Problem: Varför har Operativsystemet Android börjat dra 50% batteri?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Nerre, 23 dec 2016.

  1. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det började nog för 2-3 dagar sen. Jag fick varning att batteriet var på väg att ta slut när jag var på väg hem från jobbet i tisdags eller onsdags. Jag hade inte använt telefonen ovanligt mycket.

    Kollar jag batteriförbrukningen i mobilen så är det Operativsystemet Android som står för över 50% av förbrukningen (det brukar snarare vara skärmen som gör det i vanliga fall).

    Wakelock Detector visar Google+ och nån Launcher3 ovanligt högt upp, men jag vet inte riktigt hur de grejerna hänger ihop.

    Min misstanke är ju att det är nån app som börjat spöka och att det står Android som förbrukare bara för att appen på nåt sätt håller nån OS-funktion igång.

    Jag sitter hela tiden och håller tummarna för att det ska komma nån app-uppdatering som löser problemet, men hur listar jag annars ut hur jag ska lösa det? Avinstallera en app i taget är inte riktigt nån kul lösning när man har många appar installerade...
     
  2. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    En möjlighet är att det är "The mobile radio active bug". Den innebär att Radio/Modem inte stängs av efter ett telefonsamtal eller användning av mobil data. Har du en app som visar hur stor del Radio tagit av förbrukningen kan du se om det är detta. Ett sätt att se om detkanvara denna bug är att kolla diagrammet för battery under inställningar. Börjar kurvan luta nedåt utan anledning kan det vara denna bug.

    Google gör inget åt buggen trots att den drabbar de flesta tillverkare. Im telefonen är rootad finns det ett sätt att stoppa det. Återkom i så fall. Jag kör nuAndroid 7 via Cyanogenmod som har en uppdaterad Radio. Sedan denna installerades försvann problemet som jag haft mer än 6 månader.
     
  3. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Men varför skulle den buggen börjat visa sig just den här veckan? Se bilden från Battery Snap som jag tog den dag det började, man ser hur urladdningen av batteriet såg ut de dagarna innan.
    2016-12-20 14.55.14.png
    Jag har ju inte uppdaterat operativet på länge, och detta problem dyker upp igen trots omboot (batteriet dog ju på vägen hem så efter det är ju mobilen omstartad med kallstart).

    Den här skärmdumpen tog jag på pendeln på väg hem från jobbet. När jag gick från jobbet 15:20 var det 15% batteri kvar.
    2016-12-20 14.54.30.png

    Det jag noterade som såg lite skumt ut (har dock ingen dump på det och mobilen ligger på laddning just nu) var att det var grön stapel hela vägen på WiFi, nu står WiFi på platsbaserad aktivering, kanske ska testa att slå av det helt... Men frågan kvarstår ju varför detta skulle börjat spöka just denna vecka när jag inte haft problemet förr.
     
  4. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Gissar att de gröna fälten innebär att den laddas.

    Radio Active Bug kan börja plötsligt som i ditt fall. Verka utlösas av en komplex kombination av appar och annat. Det borde doch ha hjälpt att starta om, om inte någonting direkt går ut och använder data eller telefonen på annat sätt.

    En app, Gsam Battery Monitor, visar vad just Radio drar om du kan ha nytta av det. Den visar olika saker beroende på om telefonen är rootad eller ej.
     
  5. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Har kollat lite om appen du använder för batteristatistik. Gissar att de gröna staplarna innebär låg förbrukning. Inte sagt att du har Radio Active Bug (RAB) men om jag har rätt om vad den gröna stapeln innebär så kan det vara RAB du har.

    Lite mer detaljerad beskrivning av symptomen:

    Radio, eller Modem, används av dig när du ringer/får samtal, av någon app eller av operativsystemet. Ibland, inte alltid, fastnar Radio i ett läge då den fortsätter dra ström. Kan dra olika mycket och det kan hålla på i timmar och sluta lika plötsligt. Söker man på fenomenet som sådant så får man uppåt 500 000 träff på Bing.

    Ett typiskt fall kan du se i högra delen av bilden. Plötsligt ökar förbrukningen. I detta fall utan någon anledning. Kan ha varit ett samtal eller en app som tillfälligt använt Radio. Om du tittar under diagrammet så ser man listat olika aktiviteter som funktion av tiden. Typiska aktiviteter som drar batteri. Ingen av dessa drar ström hela tiden, endast korta perioder. Detta är ett typiskt symtom på RAB. Förbrukningen för Radio kommer antagligen in som operativsystemets förbrukning, som hos dig.

    VAD GÖR MAN?

    I mitt fall fungerade det att stänga av Google Services efter 60 sekunder varje gång den startat. Kräver rootad telefon och äpplen Servicely. På vissa telefoner går det att manuellt slå av/på Radio om man vill testa. Om man slår *#*#4636#*#* så kommer man till en meny. I en undermeny kan man slå av och sedan på Radio. I mitt fall funkade det inte alltid.

    Som sagt så verkar det fungera med Android 7. Alla telefoner kommer dock inte att uppdateras till 7' an.
     

    Bifogade filer:

  6. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Gröna staplarna är "fulladdad med laddaren inkopplad" i princip. Det kurvan visar är ju batterinivån. Det intressanta är alltså lutningen på de blå delarna, när det laddas ut.

    Rött betyder att laddaren laddar batteriet.

    Det känns oerhört osannolikt att den där buggen plötsligt skulle drabba mig efter att ha haft telefonen i drygt ett år.
     
  7. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Boven är funnen tror jag, idag kom en uppdatering av appen Ping & DNS och nu står skärmen som normalt för största delen av förbrukningen.

    Det visade sig att den förra veckan fick en ny funktion, Netsentry, som övervakar trafikmängden. Det nya med uppdateringen idag var att funktionen kan stängas av (och man fick veta att den hade införts... nämndes inget om det i uppdateringen där den lades till), och det verkar ha löst problemet.
     
  8. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Nähä, där ropade jag hej för tidigt, nu toppar Operativsystemet Android batteriförbrukningen igen :(
     
  9. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Det finns kanske ett enkelt sätt att ringa in problemet, om *#*#4636#*#* fungerar på din telefon.

    Vänta till du ser i dina diagram att telefonen drar ström. Stäng sedan av Radio/Modem någon timme och se om kurvan planar ut. Behöver du kunna ta emot samtal så koppla om telefonen till annat nummer.

    Slå kombinationen ovan på "nummer skivan". Du får upp en meny på tre rader. Använd " Telefon information". Där får du upp en meny där det går att slå av/på Radio. I min telefon ser det ut som på bilden. Vill minnas att i Android 6 ser det annorlunda ut men man se direkt vilken man skall använda.
     

    Bifogade filer:

  10. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Efter att ånyo ha googlat på problemet, men bara sökt efter träffar senaste månaden, så hittade jag en tråd på nåt ställe med nån som var ungefär lika desperat som jag (och som svor över att alla andra sidor sa att det berodde på Firefox eller appar för drönare, vilket ju inte är så kul att läsa när man inte har det installerat).

    Flera i den tråden hade fått bort problemet genom att avinstallera Ping & DNS, så jag gjorde det också och äntligen hade jag 70% batteri kvar när jag slutade jobbet istället för 35%. Så trots att den kommit i flera nya versioner sen problemet började så var det den som var boven.
     
  11. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Man ska inte ropa hej...

    Det verkar egentligen vara mdnsd som är problemet. Googlar man på det hittar man mängder med trådar med vilda gissningar (en del tror att det handlar om sd-kortet eftersom programmet slutar på bokstäverna sd....). Där är vad jag förstått en DNS-server som används av en del appar för att hålla reda på lokala enheter. Problemet handlar om att om den inte hinner med att svara på alla anrop så växer antalet sockets som den håller öppna och det blir en ond cirkel (fler öppna sockets gör att den går långsammare och måste öppna ännu fler).

    Det hjälper inte att avinstallera Facebook eller Messenger som en del trådar påstår (och Firefox har den ingenting alls att göra med, trots rykten om att det var en bugg i Firefox som var problemet). Man måste ta reda på vilken app det är som "spammar" mdnsd med förfrågningar.

    Jag såg ett tips om att installera en app som heter SockStat, som är en slags grafisk netstat som visar öppna sockets. Där kan man då välja att göra FC på en app som verkar hålla många sockets öppna. (Den kräver dock root för att funka)

    När jag installerade den nu visade det sig att Android Wear hade över ett dussin UDP-sockets i status "Listening", förstår inte riktigt varför Wear skulle behöva ha en massa UDP-sockets... Är inte hundra på att det är den som är problemet heller, jag ska kolla sen när jag ser att mdnsd börjar dra batteri igen.

    Det är otroligt frustrerande att så väldigt många skriver bensäkra svar på vad som är felet, utan att egentligen ha den blekaste om ifall det verkligen är det som är felet... Det har tagit mig månader att hitta dessa forumtrådar där folk gör en systematiskt felsökning (nån hade t.o.m. skrivit ett litet eget program för övervakning), 99% av alla trådar man hittar när man googlar på problemet är tyvärr fulla av gissningar från folk som inte vet vad de snackar om.
     
    milky81 gillar detta.
  12. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag har inte riktigt hittat nån lösning här, men jag vet inte riktigt om det är Android Wear i sig som är problemet eller om det är nåt annat. Sen jag installerade SockStat så har jag inte längre råkat ut för att mdnsd drar en massa batteri, däremot hade G+ en dag hamnat i topp bland batteriförbrukare (fast jag knappt använder den längre). En tvingad stängning fick den att lugna ner sig i alla fall.

    Jag misstänker att det kan vara så att det egentligen inte är mdnsd eller G+ som är bovarna utan att nån app (möjligen Android wear eftersom den lyssnar på typ 40-50 UD-portar) gör att Android får slut på portar och den app som just för tillfället vill öppna en port hamnar då i nån slags loop som gör att den äter batteri.

    Har försökt googla på "socket exhaustion" och liknande men hittar mest en massa trådar om hur man använder sockets i appar...

    Det är nästan bara Android Wear som har ovanligt mycket portar öppna de gånger jag kollar.

    Återstår att se om mdnsd dyker upp i toppen av batteristatistiken igen och se hur det ser ut i SockStat då.