Söker två nya telefoner

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Robbas, 23 dec 2016.

  1. Robbas

    Robbas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Comviq, Tre
    Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Tre
    Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro
    Hej!

    Jag och min sambo ska köpa nya telefoner och har lite olika krav på ny telefon. Jag skulle uppskatta er hjälp med att finna rätt telefoner baserat på våra individuella behov.

    Sambo
    AS-IS:
    I dagsläget har hon en äldre HTC, närmare bestämt HTC S One. Fungerar helt ok efter att jag slängde in en ROM, men den är ju väldigt gammal och behöver bytas ut. Det som stör henne mest är batteritid och brist på storage. Hon tar mycket bilder (relativt till mig).

    TO-BE:
    Min sambo söker efter en telefon med kraftfullt batteri, SD-slot, runt 5" (max 5.5") skärm, ej HTC. Jag skulle säga att ej HTC kravet är flexibelt. Försöker intala henne att mycket har hänt med HTC sedan 2012, plus att de släpper något nytt i Januari. Försöker även intala henne att om telefonen har bra minne är SD-slot överflödigt.

    Budget: ca 7000 SEK

    Jag
    AS-IS:
    Jag har idag en Nexus 6 som jag är nöjd med men har spräckt skärmen. Utbyte av skärm är så pass dyrt att jag lika gärna kan köpa en ny. Jag har kört Nexus sedan Galaxy Nexus är alltid varit riktigt nöjd. Jag är/var sugen på Pixel-telefonerna men känns lite dyra. Tips på något kul att utnyttja N6an till uppskattas.

    TO-BE: Det viktiga för mig är att skärmen är minst 5.5", jag har vant mig med min 6". I övrigt anser jag att förhållandet mellan pris och prestanda är viktigare än specifika prestandakrav. Måste jag prioritera något prestandamässigt skulle jag dock säga att upplevelsen av mjukvaran går före t. ex. kamera. Inget krav på 3.5 mm då jag tänkt köpa blåtandslurar. Jag är även intresserad av dual-sim för att slippa släpa på jobbtelefonen (iPhone).

    Budget: ca 5000-8000 SEK (ja, jag är flexibel)

    Övrigt:
    Vi båda ser detta som en långsiktigt investering, åtminstone tre år. Därav bör telefonen vara high-end eller i närheten.

    I övrigt har jag lite frågor kring gråimport. Vad har ni för erfarenhet av det? Hur har det gått med garantiärenden?

    Jag antar att diskussioner kring nya telefoner kan se lite annorlunda ut efter CES men tänkte att jag skapar tråden innan för att initiera en diskussion. Vi kan tänka oss att investera redan i mellandagsrean om vi hittar något vettigt.

    Tacksam för er tid och era åsikter!
     
    Last edited: 23 dec 2016
    drewN gillar detta.
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 166
    Mottagna gillanden:
    4 849
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    För sambon kanske en Sony Xperia XZ vore nåt, bra kamera m.m:

    https://www.sonymobile.com/se/products/phones/xperia-xz/

    Har nu också fått android 7.0

    För dig så kolla gärna Vernee Apollo med en 5,5" tums skärm samt dual Sim möjlighet alternativt ett sim samt ett micro SD kort:

    http://ad.vernee.cc/2k-display-built-for-vr-deca-core-flagship/

    Har inte sett en riktig recension av den ännu men det borde dyka upp när som helst. Vernee använder i princip "stock android" med väldigt lite modifieringar.
     
    Robbas gillar detta.
  3. Robbas

    Robbas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Comviq, Tre
    Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Tre
    Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro
    Vernee, aldrig hört talas om. Helt klart intressant, bra prestanda för priset. Forumet levererar som vanligt!
     
  4. jagu

    jagu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    323
    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Kolla in Huawei Mate 9 pro. Den har dual med 4g på ena 3g på andra. Många dual har endast GSM på det andra. Fått bra recensioner och verkar uppskattas här på Swedroid. Till frun, kolla in oneplus 3/3T, min fru har en sådan och hon är sjukt nöjd, her precious helt klart! I guld dessutom!
     
  5. Oliver

    Oliver Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2015
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    38
    Köp min S7 Edge och Nexus 6P annars, skulle kanske kunna lösa ett paketpris ;)
     
  6. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    Varsin oneplus 3t!
     
  7. polonius

    polonius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    Sony är det självklara valet ;-) Har en Xperia Z5 Premium. Outstanding. För sambo Xperia XZ! Två fantastisa telefoner, enda skit de fått är priset. Men du har rätt budget. Bästa kameran både för bild och video. Mycket bra batteritid och bra support med uppdateringar. De ser dessutom helt annorlunda ut än andra telefoner vilket kan vara skönt att ha en skön egen stil som man vill ha. Du har en bra budget så lägg på mycket minne. Sen har jag själv Z5 Premium modellen med dubbla sim kort för telefoni samt lagt till 64GB SD kort.
     
  8. Mr-F

    Mr-F Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    414
    Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 4
    Skulle säga Sony Xperia XZ till sambon och Samsung Galaxy S7/S7 Edge till dej beroende på vilken skärm du helst vill ha.
     
  9. lulzfactor

    lulzfactor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    552

    MINA ENHETER

    Oneplus 3t till din sambo. Mycket trevlig telefon med Android 7.0 finns med 128gb alternativt s7 edge. Även den en mycket trevlig telefon.

    Till dig skulle jag säga mate 9/mate 9 PRO. Båda mycket kompetenta telefoner om än lite annorlunda mjukvara men mycket bättre i senaste Android 7.0. Stort härligt batteri och en riktigt bra kamera.

    Lycka till! :)