartklockorna som har eget sim. Gear s3 skall ju klara e-sim men tror ingen svensk operatör erbjuder det.
     
  19. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag har aldrig haft problem med att min Smartwatch 3 har tappat kontakten med min Z1 Compact, men det kanske är för att det är Sony bägge två. SW3 har ju även WiFi så man behöver inte vara inom blåtandsräckvidd för att det ska fungera (dock så verkar klockan ofta stänga av WiFi för att spara batteri, och då tappar man ju iofs kontakten om telefonen ligger långt bort).

    Den stora fördelen för mig med klockan är att jag slipper ta upp mobilen ur fickan, och att jag tydligt känner vibrationerna (med mobilen i fickan så missade jag förr ofta vibrationer). Sen gillar jag ju att man kan anpassa urtavlorna nästan obegränsat om man kör Watchmaker.
     
  20. rickard81

    rickard81 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    131

    MINA ENHETER

    Jag har haft moto clock gen 1, samsung gear S2 och nu Apple watch.
    Gillar defentivt Apple watch mest men samsung gear S2 var inte dålig den heller fast nu kör den ju inte android wear heller så jag kan inte jämföra .
    Anledningen till jag gillar Apple watch är att jag kan använda Siri så pass mycket.
    Även om jag inte har kontakt med mobilen så får jag notiser då klockan är uppkopplad via wi-fi.
    Går att synka spellistor offline via Apple music dock ej Spotify. Perfekt på gymmet då jag kan lyssna på musik med bluetooth lurar utan att ha med mobilen.
    Men som sagt vet inte vilken mobil du har men har du iPhone skulle jag valt Apple watch. Har du en androidmobil skulle välja en klocka med android wear
     
    Oneplus2 gillar detta.