Telefonen startar om sig vid automatiskt byte WiFi -> 4G

Diskussion i 'Galaxy S7 - Allmänt' startad av Magnum442, 20 dec 2016.

  1. Magnum442

    Magnum442 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z
    Platta:
    Sony Xperia Z2
    Jag har problem med telefonen när jag t.ex. går ut i trädgården för att greja och ibland när jag far iväg ifrån hemmet. Telefonen startar då ofta om sig, och jag misstänker att det har något att göra med dålig WiFi-täckning.

    Det är speciellt när jag är ute i trädgården detta sker, och jag vandrar ut och in mellan WiFi-täckning.

    När jag gör ett ärende med bilen har det också hänt ibland, men inte alls lika vanligt.

    Någon som råkat ut för eller hört om liknande problem och ev åtgärder för att fixa detta?
     
  2. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    För att begränsa att problematiken uppstår med dålig wifi-täckning så har jag en fråga:
    Händer detta fenomen om du rör dig fysiskt på samma sätt och på samma ställen om du har wifi inaktiverat och bara kör med mobildata?
     
  3. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Om du bara stänger av WiFi när du är inomhus med bra täckning, vad hittar den på då? Eller om du testar från andra hållet, stänger av din router/accesspunkt så att telefonen "tror" att den tappat kontakten med ditt WiFi.
     
  4. Magnum442

    Magnum442 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z
    Platta:
    Sony Xperia Z2
    Stänger jag av WiFi fungerar allt perfekt i de flesta lägen, förutom att jag ibland då inte har någon täckning alls när jag rör mig i trädgården (haltaskig täckning på landet); det gör dock inte att den startar om.
    Om jag inte har routern igång, går den över till 4G/3G etc. Fungerar bra hemma och borta.

    Omstarterna verkar ske när jag omväxlande har svag täckning på WiFi och rör mig ut och in i täckningsområdet samtidigt som 4G-täckningen är sisådär (man man placera sig på rätt ställe, flytta telefonen etc för att få bra signal).

    Ska prova hos päronen i julhelgen för att se om det är samma problem där.

    Problemet började i somras, allt var ok i våras. Jag har inte gjort några förändringar förutom att installera de uppdateringar som kommit till telefonen.
     
  5. Magnum442

    Magnum442 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z
    Platta:
    Sony Xperia Z2
    Bumpar för att tala om att mitt problem äntligen verkar ha löst sig.
    Efter avinstallation av nova launcher och Swiftkey, har jag inte haft en omstart på 2 dagar. Jag har alltid haft minst ett par omstarter per dag under 18 månaders tid.

    Edit: verkar vara SwiftKey som var boven. Efter att inte haft något problem i en vecka testade jag att installera SwiftKey på nytt, och då återkom problemen.
     
    Last edited: 15 feb 2018